-
کد خبر: 112345
تاریخ انتشار: 1403/04/10 05:38

تاسیس شهرک‌های فناوری، راهی برای رفع نیازهای صنعت

فرشاد مقیمی، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی
تاسیس شهرک‌های فناوری، راهی برای رفع نیازهای صنعت

از آنجایی که دستاوردهای فناورانه صنعتی در نهایت باید به‌دست اهالی صنعت برسد، وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی این مسیر را هموارتر کرده است. به‌عبارت روشن‌تر با رصد فناوری‌های جدید صنعتی و نیازهای موجود در تلاش برای آن دسته از تولیداتی هستیم که نیازشان در بازار وجود دارد. در این مسیر با معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها، نیازهای همکاری و تعاملات زیادی داریم تا فرآیند دستیابی با یک فناوری وارداتی با صرف زمان کمتری انجام شود. حال اگر بخواهیم یک قدم فراتر رویم، با شناسایی نیازهای فناورانه آتی و رایزنی با دانشگاه‌ها در مسیر رفع نیازهای آینده هم گام برمی‌داریم. به‌نظرم با این روش می‌توان شکافی را که میان صنعت و دانشگاه است، کمتر از قبل کرد.

امروز تعداد واحدهای دانش‌بنیان که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، حدود ۹۰۰ شرکت است، همچنین ۷۰۰ طرح در دست اجرا هم در این شهرک‌ها داریم. هیچ محدودیتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر نگرفته‌ایم، چون شرکت‌های دانش‌بنیانی که در شهرک‌های صنعتی وجود دارند، شرکت‌های لوتک و های‌تک هستند،اما چون در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم پیشنهاداتی برای حمایت از شرکت‌ها مطرح است، بخشی از این حمایت‌ها در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

باتوجه به توانمندی‌های استانی در کشور طبیعی است که در هر استان فعالیت‌های فناوری مربوط به همان ویژگی محیطی رشدیافته‌تر باشد، نظیر فناوری‌های معدنی در استان‌هایی که نهاده‌های معدنی استخراج می‌شوند؛ اما نگرشی که در پس احداث شهرک‌های فناوری وجود دارد، معمولا براساس نیازهای صنعتی است، نه شرایط محیطی، به‌همین‌دلیل محدودیت خاصی در استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان به‌لحاظ موضوعی نداریم.

ورودی این شهرک‌ها ملی است و خروجی آن هم ملی است، اما همواره نگاه تخصصی‌تری به موضوعات داریم. از آنجایی که واحدهای تحقیق و توسعه کسب‌وکارها نیازمند یک‌سری واحدهای تخصصی هستند، تلاش کردیم با اجتماع این واحدها در شهرک‌های فناور، نیاز آنها را حل کنیم. به‌عبارت روشن‌تر، این شهرک امکان تجمیع مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را شکل می‌دهد. این روند اقدامی بود که پیش از این هلدینگ‌ها انجام می‌دادند، در واقع آنها با ایجاد مرکز تحقیقات مشترک، هماهنگی بیشتری را رقم می‌زدند، بنابراین یکی از نقش‌های شهرک‌های فناوری نیز، ایجاد هماهنگی و سینرژی در امور تحقیق و توسعه شرکت‌ها خواهد بود.

شهرک‌های فناوری یکی از مراکز ارتقای روندهای تحقیق و توسعه خواهد بود. علاوه بر تجمیع حوزه‌های تحقیق و توسعه، ایجاد آزمایشگاه‌های پیشرفته و تخصصی، یکی دیگر از امکانات شهرک شهید جمهور است.

این استاندارد نیست که هر حوزه در واحدهای صنعتی به‌طورجداگانه آزمایشگاه داشته باشد، چراکه هزینه‌های سرمایه‌گذاری بالایی می‌طلبد و از طرفی هم، چون افراد می‌توانند خدمات تخصصی‌تری را از آزمایشگاه‌های مذکور دریافت کنند، این شهرک می‌تواند نقش جدی‌تری در تولیدات صنعتی داشته باشد. با زیرساخت‌هایی که در این شهرک ایجاد می‌شود، می‌توان صرف هزینه در واحدهای صنعتی را کاهش داد و زمینه صرفه‌جویی اقتصادی را فراهم کرد.

یکی از اهداف تاسیس شهرک‌های فناوری این بود که نیازهای صنعت در مکانی مشخص تولید شود. به‌همین‌دلیل همواره نگاه اصلی به بازار و نیاز مشتریان است. امیدوارم بسیاری از مشکلات کشور؛ چه در بحث تولید، چه در بحث تحقیق و توسعه حل شود و حتی در بحث خدمت که باید به مشتری آن توجه ویژه داشت، چراکه در نهایت اگر به بازار نرسد، دوام کافی نخواهد داشت. در نتیجه در مسیر احداث شهرک‌های فناوری، تاکیدمان بر تولیداتی است که بازار دارند، به‌گونه‌ای‌که اگر نیاز به حضور نخبگان ایرانی خارج از کشور باشد، آنها را جذب می‌کنیم. به‌عبارت‌دیگر در حال رایزنی برای بازگشت برخی نخبگان هستیم که علاقه‌مند خدمت هستند. گفتنی است، ۶۵ شهرک صنعتی غیردولتی در کشور فعال است که مجوز دارند و ۸هزار واحد تولیدی در آن وجود دارد. این واحدهای غیردولتی زیرنظر مستقیم ما نیستند، اما تحت‌نظارت قرار دارند. در مجموع ۵۹ هزار واحد صنعتی درون شهرک‌های دولتی و غیردولتی مستقر هستند، یک میلیون و ۴۰ هزار نفر در داخل شهرک و ۱۷۰هزار نفر در شهرک‌های غیردولتی مشغول به کار هستند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xgeqq