-
کد خبر: 112068
تاریخ انتشار: 1403/04/03 07:20
تحلیل صمت  از تورم تولیدکننده

«خدمات» پیشران تورم شد

مرکز آمار ایران در گزارش‌هایی که به‌تازگی منتشر کرده، تورم سالانه تولید صنعتی و معدنی کشور را به‌ترتیب ۲۸.۹ درصد و ۳۹.۲ درصد برآورد کرده است.
«خدمات» پیشران تورم شد

در حالی که در زمینه تورم نقطه به نقطه، بخش معدن جهش‌های کمتری از صنعت داشته، به‌نحوی‌که این شاخص تورمی برای تولیدکنندگان معدنی ۳.۲ واحد درصد کمتر از تولید صنایع بوده است. با این همه به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مسئله در تولید، بخش خدمات است که تورم سالانه آن تنها ۰.۲ واحد درصد تا رسیدن به ۵۰ درصد کم آورده است. باتوجه به اینکه سهم این بخش از کل تولید ناخالص داخلی ۵۵ درصد اعلام شده، تداوم حاکمیت تورم بالا بر تولید خدمات، می‌تواند به‌سرعت تورم مصرف‌کننده را هم دستخوش جهش‌های قیمتی کند.

در اردیبهشت ۱۴۰۳، شاخص نرخ تولیدکننده بخش صنعت ۱۱۸۶.۶ بوده که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۲.۹ درصد افزایش و در 12 ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۸.۹ درصد افزایش داشته است. در اردیبهشت‌ماهی که سپری شد، درصد تغییرات شاخص نرخ تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد محاسبه شده که در مقایسه با همین اطلاع در نخستین ماه امسال (۴.۳ درصد)، یک واحد درصد کاهش داشته است. به‌عبارتی، میانگین نرخ دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به‌ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت گذشته، نسبت به ماه قبل، ۳.۳ درصد گران‌تر شده است. در این ماه بیشترین تورم ماهانه با ۱۲.۶ درصد مربوط به گروه «ساخت انواع آشامیدنی‌ها » و کمترین تورم ماهانه با 0.5 درصد مربوط به گروه «ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» تعلق گرفت.

همچنین در این ماه، گروه‌های «ساخت سایر تجهیزات حمل‌ونقل» و «ساخت فلزات پایه» به‌ترتیب با تورم منفی 0.5درصد و منفی ۰.۴ درصد مواجه بوده‌اند.

به‌گزارش صمت در اردیبهشت امسال، درصد تغییرات شاخص نرخ تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۲.۹ درصد اعلام شده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه نخست سال ۱۴۰۳ (۱۹ درصد)، ۳.۹ واحد درصد افزایش داشته است.  به‌عبارتی، میانگین نرخ دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به‌ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال ۱۴۰۲، ۲۲.۹ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۳۸.۸ درصد مربوط به گروه «ساخت انواع آشامیدنی‌ها » و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۷.۲ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

در ماه اردیبهشت، درصد تغییرات شاخص نرخ تولیدکننده بخش صنعت در دوازده‌ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۸.۹ درصد اعلام شده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۹.۲ درصد)، ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است. به‌عبارت دیگر، میانگین نرخ دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به‌ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در 12 ماه منتهی به اردیبهشت امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۸.۹ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم سالانه با ۶۰.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی‌نشده در جای دیگر» و کمترین تورم سالانه با ۱۵.۴ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

رکود معدن، تورم را کنترل کرد

در اردیبهشت، شاخص نرخ تولیدکننده بخش معدن ۱۹۸۵.۲ برآورد شده که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۶ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۷ درصد و در 12 ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۳۹.۲ درصد افزایش داشته است.

در میانه بهار، درصد تغییرات شاخص نرخ تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۷ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱۷.۹ درصد)، ۱.۹ واحد درصد افزایش داشته است.

به‌عبارتی، میانگین نرخ دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به‌ازای تولید محصولات‌شان در داخل کشور، در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۹.۷ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۳۱.۹ درصد مربوط به گروه «سایرمعادن» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۱۶.۷ درصد مربوط به گروه «زغال‌سنگ» است.

در ماه اردیبهشت ، درصد تغییرات شاخص نرخ تولیدکننده بخش معدن در 12 ماه منتهی به اردیبهشت که سپری شد، نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۹.۲ درصد برآورد شده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴۱.۴ درصد)، ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است. میانگین نرخ دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به‌ازای تولید محصولات‌شان در داخل کشور، در 12 ماه منتهی به اردیبهشت امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۹.۲ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم سالانه با ۴۴.۲ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کمترین تورم سالانه با ۲۷.۱ درصد مربوط به گروه «زغال‌سنگ» بوده است.

تورم «خدمات» در آستانه مرز ۵۰ درصدی

در میانه بهار امسال، شاخص نرخ تولیدکننده بخش‌های خدمات ۱۰۹۱.۷ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۵.۴ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۹.۹ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۹.۸ درصد افزایش داشته است.

در اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص نرخ تولیدکننده بخش‌های خدمات نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۵.۴ درصد محاسبه شده است. به‌زبان ساده‌تر، میانگین نرخ دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به‌ازای تولید خدمات‌شان در داخل کشور، در اردیبهشت‌ نسبت به ماه قبل، ۵.۴ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم ماهانه با ۱۲.۹ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مـددکاری اجتماعی» و کمترین تورم ماهانه با صفر درصد مربوط به گروه « آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» است.

در اردیبهشت، درصد تغییرات شاخص نرخ تولیدکننده بخش‌های خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۹.۹ درصد بوده است. به‌عبارتی، میانگین نرخ دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به‌ازای تولید خدمات‌شان در داخل کشور، در اردیبهشت‌ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۹.۹ درصد افزایش دارد.

در این ماه بیشترینaورم نقطه به نقطه با ۶۱.۵ درصد مربوط به گروه «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۲۶.۸ درصد مربوط به گروه«اطلاعات و ارتباطات» اعلام شده است.

در میانه بهاری که سپری شد، درصد تغییرات شاخص نرخ تولیدکننده بخش‌های خدمات در یک سال ماه منتهی به اردیبهشت‌ امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹.۸ درصد برآورد شده است و میانگین نرخ دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به‌ازای تولید خدمات‌شان در داخل کشور، در ۱۲ماه منتهی به اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹.۸ درصد گران‌تر شده است. در این ماه، بیشترین تورم سالانه با ۷۴.۶ درصد مربوط به گروه«فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کمترین تورم سالانه با ۱۹.۵ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» تعلق یافته است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wxza5