-
کد خبر: 111984
تاریخ انتشار: 1403/04/02 05:19

متاورس در اقتصاد می‌تازد

کیوان نقره‌کار ـ کارشناس فناوری اطلاعات
متاورس در اقتصاد می‌تازد

پیشرفت‌های فناوری امروز به‌جایی رسیده است که می‌توان از تغییر همه‌چیز حرف زد.  در میان تغییرات گسترده مولفه‌های اقتصادی، زیرساخت‌های تجاری هم تحول بزرگی را سپری می‌کنند و آینده آن به فناوری اطلاعات و ارتباطات گره خورده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات هم مجزا از این مسیر نیست. این عرصه از هوش‌مصنوعی تا فضای مجازی تحولات دائمی فراوانی را نسبت به چند سال قبل تجربه کرده است و می‌کند. اکنون برمبنای این تحولات یک تعامل دوسویه میان تجارت و فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌وجود آمده است که تاثیرات متقابلی روی همدیگر می‌گذارند، بنابراین اقتصاد امروز جهان به فناوری وابسته است.

به‌همین دلیل فعالان اقتصادی افرادی نظیر صاحبان صنایع و شرکت‌های خصوصی تا مدیران بخش دولتی که باید تصمیمات استراتژیکی بگیرند، نیاز است که از تحولات گفته‌شده آگاه باشند و به‌روز عمل کنند. به‌عبارت‌دیگر، عدم‌آگاهی هرکدام از لایه‌های کسب‌وکارها در هر سطحی، در نهایت، منجر به شکست و بیکاری گسترده می‌شود، بنابراین تمامی فعالان اقتصادی؛ چه بازیگران و چه تصمیم‌گیران خوب است که رصد کاملی از تازه‌های فناوری داشته باشند.به‌طورقطع بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در حد پیشرفته می‌تواند جلوی نظارت دولت‌ها را بگیرد، بنابراین دولت‌های پیشرو معمولا تلاش می‌کنند قوانین خود را همگام با پیشرفت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات تنظیم کنند. نظارت‌های آنها تضمینی است. به‌عبارت‌دیگر، دست کسب‌وکارها را باز می‌گذارند و تنها در صورت بروز مشکل قوانین، خود را نجات می‌دهند.

فضای مجازی و فناوری اطلاعات به‌دلیل اینکه می‌تواند راحت‌تر از سایر فناوری‌های بسیار پیشرفته رشد پیدا کند و از طرفی هم، چون ارزان‌تر است، به‌راحتی جای خود را میان کاربران پیدا می‌کند و تاثیرات جدی بر اقتصاد و تجارت می‌گذارد؛ بنابراین باید گفت، متاورس و دیگر دستاوردهای مدرن ارتباطی هستند که پیشروتر از افراد و دولت‌ها در مسیر اقتصاد می‌تازند.در ارتباط با فناوری‌هایی نظیر متاورس که پیشرو هستند، چند چالش اصلی مشاهده می‌شود؛ چالش نخست به سرعت توسعه فناوری ارتباط دارد و ممکن است در مسیر بهره‌گیری از پیشرفت‌ها به‌دلیل سرعت بالای پیشرفت‌ها مجبور شویم از یک حوزه عبور کنیم و وارد بخش دیگری شویم که این فرآیند ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.

 برای مثال، ممکن است همگی ما فکر کنیم که متاورس یک فضای جدید در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، اما امکان دارد جهش‌هایی رخ دهد که ما مجبور شویم از آن عبور و سرمایه خود را در جای دیگری خرج کنیم.

به‌همین‌دلیل بهتر است این چالش را با درایت و دقت بالایی مدیریت و بعد سرمایه‌گذاری کنیم. خوب است، ابتدا از متخصصان کمک فکری بگیریم و بعد آرام‌آرام وارد محیط‌های جدید ارتباطی شویم. گفتنی است، سرعت ورود تجارت به فناوری، متناسب فرهنگ سازمانی هر کشوری تعیین می‌شود.چالش دوم، مربوط به روند تدوین قوانین و مقررات است. از آنجایی که مناصب تصمیم‌گیرنده در نهادهای بالادستی قرار دارند و قوانین از این نهادها خارج می‌شود و از طرفی، چون در کشور ما فرآیند تصمیم‌گیری کند است و از طرف دیگر مسئولان هم دانش کافی درباره فناوری‌های روز ندارند، در نهایت، ریسک شکست کسب‌وکارها در شرایط به‌کار بردن دستاوردهای به‌روز افزایش می‌یابد و آسیب جدی در صورت شکست به آنها وارد می‌شود. باتوجه به پیشرفت‌های امروز، همچنان درگیر چالش‌های حقوقی و مقرراتی هستیم.

در نهایت، پیشنهاد می‌شود از فضاهایی نظیر متاورس در توسعه کسب‌وکار بهره گرفته شود، اما لازمه آن، داشتن برنامه و شناخت کافی از فضای جدید است. کاربران باید بدانند که چگونه باید از این موقعیت‌ها استفاده کنند. گفتنی است، فناوری متناسب هر سازمان و کسب‌وکار، تعریف جداگانه‌ای دارد. گاهی اوقات در حد یک اتوماسیون ساده اداری می‌تواند فرآیند را تسهیل و تسریع کند. در برخی موارد هم، می‌تواند جایگزین نیروی کار باشد و حتی توانایی شکل ارائه خدمت و محصول را تغییر دهد، بنابراین کاربرد فناوری باتوجه به نوع سازمان متفاوت است. همگام‌سازی دولتی یکی دیگر از رویکردهای مهم کاربرد وسیع فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد است، به‌همین‌دلیل خوب است، تصمیم‌گیران در بدنه دولت شناخت کافی از دستاوردها و سازمان مربوطه داشته باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l8wp7