-
کد خبر: 112138
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1403/04/04 06:29
در پی جذب مخاطبان به «همستر کامبت» بررسی شد

از فقر تا انگیزه جذب سکه

این روزها هر جا که چشم بیندازید شاهد ضربه زدن مردم روی صفحه گوشی هستید؛ «همستر کامبت» بازی جذاب در تلگرام که این روزها همه را به‌طرز عجیبی درگیر خود کرده است. این بازی در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴ که مصادف با ۶ فروردین ۱۴۰۳ راه‌اندازی شد. همسترکامبت به کاربران اجازه می‌دهد با جمع‌آوری سکه مجازی، افزایش سوددهی ساعتی و ارتقای کارت‌های درون بازی به‌عنوان مدیر صرافی مجازی فعالیت کنند. آینده‌ بازی همسترکامبت مشخص نیست و هیچ تضمینی برای تبدیل آن به پول واقعی وجود ندارد، اما با‌توجه ‌به موفقیت و رشد چشمگیر برخی بازی‌های دیگر مرتبط با رمزارزها ازجمله نات‌کوین و تپ‌سواپ شاهد موجی از بازی‌های مشابه هستیم که هر کدام وعده ایردراپ‌های احتمالی به کاربران می‌دهند. حال باتوجه به استفاده بیش‌ازحد کاربران از تلگرام و حتی عضویت کاربران جدید، مصرف اینترنت و فیلترشکن افزایش یافته که می‌تواند منبع درآمد خوبی برای اپراتور‌های تلفن همراه و فروشندگان فیلترشکن باشد.
از فقر تا انگیزه جذب سکه

طرفداران همسترکامبت

همسترکامبت یک بازی تلگرامی است که کاربر در آن می‌تواند در ابتدا با ضربه‌زدن روی نمایشگر گوشی و با گذشت زمان با افزایش پرافیت (profit per hour)، سکه‌های مجازی کسب کند؛ سکه‌هایی که احتمال دارد به ایردراپ و در نهایت به پول واقعی تبدیل شوند. چندی پیش حساب ایکس «همسترکامبت»، ربات تلگرامی محبوب این روزها، با انتشار پستی از رسیدن تعداد کاربران خود به ۱۱۶ میلیون نفر پس از ۷۲ روز خبر داد. طبق این پست، واتس‌آپ، اینستاگرام و تیک‌تاک به‌ترتیب در مدت‌ زمان ۳.۵ سال، ۲.۵ سال و ۹ ماه به این آمار دست پیدا کردند. مکانیسم اصلی بازی ساده است. بازیکن یک صرافی ارز دیجیتال را انتخاب می‌کند و با ضربه زدن روی همستری که وسط صفحه قرار دارد، سود خود را به‌شکل سکه‌های درون بازی جمع‌آوری می‌کند. هرچه تعداد سکه‌های جمع‌آوری‌شده در تراز صرافی بیشتر باشد، سطح بازی بالاتر می‌رود و بازیکن می‌تواند سکه‌های بیشتری با با ضریب سریع‌تر به‌دست آورد.
برای سرعت بخشیدن به روند کسب درآمد، تقویت‌کننده‌های مختلفی مانند افزایش بازدهی ضربه زدن و بالا بردن محدودیت انرژی در بازی وجود دارد. علاوه بر این، بازیکنان می‌توانند با تکمیل ماموریت‌های ویژه، سکه‌های بیشتری به‌دست آورند. یکی از روش‌های محبوب برای به‌دست آوردن سکه بیشتر، استفاده از برنامه‌ معرفی است که در آن بازیکن در ازای دعوت دوستان به بازی همسترکامبت، پاداش دریافت می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی همسترکامبت، امکان کسب درآمد غیرفعال است. به گزارش زومیت، بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده مخاطبان همسترکامبت، فعالان پیام‌رسان تلگرام هستند. هم‌اکنون حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان عضو شبکه اجتماعی تلگرام شده‌اند، این در حالی است که تلگرام جزو ۱۰ پیام‌رسان پرطرفدار فعلی نیست و واتس‌آپ با ۹۰۰ میلیون نفر مشترک در صدر پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. عمده مخاطبان تلگرام در کشورهای آسیایی و برخی کشورهای شرق اروپا ساکن هستند. بر این اساس این پیام‌رسان دامنه نفوذ زیادی در امریکایی شمالی و غرب اروپا ندارد و به همین نسبت مخاطبان بازی کریپتویی همسترکامبت نیز عمدتا ساکن مناطقی هستند که مخاطبان پیام‌رسان و شبکه اجتماعی تلگرام در آن حضور دارند.
آمار میلیونی همستر در جهان
همسترکامبت توانسته موفقیت قابل‌توجهی در جلب کاربران و عضویت‌ها کسب کند. تا این لحظه، بیش از ۱۱۶ میلیون کاربر در مدت ۷۲ روز در این بازی ثبت‌نام کرده‌اند. از بین این کاربران، بیش از ۴۴ میلیون نفر به‌طور روزانه فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، بیش از ۶.۵ میلیون گیمر به‌طور همزمان در این پلتفرم آنلاین فعال هستند.
همستری‌های ایران
در عین حال، این بازی توانسته بیش از ۳۱.۸ میلیون عضو در کانال تلگرام، بیش از ۲۰ میلیون عضو در کانال یوتیوب و بیش از ۶.۵ میلیون دنبال‌کننده در ایکس جمع کند. براساس داده‌های گوگل از ۱۰ تا ۱۷ خرداد سال ۱۴۰۳، در ایران استان کرمانشاه بیشترین تعداد بازیکن را در این بازی داشته و صدرنشین جدول بازی همستر در ایران است. بعد از کرمانشاه، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در جایگاه دوم و سوم این جدول قرار دارند. استان یزد به‌لحاظ مشارکت در این بازی پایین‌ترین جایگاه را دارد و در آخرین نقطه این رده‌بندی ایستاده است.

ایده داشته باشید

رضا الفت‌نسب، دبیر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی درباره جذابیت بازی همستر در ایران به صمت گفت: براساس شواهد تعداد زیادی از افراد با غلبه ‌بر سختی‌های بسیاری که در دسترسی به تلگرام وجود دارد، هر لحظه در این اپلیکیشن حاضر هستند و بسیاری نیز به‌تازگی به آن بازگشتند. واقعیت این است که در یک خانواده از بچه کوچک تا یک پیرمرد سن بالا جذب این بازی شدند و این اتفاق حاصل هوشمندی است تا به این واسطه کاربران مدت زمان بیشتری را در این اپلیکیشن حضور داشته باشند. وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده اپلیکیشن‌های داخلی، افزود: امیدواریم سایر اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی نیز به این سمت بروند. در واقع این تقلید نمی‌تواند صرفا در رابطه با وجود چنین بازی‌هایی در یک اپلیکیشن باشد، بلکه منظور اصلی ایجاد خلاقیت برای محبوبیت بیشتر یک برنامه در میان افراد جامعه است.
هزینه چه قابل!
الفت‌نسب با اشاره به مصرف بیش‌از حد اینترنت و فیلترشکن طی این بازی باتوجه به فیلترینگ این بستر، اظهار کرد: خلاقیت ایجادشده در این بازی موجب شده مخاطب، سختی و هزینه سنگین خرید فیلترشکن را به جان بخرد. این همان موفقیت به‌دست آمده از یک خلاقیت است.
شرط ماندگاری چیست؟
دبیر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی شرط ماندگاری پلتفرم‌ها را تشریح و بیان کرد: شرط ماندگاری پلتفرم‌های ایرانی یا خارجی ایده جدید است. در واقع مجموعه اقدامات در یک مدت منجر به موفقیت یک پلتفرم خواهد شد. البته امنیت یک پلتفرم از مهم‌ترین مواردی است که برای یک کاربر اهمیت دارد.

انگیزه ایجاد کنید

کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری نیز درباره بازی همستر به  گفت: اگر این روزها نگاهی به تلگرام بیندازید، شاهد عضویت کاربران جدید خواهید بود. اکنون شاهد روی کار آمدن یک بازی جذاب هستیم که منجر به عضویت کاربرانی شده که حتی خود مایل به اجرای طرح فیلترینگ بودند. وی با تاکید بر اینکه فناوری همیشه راه خود را باز می‌کند، افزود: این برنامه توانسته حجم بسیاری از کاربران را باوجود شرایط سخت دسترسی به سمت خود بکشد. هر نوع انگیزه‌ای می‌تواند هر نوع کاربری را با هر نوع اعتقادی، مجبور به استفاده از فیلترشکن و دسترسی آزاد به فضای اینترنت کند. نقره‌کار با اشاره به مشکلات اقتصادی و تاثیر آن در جلب کاربران بازی همستر بیان کرد: با نگاهی به وضعیت جامعه، متوجه این موضوع خواهیم شد که مردم علاقه‌مند هستند با روش‌های مختلف کسب درآمد کنند. این موضوع نشانگر شرایط بد اقتصادی است که کاربر را به‌نوعی مجبور به کارهای اینچنینی می‌کند. البته بازی همستر تنها ازسوی افرادی با مشکلات اقتصادی انجام نمی‌شود، بلکه شاهد حضور کاربرانی در آن هستیم که هنوز وارد بازار کار نیز نشدند و حال به‌دنبال کسب سکه‌های بیشتر در این بازی هستند. اما در مجموع اهداف اقتصادی که پشت این بازی وجود دارد بر هیچ کس پوشیده نیست.
سود کلان از مصرف اینترنت
این کارشناس فناوری با اشاره به فیلترینگ و دسترسی سخت کاربران به این بازی اظهار کرد: شکی وجود ندارد که به‌دلیل فضای محدود در کشور و فیلتر بودن این اپلیکیشن استفاده از اینترنت موجی افزایشی دارد و سود زیادی نیز برای اپراتورها و فروشندگان فیلترشکن به همراه خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد در ادامه شاهد بسیاری از بازی‌های اقتصادی و جذاب فضای مجازی در همه اپلیکیشن‌ها یا پیام‌رسان‌ها باشیم. وی درباره منافع صاحبان این ربات تلگرامی بیان کرد: در نخستین و سطحی‌ترین نگاه، جذب و بازگشت شمار زیادی از افراد به پیام‌رسان تلگرام، موجب محبوبیت و استفاده مجدد و همچنین مطرح‌شدن این پیام‌رسان در سطح جهانی می‌شود. مورد بعدی، افزایش انفجاری بازدید روزانه از سرورهای تلگرام و میزان صرف زمان در برنامه است که باعث افزایش رتبه سرورها در رده‌بندی سایت‌ها می‌گردد. از طرف دیگر، تبلیغات و کسب درآمد از کانال‌هایی با چندین میلیون بازدیدکننده در خود تلگرام و پلتفرم‌های دیگری مثل یوتیوب، موجب جذب سرمایه‌های کلان در ابتدای پروژه می‌شود.
خیال‌تان راحت
نقره‌کار درباره کسب درآمد از این بازی به کاربران گفت: برخی از کاربران اگر نگاه اقتصادی و کسب درآمد به این برنامه دارند، خیال‌شان از کسب درآمد راحت باشد؛ می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در این برنامه بود، زیرا موجب جذب کاربر خواهد شد که خود درآمد بسیاری برای اپلیکیشن دارد.
وی با تاکید بر عدم موفقیت دولت در فیلترینگ گفت: مگر فیلترینگ تاکنون موفق بوده که حال فکر کنیم چنین بازی پرطرفداری توانسته منجر به شکست طرح فیلترینگ شود. فیلترینگ هیچ‌گاه موفق نبوده و نیست.
طرح‌های بیهوده
نقره‌کار با اشاره به بومی‌سازی بسیاری از اپلیکیشن‌ها و عدم موفقیت آنها گفت: متاسفانه هر بار که بازی یا برنامه‌ای منجر به جذب تعداد زیادی از کاربران می‌شود، شاهد اجرای طرح‌هایی هستیم که هزینه‌های هنگفتی از بودجه صرف آن می‌شود و در نهایت نیز هیچ نتیجه مثبتی ندارد. باید منتظر ماند و دید که آیا در ادامه شاهد همستر ملی مانند ایمیل ملی خواهیم بود؟!
اعتمادی نیست
این کارشناس فناوری با اشاره به بی‌اعتمادی کاربران به اپلیکیشن‌های داخلی بیان کرد: متاسفانه اقبالی نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی وجود ندارد. در نتیجه به‌نظر می‌رسد حتی بازی‌های اینچنین نیز نمی‌توانند تاثیری در جذب کاربران به پلتفرم‌های داخلی داشته باشند، زیرا اعتمادی به این فضا وجود ندارد.

سخن پایانی

گرچه ماجرای همستر ممکن است به واریز سکه‌های رمزارز برای بازیکنان ختم شود، اما این موضوع هزارتویی پرپیچ‌وخم است که ابتدا تا انتهای آن دردسرها و چالش‌هایی دارد. از ثبت‌نام و ساخت کیف پول مجازی گرفته تا و خریدوفروش و در نهایت انتقال به یک حساب بانکی داخلی. به هر حال جذب کاربران به تلگرام و صرف مدت زمانی طولانی در این اپلیکیشن خلاقیتی است که می‌تواند هر برنامه‌ای را سودآور کند. در نهایت همچنان سرنوشت این بازی مشخص نیست، اما امیدواریم اپلیکیشن‌های داخلی نیز به سمت چنین شیوه‌هایی برای جذب کاربران بروند که البته شرط اول ایجاد اعتماد در مخاطب است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3narzk