-
کد خبر: 112366
تاریخ انتشار: 1403/04/10 09:46

آشنایی با تخصص قلب ؛ خدمات دکتر قلب برای بهبود سلامت و طول عمر جامعه

آشنایی با تخصص قلب ؛ خدمات دکتر قلب برای بهبود سلامت و طول عمر جامعه

تا به‌حال، برایتان این سوال پیش آمده که تخصص قلب و عروق چیست و دکتر قلب کیست؟ اصطلاح قلب و عروق یا همان کاردیولوژی از واژه یونانی «کاردیا» گرفته شده که به قلب اشاره دارد و «لوژی» نیز به معنای «مطالعه» است. این تخصص، شاخه‌ای از پزشکی است که به بیماری‌ها و اختلالات قلب مربوط می‌شود. منظور از مشکلات قلب هم مواردی است که به‌طور مادرزادی یا بیماری‌های اکتسابی مانند بیماری عروق کرونری یا نارسایی احتقانی قلب ایجاد شده‌اند. پزشکانی که در زمینه قلب تخصص دارند، متخصص قلب نامیده می‌شوند؛ این افراد مسئولیت مدیریت و درمان انواع بیماری‌‌های قلبی را برعهده دارند. جراحان قلب هم پزشکان متخصصی هستند که اقدامات جراحی را برای اصلاح اختلالات قلبی انجام می‌دهند.

دکتر قلب کیست؟

متخصص قلب پزشکی است که بیماری‌ها و شرایط سیستم قلبی عروقی (قلب و عروق خونی) را درمان می‌کند. اختلالات ریتم قلب، بیماری عروق کرونر، حملات قلبی، نقص‌ها و عفونت‌های قلبی و دیگر اختلالات قلبی، از جمله بیماری‌هایی هستند که توسط این متخصصان، بررسی و درمان می‌شوند. برای متخصص‌شدن در رشته قلب، نیاز به سپری‌کردن دوره پزشکی عمومی است. پس از آن، پزشکان باید ۲ سال طرح درمانی را در بیمارستان بگذرانند و برای تخصص آماده شوند.

پس از اینکه پزشک عمومی در تخصص قبول می‌شود، به ۳ تا ۴ سال زمان نیاز دارد تا بتواند متخصص یا همان دکتر قلب شود. دوره‌های فوق تخصص هم ۲ تا ۳ سال طول می‌کشند. برای دریافت فلوشیپ یا تخصصی ویژه در زمینه‌ قلب و عروق، باید دست کم 18 ماه زمان را صرف شرکت در دوره‌ای آموزشی نمایید. شاید از خود بپرسید وظیفه پزشکان دارای تخصص قلب و عروق چیست و چه می‌کنند؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

خدمات دکتر قلب و عروق چیست؟

با تشخیص دکتر قلب، داروهای لازم به بیمار تجویز می‌شود و توصیه‌هایی برای ورزش و تغییر تغذیه، در اختیار بیمار قرار می‌گیرد. متخصص قلب، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و علائم، سابقه پزشکی و خانوادگی بیماران را بررسی می‌کند. برای دریافت خدمات درمانی دکتر قلب تهران و سایر شهرها، از سیستم نوبت دهی دکتردکتر استفاده کنید و به صورت حضوری یا آنلاین ویزیت شوید.

بهترین دکتر قلب تهران، برای درمان انواع بیماری‌های قلبی عروقی همچون روماتیسم قلبی یا گرفتگی عروق، خدمات متنوعی ارائه می‌دهدمتخصص قلب و عروق تهران، با روش‌هایی همچون تست ورزش قلب، سی‌تی‌اسکن قلب، تست اکوکاردیوگرام، اکوکاردیوگرافی و نوار قلب به تشخیص بیماری‌های قلبی می‌پردازد. پزشک متخصص، برای درمان این بیماری‌ها، روش‌های استنت‌گذاری، عمل قلب باز، آنژیوپلاستی، داروهای قلبی و انواع جراحی قلب را تجویز می‌کند.

 

این پزشکان در تشخیص، پیشگیری و درمان وضعیت‌های زیر خدمات ارائه می‌دهند:

  • درد قفسه سینه
  • فشار خون بالا
  • نارسایی قلبی
  • مشکلات دریچه‌های قلب، عروق خونی

این پزشکان می توانند آزمایشاتی مانند موارد زیر را هم تجویز کنند:

  • نوار قلب
  • اکوکاردیوگرام
  • سی‌تی (توموگرافی کامپیوتری)

از اطلاعاتی که این پزشکان برای رسیدن به نتیجه و تشخیص به آن‌ها نیازمندند:

  • وزن
  • فشار خون
  • سطح کلسترول
  • سطح گلوکز (قند) خون

اگر پزشک هرکدام از این آزمایش‌ها را برای شما تجویز کرد، حتما در راستای انجام آن‌ها اقدام کنید.

دکتر قلب چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

دکتر قلب کیست و چه می‌کند؟ متخصص قلب، روش‌هایی را برای درمان درد قفسه سینه، فشار خون بالا و نارسایی قلبی و همچنین مشکلات دریچه‌های قلب، عروق خونی و سایر بیماری‌ها، انتخاب می‌کند. بیماری دریچه قلب، حمله قلبی، کلسترول بالا، آترواسکلروز، کاردیومیوپاتی، پریکاردیت و بیماری شریان محیطی، متداول‌ترین بیماری‌های قلبی هستند که توسط این متخصص، درمان می‌شوند. بیماری دریچه، آئورت، لخته شدن خون و سکته قلبی نیز باید توسط دکتر قلب، درمان شوند.

در ادامه، برخی از متداول‌ترین انواع بیماری‌های قلبی را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

آریتمی‌ قلبی

به ریتم غیرطبیعی قبل، آریتمی (arrhythmia) می‌گویند. فرد مبتلا به آریتمی قلبی، ضربانی غیر منظم دارد و اکثرا دچار فشار خون بالا و عدم تعادل الکترولیتی است. معمولا کسانی که در معرض استرس هستند یا شرایطی نامطلوب از لحاظ جسمی و روانی دارند، به این بیماری، مبتلا می‌شوند. اگر سریع‌تر برای درمان آریتمی اقدامی انجام نشود، ممکن است فرد به بیماری‌های جدی‌تر قلبی، مبتلا شود.

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونری (CAD)، در اثر باریک شدن و انسداد عروق کرونری قلب در اثر تجمع پلاک‌های خونی، رخ می‌دهد. در اثر وقوع این بیماری، حجم خونی به قلب می‌رسد، کاهش پیدا می‌کند. فشار خون بالا، کلسترول بالا، مصرف الکل و استعمال سیگار و نداشتن تحرک کافی را می‌توان از دیگر دلایل ابتلا به این بیماری، دانست. احساس درد در قفسه سینه و تنگی نفس، رایج‌ترین علائم ایبن بیماری هستند.

نارسایی قلبی

ناتوانی قلب در پمپاژ مقداری کافی از خون اکسیژن‌دار، منجر به ابتلای فرد به نارسایی قلبی می‌شود. در صورت ابتلا به نارسایی قلبی، خون از بطن‌ها به‌اندازه کافی پمپ نمی‌شود. همچنین ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری عروق کرونر و فشار خون بالا، باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به این بیماری، می‌شوند. نارسایی قلبی، اکثرا با تنگی نفس همراه است. دلیل این اتفاق، تجمع مایعات در ریه و برگشت خون و عدم خون‌رسانی است.

فشار خون بالا

بالا رفتن فشار خون، باعث ابتلای فرد به فشار خون بالا می‌شود؛ مثلا فشار 16 روی 10، بالا محسوب می‌شود. فشار خون بالا، بیماری متداول است که در طول سال‌های متمادی، رخ می‌دهد. حدود 30 درصد از جمعیت جهان، به این بیماری مبتلا هستند و اکثرا هم، نشانه‌ خاصی از ابتلا، ندارند. با این‌حال، سردرد، خون دماغ و گُر گرفتگی، از جمله علائم متداول فشار خون بالا هستند. تشخیص سریع فشار خون، منجر به درمان قطعی آن و جلوگیری از عارضه‌های خطرناک این بیماری می‌شود.

 

چه زمانی باید به متخصص قلب مراجعه کنیم؟

علائم زیادی در ارتباط با قلب وجود دارد که ممکن است شما را به مراجعه به متخصص قلب و عروق سوق بدهند. تنگی نفس، سرگیجه، غش کردن، درد قفسه سینه و تپش نامتعادل قلب، از جمله متداول‌ترین علائمی هستند که در صورت وقوعشان، باید به دکتر قلب مراجعه کرد. بعضی از این نشانه‌ها، هم‌زمان اتفاق می‌افتند و ثابت هستند؛ مثلا تنگی نفس و درد قفسه سینه، معمولا با هم رخ می‌دهند. البته گاهی هم، تنها یکی از این علائم رخ می‌دهد، هرچند که امکان دارد شدت آن زیاد بوده و همچون حمله باشد.

در انتخاب بهترین دکتر قلب چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

انتخاب یک متخصص قلب تصمیمی ساده نیست. اگر می‌خواهید از بین فهرستی از گزینه‌ها انتخاب کنید، این سؤالات را از خود بپرسید تا آن انتخاب را محدود کنید:

مطب متخصص قلب در کجا قرار دارد؟

اگر بیماری قلبی فعال دارید، ممکن است برای چک آپ و آزمایش زیاد به مطب بروید. پس مسافت مهم است.

مدارک متخصص قلب چیست؟

زمینه‌های مختلفی از تخصص قلب وجود دارد و باید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

خدمات دکتر قلب تحت پوشش بیمه است؟

برای اینکه در پرداخت هزینه‌ها غافل‌گیر نشوید از بیمه استفاده کنید.

نظر بیماران قبلی متخصص چیست؟

بررسی نظرات بیماران پیشین در سامانه‌های آنلاین حاوی اطلاعاتی مفیدی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تشخیص بیماری‌های قلبی و درمانشان، باید به دکتر قلب خبره مراجعه کنید. برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و حفظ سلامت آن هم باید بدانید که تخصص قلب و عروق چیست و به متخصصی خبره در این زمینه مراجعه داشته باشید. درمان بیماری‌های قلبی به روندی صحیح و تجویزات پزشکی حاذق نیازمند هستند.

تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و انجام جراحی‌های قلبی، تخصص دکتر و متخصص قلب و عروق است. مدیریت بیماری‌های قلبی عروقی همچون فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سکته قلبی، چربی خون، اختلالات عروق کرونر و بیماری‌های مادرزادی قلب، از مهم‌ترین وظایف دکتر قلب است.

دکتر قلب برای تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی از روش‌هایی همچون الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرافی سه‌بعدی، سی‌تی‌اسکن قلب، اکوکاردیوگرافی سه بعدی، ام‌آرآی قلب و اسکن هسته‌ای قلب استفاده می‌کند.

برگرفته از سایت دکتردکتر(https://drdr.ir)

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rgea6