-
کد خبر: 112251
تاریخ انتشار: 1403/04/09 04:57

استراتژی چین برای پایداری در زنجیره تامین باتری لیتیوم یون

غلامرضا عینی سرکله،  پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
استراتژی چین برای پایداری در زنجیره تامین باتری لیتیوم یون

چین عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده باتری لیتیوم یون در پنج ساله گذشته و همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری لیتیوم یون، توسط شرکت کاتل که تقریبا 35 درصد بازار باتری لیتیوم یون را در سه ماهه نخست سال 2022 به خود اختصاص داده است. کشور چین در حوزه باتری‌های خورشیدی نیز حدود 71 از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد. امروزه توجه صنعت خودرو به انرژی‌های نو و همچنین انرژی خورشیدی به‌دلیل عدم‌انتشار کربن در محیط و موضوع زنجیره عرضه سبز به افزایش تقاضا در این بازار دامن زده است. در این میان، با وجود موقعیت غالب چین در صنعت خودرو برقی و رشد دو رقمی این صنعت، این کشور در تامین واردات مواد اساسی و قطعات موردنیاز برای تولید باتری وابسته است و این امر باعث ایجاد آسیب‌پذیری در زنجیره تامین باتری در برابر نوسانات قیمت در چین شده است. این موضوع به‌علاوه عدم‌تعادل در نسبت عرضه و تقاضا، توسعه نامتوازن در زنجیره تامین و همچنین عدم‌ثبات کیفیت تولیدات، مانع رشد این صنعت در چین شده است.

با ادامه این شرایط ممکن است این کشور در آینده در تامین باتری‌های انرژی نو و انرژی خورشیدی برای صنعت خودرو خود دچار مشکل شود.برای رفع این مشکل، دولت چین پیشنهادهایی همچون افزایش ظرفیت تولید باتری لیتیوم یون، بهبود نظارت بر کنترل کیفیت و همچنین تشویق همکاری و مشارکت بین بازیگران در این صنعت ارائه داده است. طبق آماری که از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات ارائه شده، در ســال 2021 ظرفیت کل باتری‌هـای لیتیـوم یـون بـه رکورد تازه، 324 گیـگاوات سـاعت رسـیده کــه نســبت بــه ســال 2020 حدود 106 درصــد افزایــش یافته اســت.

در نیمه اول سال 2022 نیز ظرفیت کل به 280 گیــگاوات ســاعت رسیده کــه نســبت بــه نیمــه اول ســال 2021 حدود 150 درصــد افزایــش یافته اســت. در همیــن بــازه زمانــی، خروجــی باتری‌هــای لیتیــوم یـون ذخیـره انـرژی، بـه 32 گیـگاوات سـاعت رسـید، و ایـن در حالـی اسـت کـه ظرفیـت نصـب شــده باتری‌های خودروهــای انــرژی نــو تقریبــا بــه 110 گیــگاوات ســاعت رســید.دولت چین در راستای رفع ناکارآمدی‌های زنجیره تامین و همچنین تعادل در روند توسعه تولید باتری لیتیوم یون، از مقامات محلی خواسته بر توسعه تولید باتری و تامین مواد اولیه تولیدی آن از مناطق محلی خود بیشتر متمرکز شوند و همچنین در راستای اهمیت توسعه تولید سبز از تنظیم‌کنندگان بازار محلی خواسته شده با جدیت بیشتری با مواردی همچون احتــکار محصــول، گرانفروشــی و رقابــت غیرمنصفانــه در ایــن صنعــت برخـورد کننـد.

علاوه بر این به‌منظور تضمین توسعه پایدار زنجیره عرضه در این صنعت، همکاری و ارتباط بین دی‌نفعان مختلف در این زنجیره شامل تامین‌کنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان و حتی شرکت‌های بازیافت و همچنین انعقاد قراردادهای بلندمدت و همکاری‌های فنی بین ذی‌نفعان که نقشی اساسی در ثبات بازار و تعمیق روابط ایفا می‌کنند را خواستار شده است.همچنین دولت چین در راستای ارتقاء کیفیت باتری‌های لیتیوم یون تولیدی توسط شرکت‌ها، رعایت کامل استانداردها و مقررات تدوین شده توسط دولت را اقدامی ضروری برای ارتقای این صنعت می‌داند. در این راستا از یک سو دولت و مقامات ذی‌ربط، شرکت‌های مربوطه در این حوزه را در زمینه نوآوری و پایش کیفیت، بهینه‌سازی فرآیند و اخذ گواهینامه‌های کیفیت، حمایت و پشتیبانی خواهد کرد و از سوی دیگر، با نظارت مستمر بر کیفیت محصولات، با متخلفان از مقررات ملی کیفیت برخورد قانونی خواهد کرد. علاوه بر موارد ذکرشده دولت بر لزوم از بین بردن موانعی مانند حمایت‌گرایــی محلــی، رقابــت غیرمنصفانــه و... تاکید دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48rqyl