-
کد خبر: 112062
تاریخ انتشار: 1403/04/03 07:11

سهم بهداشت و درمان از درآمدهای مالیاتی

کریم یزدی‌خواه کارشناس اقتصاد
سهم بهداشت و درمان از درآمدهای مالیاتی

۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص یافته است و تنها در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۳۵ هزار میلیارد تومان از محل این اعتبارات مالیاتی پایدار در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است تا در راستای توسعه شهری و ارائه خدمات شهری به مردم به کار گرفته شده است. همچنین سهم بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سرجمع مالیات‌های دریافتی دولت، سبب شده است که یارانه دارو تامین مالی گردد و همچنین درمان کاملا رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دولتی نیز به پشتوانه همین سهم مالیاتی محقق شده است. در بخش زیرساختی حوزه بهداشت نیز، تمامی بیمارستان‌های تکمیل شده در ۱۰۰۰ روز اخیر در بخش دولتی، به پشتوانه سهم بهداشت از درآمدهای مالیاتی تامین شدند.

مالیات ابزاری در دست دولت‌هاست که می‌توانند از آن در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و بازتوزیع ثروت در کشور بهره بگیرند. تا الان نگاه ما به مالیات به عنوان یک امر تزیینی بوده است. زیرا به درآمدهای نفت و گاز دسترسی داریم. به همین دلیل، انگیزه¬ای برای اتکا به درآمدهای مالیاتی و دریافت مالیات حقه از همگان نداشته¬ایم. در سایه عدم توجه دولت¬ها به مالیات، بستری برای فرار مالیاتی برخی فراهم شده است. در حالی که دستمزدبگیران و بخش¬های شفاف اقتصاد کشور به صورت مرتب هدف مالیات¬ستانی هستند، برخی مودیان پردرآمد از دادن مالیات طفره می روند.

دولت سیزدهم در راستای کاهش اتکای بودجه به نفت به اصلاح نظام مالیاتی کشور روی آورد. در این راستا، مالیات¬ستانی، عادلانه و اطلاعات محور در دستور کار قرار گرفت. بر اثر سیاست¬هایی که به اجرا گذاشته شد، درآمدهای مالیاتی دولت افزایش خوبی داشت. دولت سیزدهم از درآمدهای مالیاتی در راستای افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم بهره گرفت. این درآمدها در بخش¬های زیربنایی مانند بهداشت و درمان به کار انداخته شدند. به طور مثال ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری¬ها اختصاص یافته است و تنها در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۳۵ هزار میلیارد تومان از محل این اعتبارات مالیاتی پایدار در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است تا در راستای توسعه شهری و ارائه خدمات شهری به مردم به کار گرفته شده است. همچنین سهم بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سرجمع مالیات‌های دریافتی دولت، سبب شده است که یارانه دارو تامین مالی گردد و همچنین درمان کاملا رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دولتی نیز به پشتوانه همین سهم مالیاتی محقق شده است. در بخش زیرساختی حوزه بهداشت نیز، تمامی بیمارستان‌های تکمیل شده در ۱۰۰۰ روز اخیر در بخش دولتی، به پشتوانه سهم بهداشت از درآمدهای مالیاتی تامین شدند.

درآمدهای مالیاتی برای تامین مالی چندین پروژه بزرگ بهداشتی از جمله ایجاد چهار بیمارستان تخصصی در مناطق مختلف ایران استفاده شده است. این بیمارستان‌ها که شامل بیمارستان تخصصی مادر و کودک در جنوب شرق ایران، بزرگترین بیمارستان تخصصی کودکان غرب کشور، مرکز درمان ناباروری در شرق کشور و بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس است، پیشرفت چشمگیری در چشم‌انداز بهداشت و درمان در ایران داشته است.

توسعه زیرساخت‌های شهری نیز مورد توجه دولت قرار گرفته است و سهم شهرداری از درآمدهای مالیاتی صرف تامین مالی پروژه‌های مختلف می‌شود. بهبود سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، شبکه‌های جاده‌ای و سایر امکانات رفاهی، کیفیت زندگی شهروندان را افزایش داده و به رشد اقتصادی کلی کشور کمک کرده است. رویکرد دولت در استفاده از درآمدهای مالیاتی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی رویکردی راهبردی و مهم است. این نشان دهنده تعهد به بهبود رفاه شهروندان و رفع نیازهای آنهاست. دولت با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی، نه تنها خدمات ضروری را به مردم ارائه می‌کند، بلکه مالیات را در خدمت توسعه زیرساختی و افزایش رفاه حال مردم و برای مردم خرج خواهد کرد.

علاوه بر این، استفاده دولت از درآمدهای مالیاتی برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه، اهمیت مالیات را در توسعه یک کشور برجسته می‌کند. مالیات‌ها منبع درآمدی حیاتی برای دولت‌ها هستند و در صورت استفاده موثر، می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر زندگی شهروندان داشته باشند. دولت سیزدهم ایران در این زمینه الگوی مثبتی را ارائه کرده است و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از درآمدهای مالیاتی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی که به نفع مردم است و به رشد و توسعه کلی کشور کمک می‌کند، استفاده کرد.

در خاتمه، استفاده دولت سیزدهم ایران از درآمدهای مالیاتی برای تأمین مالی طرح‌های عمرانی به‌ویژه در بخش بهداشت و درمان، رویکردی قابل تقدیر است که نتایج قابل‌توجهی از خود نشان داده است. ایجاد بیمارستان‌های تخصصی و بهبود زیرساخت‌های شهری کیفیت زندگی شهروندان را بهبود بخشیده و به رشد اقتصادی کشور کمک کرده است. تعهد دولت به استفاده از درآمدهای مالیاتی به نفع مردم گامی مثبت در جهت ایجاد جامعه‌ای پایدارتر و عادلانه تر است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3narnx