-
کد خبر: 112359
تاریخ انتشار: 1403/04/10 06:05
مروری بر مهم‌ترین اخبار بخش معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت

ضرورت تسهیل حداکثری- ورود ماشین‌آلات معدنی

تأمین ماشین‌های معدنی و حفاری به یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر توسعه فعالیت‌های معدنی کشور بدل شده است. دولت سیزدهم اقدام به اصلاح و تسهیل مقررات حاکم بر واردات این تجهیزات کرده است.
ضرورت تسهیل حداکثری- ورود ماشین‌آلات معدنی

بااین‌وجود فعالان بخش معدن با تاکید بر کمبود جدی در این حوزه و همچنین اهداف توسعه‌ای بخش معدن برای اثرگذاری هرچه بیشتر آن در اقتصاد، خواستار تسهیل هرچه بیشتر ورود ماشین‌های معدنی به کشور، هستند.در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن هدف‌گذاری شده است. تحقق این هدف نیازمند تأمین ماشین‌های معدنی است، بااین‌وجود سال‌های محدودیت در مسیر ورود این تجهیزات به کشور با هدف حمایت از تولید داخلی، عملاً سدی بزرگ در مسیر اهداف توسعه‌ای بخش معدن، ایجاد کرده است.

رفع ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی در دولت سیزدهم

به گزارش معدن‌نیوز معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت سیزدهم ممنوعیت‌های جدی واردات ماشین‌آلات معدنی را برداشت و اکنون معدنکاران می‌توانند با سهولت ماشین‌آلات معدنی را وارد کشور کنند.

رضا محتشمی‌پور افزود: ممنوعیت ورود ماشین‌های معدنی به کشور باعث افزایش شدید نرخ ماشین‌آلات در داخل کشور شد، بررسی‌های اولیه دولت سیزدهم نشان می‌داد که نرخ داخلی ماشین‌آلات تا ۷۰ درصد بیشتر از نرخ آن در کشورهای همسایه شده بود.

درحال‌حاضر با اصلاح مقررات واردات ماشین‌آلات معدنی و رفع محدودیت واردات ماشین‌آلات با عمر کمتر از پنج سال، شرایط را تسهیل کرد به‌طوری‌که معدنکاران می‌توانند به هر تعداد که نیاز دارند، این ماشین‌آلات را وارد کشور کنند و این موضوع ارتباطی با ظرفیت معدن و نوع محصول‌شان ندارد. اما واردات ماشین‌آلات معدنی دارای عمر بالای پنج تا ۱۰ سال باید متناسب با ظرفیت هر معدن انجام گیرد.

سوددهی هپکو در پی توقف زیاندهی ۱۵ ساله

خصوصی‌سازی نادرست شرکت هپکو به ایجاد زیان گسترده در روند فعالیت این مجموعه بزرگ صنعتی منتهی شده بود. در سال‌های اخیر تحت حمایت دولت شاهد آغاز به کار دوباره این مجموعه بودیم. بررسی روند عملکرد چندساله اخیر این شرکت، نشان‌دهنده رشد ۴۲ درصدی درآمد عملیاتی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ و جهش ۱۶۹ درصدی سود ناخالص، صعود ۱۳۲ درصدی سود عملیاتی و افزایش ۱۰۸ درصدی سود خالص در مدت‌زمان مشابه است. زیان خالص ۱۴۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ هپکو، جای خود را به سود خالص ۱۲ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ داده است. همچنین زیان عملیاتی ۱۲۰ میلیارد تومانی هپکو در سال ۱۴۰۱ نیز به سود عملیاتی ۳۸ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ تبدیل‌شده است.

بدون تردید حمایت از تولید داخلی ضروری است، اما از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود در این مسیر موانع دیگری را در راه تولید سایر صنایع ایجاد نکنند.

فناوری روز دنیا صنعت مس را ماندگار می‌کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید با استفاده از دانش‌بنیان و فناوری روز دنیا صنعت مس را توسعه بدهیم تا بتواند رقابت کند و ماندگار شود. عباس علی‌آبادی با اشاره به‌صرف هزینه‌های بالا در تولید آب شیرین از خلیج‌فارس و انتقال آن به استان کرمان خاطرنشان کرد: ما آب را با قیمتی گزاف تولید و به نرخ ارزان به‌دست مردم می‌رسانیم همچنین برق، گاز و سایر موارد با نرخ زیاد تولید می‌شود و ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که اگر این روند پیش برود به‌زودی واردات انرژی را به کشور خواهیم داشت.

ایران نهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان شد

در سال‌های اخیر ایران توانسته در جایگاه دهمین فولادساز دنیا قرار گیرد. بااین‌وجود ظرفیت تولید فولاد کشور به‌مراتب بالاتر از میزان تولید در این بخش است. بنابراین چنانچه از ظرفیت‌های این صنعت به‌درستی بهره گرفته شود، امکان ارتقا رتبه فولادسازی ایران وجود دارد. هرچند موانع بسیاری در مسیر تحقق این هدف و بهبود رتبه ایران در فولادسازی وجود دارد. بنا بر آخرین آمار انجمن جهانی فولاد در پنج‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی رتبه تولید فولاد میانی ایران در جهان از ۱۰ به ۹ ارتقا پیدا کرد و ایران در تولید گوی سبقت را از برزیل ربود.

ایران در این پنج‌ماهه نخست امسال میلادی، ۱۴ میلیون تن فولاد تولید کرد و تولید آن نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، برابر ۹.۱ درصد افزایش داشت؛ ایران همچنین در ماه مه ۲۰۲۴، برابر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد و تولید آن نسبت به ماه می‌سال ۲۰۲۳، ۲.۱ درصد رشد داشت. با توجه به آغاز محدودیت انرژی برق صنایع فولاد، احتمالاً این جایگاه برای ایران حفظ نخواهد شد.

 قطعی برق فولادسازان و رکود در معاملات آهن‌اسفنجی

با شروع روزهای گرم سال، ایجاد محدودیت در تأمین برق صنایع فولاد آغاز شد. در چنین فضایی شاهد بروز رکود گسترده در معاملات آهن‌اسفنجی هستیم. در همین‌حال پیش‌بینی می‌شود

در آینده نه‌چندان دور، بازار فولاد با التهاب روبه‌رو شود. البته دشواری و هزینه‌بر شدن صادرات و الزام تولیدکنندگان به فروش محصولاتشان در بازار داخلی، از التهابات احتمالی این بازار می‌کاهد. اما به همین نسبت روند فعالیت و تولید در زنجیره فولاد کشور تحت‌فشار قرار خواهد گرفت.

افزایش تولید ۷۲ هزار تنی کنسانتره مس

رئیس هیات عامل ایمیدرو از افزایش ۷۲ هزار تنی کنسانتره مس کشور به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به سبد تولید کشور خبر داد. موثقی‌نیا تاکید کرد: در واقع این نخستین بار است که در صنعت مس کشور، از ضایعات معدنی، کنسانتره تولید می‌شود و این باعث کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود. از مس با عنوان فلز آینده یاد می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود مسیر توسعه صنعت مس با اتکا به فناوری‌های نوین، هموار شود.

زخم واردات بر پیکر تولیدکنندگان ورق گالوانیزه

واردات یک محصول در شرایطی که نمونه با کیفیت داخلی آن با نرخ مناسبی به فروش می‌رسد، همواره یکی از چالش‌های فعالان بخش تولید بوده است. باوجودآنکه تولید اقلام فولادی کشور پاسخگوی نیاز داخل است اما در سال گذشته ۲۸۶ هزار تن ورق گالوانیزه و پوشش‌دار واردشده است و این یعنی واردات گالوانیزه به کشور نسبت به سال قبل رشد ۴۲ درصدی یافته که مشکلات دوچندانی برای تولیدکنندگان این حوزه ایجاد می‌کند. این حجم از واردات در حالی است که بسیاری از صنایع در دریافت ارز برای واردات محصولاتی که نمونه مشابه داخلی ندارند، مشکلات جدی دارند. بنابراین بازنگری در مقررات تولید و تجارت ضروری است.

 دستورالعمل اندازه‌گیری لیتیوم در کشور تدوین شد

مدیرکل آزمایشگاه‌ها و امور فنی سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: برای نخستین بار در کشور، اندازه‌گیری لیتیوم در شورابه‌های کشور با دقت و صحت قابل‌اطمینان، در آزمایشگاه مرکزی سازمان زمین‌شناسی کشور سنجیده شد به همین دلیل به‌زودی دستورالعمل اندازه‌گیری و روش اجرایی تحلیل لیتیوم تدوین شد و در انتظار اخذ استاندارد ملی است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3k7qev