-
کد خبر: 112077
تاریخ انتشار: 1403/04/03 07:36
وزیر صمت با تشریح شروط حمایت صمت از صنایع خودروسازی:

مسائل صنعت خودرو یک شبه حل نمی‌شود

مسائل صنعت خودرو یک شبه حل نمی‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از عملکرد خود در خصوص اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو گفت: مسائل خودرو و صنعت خودروی کشور در عرض یک شب حل نخواهد شد. برای حل این مسئله نیازمند راهکار‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت هستیم. صنعت خودرو بیش از ۱۰درصد تجارت جهان را به خود اختصاص داده است و به ازای هر خودرو نیز هفت نفر مشغول به کار هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از حوزه خودروسازی با صنایع دیگر ارتباط دارد، گفت: بیش از یک و نیم میلیون خودرو تا پایان سال تولید خواهد شد. به گزارش مهر، عباس علی آبادی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: باید ایران را صنعتی کنیم. به نظر می‌رسد که پتانسیل صنعتی شدن بیش از هر چیز در کشور مهیا است.وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید به وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مناسب، حرکت به سمت صنعتی شدن را مدنظر قرار داد و گفت: وزارت صمت صنعت دانش‌بنیان صادرات محور را پیگیری و حمایت می‌کند و چنانچه صنعتی این دو مؤلفه را نداشته باشد، مورد حمایت وزارت صمت نخواهد بود.

افزایش مهندسی خودرو

وی افزود: بیش از ۶۰ درصد از حوزه خودروسازی با صنایع دیگر ارتباط دارد. باید در کشور قطعات اصلی خودرو را مدنظر گرفته و مهندسی خودرو هم باید افزایش یابد. امروز آن چیزی که در خودرو اهمیت دارد مهندسی است.

وزیر صمت گفت: بیش از یک و نیم میلیون خودرو تا پایان سال تولید خواهد شد. امروز یکی از انتقادها این است که کیفیت خودروهای کشور باید افزایش یابد چرا که امروز انتقادهای زیادی به این صنعت وارد است.

چند توصیه به صنایع

وزیر صمت خطاب به مجموعه صنعت خودروسازی، تاکید کرد: اگر می‌خواهید مورد حمایت وزارت صمت قرار گیرید، بایستی چند ویژگی را در کار و فعالیت خود در نظر داشته باشید. در گام نخست، برای ساخت قطعات به سراغ ساخت قطعات اصلی و گلوگاهی بروید. دوم اینکه، مهندسی خود را تقویت کنید؛ اینکه کالایی را تولید کنیم بدون آنکه مهندسی آن را بلد باشیم، فایده‌ای ندارد؛ بحث مهندسی، موضوع مهمی است که صنایع ما کمتر بدان توجه کرده‌اند. وی ادامه داد: نکته سوم در بحث زنجیره تأمین مطمئن قطعه‌سازی است. تاکید ما به خودروسازان این است که تا زمانی‌که از زنجیره تأمین قطعه‌سازی خود مطمئن نباشید، خودروساز نیستید! نباید یک قطعه‌ساز بتواند خط تولید شما را مختل کند. علی‌آبادی خاطرنشان کرد: از این موضوعات که بگذریم، انتظار چهارم و تاکید، بحث کمیت و کیفیت است؛ امسال را مقام معظم رهبری، سال جهش تولید با مشارکت مردم نامیده‌اند. در بخش جهش تولید، قابل قبول نیست که امسال نتوانیم، هدف تعیین شده که با همکاری خودِ خودروسازان تدوین شده است را محقق کنیم. امسال متعهد شده‌ایم که بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم و به سقف ۱.۷ میلیون خودرو که از نظر بنده، دور از دسترس هم نیست، نزدیک شویم. وزیر صمت تصریح کرد: به لحاظ کیفی نیز مطلقاً پذیرفته نیست که کیفیت خودروها پایین و دور از انتظارها باشد. در جلسه امروز هم یکی از انتقادهای جدی که نمایندگان مجلس داشتند، موضوع کیفیت خودروها بوده است. در این صنعت رضایت کامل از کیفیت خودروها وجود ندارد و از زمانی‌که بنده خاطرم هست از زمان جوانی بنده تاکنون، کیفیت خودروها مورد انتقاد بوده و هست؛ اما این مشکل بایستی حل شود.

زمان را از دست ندهیم

وی خاطرنشان کرد: زمان زیادی هم برای حل این مشکل نداریم که صرف این موضوع کنیم؛ بنابراین در همین نمایشگاه تاکید می‌کنم که آنچه در آینده باید اتفاق بیفتد، تحولات و تغییرات نوآورانه است. ما بایستی به صورت چشمگیر، این را در فرآیندها و صنعت خودرو ببینیم. این موضوعی است که مورد نظر ذی‌نفعان است؛ لذا در بحث جهش کیفی و کمی، حداقل انتظاری این است که به صورت مستمر نوآوری و تنوع در ارائه محصولات و رقابت با بازار جهانی در قالب نگاه صنعت دانش‌بنیانِ صادرات‌محور، وجود داشته باشد.  وزیر صمت تاکید کرد: برای آنکه بتوان این ویژگی را پیدا کرد (دانش‌بنیانِ صادرات‌محور) ضروری است در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم؛ بازار جهانی عرصه‌ای است که صنعتی که کیفیت نداشته باشد را راه نمی‌دهد. صنایع اگر می‌خواهد که حمایت وزارت صمت را داشته باشید، بایستی این ویژگی را در خود تقویت کند.

حمایت از صنایع دانش‌بنیان و صادرات‌محور

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: این وزارتخانه از صنایع دانش‌بنیان و صادرات محور حمایت می‌کند.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس علی‌آبادی با اشاره به حضور خود در مجلس شورای اسلامی و ارائه‌ گزارش به نمایندگان مردم در مجلس، اظهار داشت: امروز گزارش مفصلی درباره با موضوع صنعت خودرو در مجلس هم‌ شنیدم و هم ارائه کردم که حتما توصیه می‌کنم، مورد مطالعه قرار گیرد.

 تولید ۱.۵ میلیون خودرو تا پایان سال

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از حوزه خودروسازی با صنایع دیگر ارتباط دارد، اضافه‌کرد: باید در کشور قطعات اصلی خودرو را مدنظر گرفته و مهندسی خودرو هم باید افزایش یابد. امروز آن چیزی که در خودرو اهمیت دارد مهندسی است. علی‌آبادی همچنین گفت: بیش از ۱.۵ میلیون خودرو تا پایان سال تولید خواهد شد. امروز یکی از انتقادها این است که کیفیت خودروهای کشور باید افزایش یابد، زیرا انتقادهای زیادی به این صنعت وارد است.

اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین هفته گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از عملکرد خود در خصوص اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو گفت: مسائل خودرو و صنعت خودروی کشور در عرض یک شب حل نخواهد شد. برای حل این مسئله نیازمند راهکار‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت هستیم. صنعت خودرو بیش از ۱۰درصد تجارت جهان را به خود اختصاص داده است و به ازای هر خودرو نیز هفت نفر مشغول به کار هستند.

وی افزود: این صنعت در حال یک پوست‌اندازی و تحول است. برای ما یک فرصت تاریخی است تا جایگاه خود را در جهان ارتقا دهیم. تولید خودرو‌های برقی رو به افزایش است. اوضاع صنعت خودرو در ایران مطلوب نیست. اقتصاد کشور باعث شده خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شود. ۳۰ هزار دستگاه خودرو در این یک‌سال وارد کشور شده است و رکورد این واردات تا پایان امسال خواهد شکست. وزیر صمت تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری باعث زیان انباشته خودروسازان و کاهش کیفیت خودرو‌ها شده است. صنعت خودرو تأثیر بسزایی بر سایر بخش‌ها دارد. وزارت صمت برای برون‌رفت از شرایط حاکم، طرح‌های مهمی را تدارک دیده است. اجرای راه‌حل‌های سیاسی به دلیل اثرات منفی مقطعی نیازمند حمایت جدی مجلس است.

تدوین برنامه تحول صنعت خودرو

علی‌آبادی گفت: مهم‌ترین اقدام ما در وزارت صمت، تدوین و نوشتن برنامه تحول صنعت خودرو است. تولید دانش‌بنیان، افزایش عمق تولید داخل، اصلاح ساختار حاکمیتی، ارتقای فناوری و تولید خودرو‌های برقی از موارد این برنامه بوده‌اند. چهره صنعت خودروی کشور نزد مردم زیبا نیست. بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش و بیش از ۲۰ هزار خودرو نیز تاکنون وارد کشور شده است. در سه ماهه اول سال رکورد اسقاط خودرو شکسته شد. برنامه تولید خودرو نیز به رکورد بی‌سابقه‌ای خواهد رسید.

تحویل ۱۴ هزار خودرو برقی

علی‌آبادی تأکید کرد: تولید سه محصول در کرمان‌موتور انجام خواهد شد. به زودی ۱۴ هزار خودروی برقی نیز تحویل مردم داده خواهد شد. مجبور به تولید و واردات خودرو‌های برقی هستیم. کیفیت و افزایش رضایت در دستور کار وزارت صمت قرار داشته تا کاهش آلودگی و افزایش سطح ایمنی و رضایت شکل بگیرد.

سخن پایانی

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران خودروساز، روسای اتحادیه‌های مرتبط با صنعت خودرو و قطعات، نمایندگان مجلس و غیره در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد. این نمایشگاه در فضایی به متراژ بیش از ۴٢ هزار متر مربع و با حضور ۶۰۰ شرکت داخلی و ۴۶۹ شرکت خارجی از ۹ کشور برپا شد. در این نمایشگاه علاوه بر شرکت‌های داخلی، شرکت‌های خارجی ازجمله کشورهای رومانی، انگلیس، چین، تایوان، اندونزی، کره جنوبی، ترکیه، عراق و هند حضور یافتند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2apxge