-
کد خبر: 111883
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1403/03/30 06:09
صمت  نرخ میوه‌های نوبرانه و لاکچری را بررسی کرد

یک قاچ میوه قسطی

رنگ‌های‌شان دل‌تان را می‌برد. اصلا نصف فروش حاصل همین رنگ و لعاب است. البته حکایت بسیاری از آنها مثل معروف «از دور دل بردن و از نزدیک زهره بردن» است.
یک قاچ میوه قسطی

صحبت از میوه‌های نوبرانه است که هر سال وضعیت قیمت‌ها را در بازار از این رو به آن رو می‌کنند؛ قیمت‌هایی که هیچ منطقی پشت آن نیست و تنها عنوانش برای گرانی کافی است. این در حالی است که در برخی موارد شاهد عرضه میوه‌هایی بی‌کیفیت هستیم که تنها نام و رنگ آنها جذاب است. کافی‌ است توت‌فرنگی‌هایی با رنگ‌های جذاب خریداری کنید و به انتهای ظرف خریداری شده برسید تا قسمت تلخ ماجرا عیان شود؛ با میوه‌هایی لهیده روبه‌رو می‌شوید. البته به‌واسطه شرایط بد اقتصادی بسیاری از افراد دیگر توان خرید میوه‌های نوبرانه را ندارند و تنها از دیدن رنگ آنها در میوه‌فروشی و سوپرمارکت‌ها لذت می‌برند. در این میان هستند افرادی که در انتظار عرضه میوه‌های نوبرانه می‌مانند و با هر قیمتی آن را خریداری می‌کنند. البته در مقابل نرخ برخی از میوه‌های لاکچری این میوه‌های نوبرانه گران هیچ است.  در این گزارش به نرخ خوشمزه‌های گران بازار تحت عنوان «میوه‌های نوبرانه و لاکچری» می‌پردازیم.

میوه‌های نوبرانه چند؟        

چندی پیش، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران از افزایش عرضه میوه‌های نوبرانه خبر داد و گفت: امسال میوه‌های نوبرانه مانند گوجه سبز، زردآلو، هلو، شلیل و گیلاس زودتر از سال‌های دیگر به بازار آمده و تا کمتر از ۲ هفته آینده به عرضه انبوه می‌رسند و نرخ آنها رو به کاهش است.  وی افزود: حجم عرضه میوه‌های نوبرانه در سال جاری بالاست و این سبب تعدیل نرخ و افزایش تقاضای آنها می‌شود؛ تا جایی که حتی در تشریفات و مراسم هم مورداستفاده قرار می‌گیرد و این امر می‌تواند به کاهش تقاضا برای میوه‌های رسمی مانند سیب و پرتقال در فصل بهار بینجامد.  به گزارش ایلنا، کارگر در ادامه از کشف آخرین نرخ انواع میوه و تره‌بار در بازار عمده‌فروشی تهران خبر داد و در تشریح نرخ انواع میوه‌های فصل گفت: در حال ‌حاضر نرخ گوجه‌سبز در بازار عمده‌فروشی تهران حسب کیفیت در سه رده ۴۰ هزار تومان، ۱۵۰ هزار تومان و ۲۰۰ هزار تومان قرار دارد و نرخ توت فرنگی ۵۰ هزار تومان، ۱۱۰ هزار تومان و ۱۷۰ هزار تومان در هر کیلو است. میانگین نرخ انواع موز نیز ۶۰ هزار تومان، ۷۰ هزار تومان و ۸۰ هزار تومان در هر کیلو برآورد شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران همچنین از کاهش متوسط نرخ انواع پیاز شیراز در کیفیت‌های گوناگون به ۲۰ هزار تومان و پیاز دزفول به ۱۵ هزار تومان در میدان عمده‌فروشی تهران خبر داد.  وی خاطرنشان کرد: نرخ هر کیلوگرم هویج که در هفته‌های گذشته به‌دلیل بارندگی جنوب تا ۳۰ هزار تومان بالا رفته بود، به حدود ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است.   سازمان میوه و تره‌بار تهران نرخ انواع میوه‌های نوبرانه را در میادین این سازمان در هر کیلو به این شرح اعلام کرده است: زردآلود ۸۵ هزار تومان، هلو ۵۲ هزار تومان، گیلاس ۶۵ هزار تومان و شاتوت ۶۰ هزار تومان.

قیمت میوه‌های نوبرانه از زبان رئیس اتحادیه بارفروشان

همچنین به‌تازگی رئیس اتحادیه بارفروشان نرخ میوه‌های نوبرانه را اعلام کرد.  اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش نرخ میوه‌های نوبرانه خبر داد و گفت: باتوجه به گرمای هوا و افزایش عرضه محصولات باغی تمامی شهرها، نرخ میوه‌های نوبرانه ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او نرخ کنونی هر کیلوگرم هلو را ۴۰ تا ۸۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون هر کیلو زردآلو با نرخ ۸۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، گیلاس پیش‌رس ۸۰ هزارتومان، گیلاس تکدانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، آلبالو ۱۲۰ هزار تومان، گوجه سبز ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان، توت‌فرنگی ۵۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، توت سفید ۶۰ هزار تومان و شبرنگ ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان در میدان مرکزی عرضه می‌شود. یاوری نرخ هر کیلو هندوانه را ۸ تا ۱۴ هزار تومان، ملون ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان، خربزه ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و طالبی را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد. باوجود موارد یادشده قیمت‌های بازار و سایت‌های اینترنتی سر به فلک می‌کشد و هیچ نظارتی نیز بر آنها نیست.

میوه‌های نوبرانه در بازار

با سری به سایت‌های فروش اینترنتی، نرخ میوه‌های نوبرانه را جست‌وجو کردیم تا آنها را با قیمت‌های اعلامی ازسوی مسئول مربوطه مقایسه کنیم.

گیلاس چند؟

در سایت‌های اینترنتی نرخ هر بسته یک کیلویی گیلاس ۲۰۳ هزار و ۸۴۰ تومان است و برای خرید گیلاس تک‌دانه باید کیلویی ۴۳۳ هزار تومان هزینه کنید.  این در حالی است که نرخ گیلاس ازسوی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران کیلویی ۶۵ هزار تومان و ازسوی رئیس اتحادیه بارفروشان در نوع پیش‌رس ۸۰ هزارتومان و در نوع تکدانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان اعلام شده است.

زردآلو چند؟

برای خرید زردآلو نیز سری به سایت‌های مختلف فروش میوه زدیم و نتیجه جست‌وجو این شد که در برخی از سایت‌ها زردآلوی دستچین با نرخ کیلویی ۱۸۵ هزار تومان عرضه می‌شود و در برخی از سایت‌ها نرخ این محصول به ۲۰۸ هزار تومان هم می‌رسد.  این در حالی است که نرخ زردآلو ازسوی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران کیلویی ۸۵ هزار تومان و ازسوی رئیس اتحادیه بارفروشان ۸۰ تا ۱۴۰ هزار تومان اعلام شده است.

آلبالو چند؟

آلبالو نیز از آن میوه‌های نوبرانه خوش‌رنگ و لعاب است که حسابی دل دوستداران ترشی را می‌برد. این محصول در سایت‌های فروش اینترنتی کیلویی ۳۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.  این در حالی است که نرخ یک کیلو آلبالو ازسوی رئیس اتحادیه بارفروشان ۱۲۰ هزار تومان اعلام شده است.

توت‌فرنگی را چند بخریم؟

هرچند مدت‌هاست که توت‌فرنگی بازار را قرق کرده، اما همچنان با قیمت‌های نجومی، نوبرانگی خود را خوب حفظ کرده است.  در سایت‌های فروش اینترنتی یک کیلو توت‌فرنگی با نرخ ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که نرخ توت‌فرنگی ازسوی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران کیلویی ۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و ازسوی رئیس اتحادیه بارفروشان ۵۰ تا ۱۴۰ هزار تومان اعلام شده است.

گوجه سبز چند؟

خرید گوجه سبز نیز برای ترشی‌دوست‌ها از واجبات است. اصلا دیدن گوجه سبز در مغازه‌ها برای این افراد جذابیتی ویژه دارد.

در برخی از سایت‌های اینترنتی نرخ یک کیلو گوجه سبز دستچین به ۳۴۰ هزار تومان هم می‌رسد، اما در مجموع برای خرید یک کیلو گوجه سبز باید بین ۲۳۰ تا ۳۴۰ هزار تومان هزینه کنید.  این در حالی است که نرخ گوجه سبز ازسوی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران کیلویی ۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و ازسوی رئیس اتحادیه بارفروشان ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

شاتوت چند؟

در سایت‌های اینترنتی نرخ یک کیلو شاتوت از ۱۱۶ هزار تومان شروع می‌شود و به ۳۱۵ هزار تومان نیز می‌رسد.  این در حالی است که نرخ شاتوت ازسوی سازمان میوه و تره‌بار تهران کیلویی ۶۰ هزار تومان اعلام شده است.

سری به مغازه‌ها بزنیم

خبرنگار صمت با سری به مغازه‌های میوه‌فروشی بررسی میدانی از نرخ میوه‌های نوبرانه داشت.  مشاهدات میدانی حاکی از آن است که گیلاس کیلویی ۱۲۵ تا ۱۸۰ هزار تومان، زردآلو کیلویی ۸۵ تا ۱۰۲ هزار تومان، هلو کیلویی ۳۵ تا ۶۰ هزار تومان، گوجه سبز کیلویی ۸۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و توت فرنگی کیلویی ۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به فروش می‌آید.  با این حساب می‌توان گفت نرخ میوه‌ها در میوه‌فروشی‌های سطح شهر نیز هیچ شباهتی به قیمت‌های اعلامی ازسوی مسئولان مربوطه ندارد.

حال در اینجا ابهاماتی به‌وجود می‌آید: مسئولان مربوطه از قیمت‌های بازار بی‌اطلاع هستند؟ یا قیمت‌ها را پایین‌تر اعلام می‌کنند تا دل مردم شاد شود؟ نظارت‌ها چرا بر عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی وجود ندارد؟

پک‌های میوه اسلایسی

باوجود قیمت‌های نجومی میوه‌های نوبرانه که برای بسیاری از اقشار جامعه دور از دسترس است، افرادی هستند که روزانه یا برای مهمانی‌های خود میوه‌های آماده خریداری می‌کنند. این پک‌های میوه تکه‌ شده و آماده میل کردن است که در برخی از سایت‌ها با عنوان میوه‌های اسلایی یا میوه پذیرایی عنوان می‌شود. در این بخش به بررسی نرخ میوه‌های اسلایسی می‌پردازیم. سینی میوه که شامل میوه‌های فصل و توت فرنگی یا آناناس است، ۲۹۸ هزار تومان نرخ دارد. لیوان لوکس که محتویات آن ترکیبی از میوه‌های فصل شامل آناناس، توت فرنگی، شاهپسند، موز، پرتقال، هندوانه، سیب، ملون و... با وزن تقریبی محصول ۲۲۰ گرم است، با نرخ ۷۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین آناناس اسلایس با نرخ ۲۲۴ تا ۴۴۸ هزار تومان، نارگیل اسلایس با نرخ ۱۱۲ تا ۲۲۵ هزار تومان، هندوانه قرمز اسلایس با نرخ ۷۷ هزار تومان، کدو حلوایی اسلایس با نرخ ۱۲۳ هزار تومان، خربزه اسلایس با نرخ ۱۶۰ هزار تومان، طالبی آناناسی اسلایس با نرخ ۴۹ تا ۹۷ هزار تومان، انار دون‌شده با نرخ ۱۹۲ تا ۳۸۵ هزار تومان و طالبی اسلایس با نرخ ۱۳۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یک تکه میوه 370 هزار تومان

بد نیست در این گزارش نگاهی نیز به نرخ میوه‌های خاص بیندازیم. در سایت‌های فروش اینترنتی دراگون توسرخ دانه‌ای ۳۷۰ هزار تومان، آووکادو دستچین دانه‌ای ۱۳۷ هزار تومان، بلوبری بسته ۱۲۵ گرمی ۲۷۲ هزار تومان، فیسالیس بسته ۱۲۵ گرمی ۱۱۲ هزار تومان، پشن‌فروت دانه‌ای ۵۵ هزار تومان، رامبوتان دانه‌ای ۶۵ هزار تومان، منگوستین دانه‌ای ۷۵ هزار تومان و بی‌بی مارچوبه ۱۰۰ گرمی ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نکته جالب درباره سایت‌های فروش میوه اینترنتی، فروش اقساطی محصولات است که این موضوع نشان می‌دهد متاسفانه به‌دلیل مشکلات اقتصادی میوه از سبد خرید برخی از خانواده‌ها حذف شده و برخی باید آن را به‌صورت اقساطی تهیه کنند.

سخن پایانی

در کنار تعجبی که قیمت‌های سربه‌فلک‌کشیده میوه برای‌مان ایجاد می‌کند، بازاری بی‌مدیریت که حتی مسئولان آن نیز اطلاعی از قیمت‌ها ندارند بیشتر متعجب‌مان می‌کند. از سوی دیگر تلخی فروش قسطی میوه است که با خوردن هیچ میوه ‌شیرینی رفع نمی‌شود. البته باوجود این مسائل هستند افرادی که به‌راحتی میوه‌های آماده و اسلایسی خریداری می‌کنند و هزینه بالایی را برای آن می‌پردازند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3k7oma