-

مقایسه اینورتر زیمنس و درایو ال اس

مقایسه اینورتر زیمنس و درایو ال اس

برای خرید محصولات اتوماسیون صنعتی لازم است به بررسی مواردی مانند کارایی و طول عمر آن‌ها، قیمت خرید و هزینه تعمیرات آن‌ها بپردازیم. در این مقاله هم قصد داریم تا دو برند پرکاربرد و محبوب زیمنس و LS را مورد بررسی قرار دهیم و مزایا و معیاب هر یک را مطرح نماییم، تا در نتیجه شما بتوانید انتخابی درست را در هنگام خرید تجهیزات صنعتی داشته باشید.

اینورتر های پر فروش زیمنس و ال اس  

همان‌طور که می‌دانید اینورتر ال اس ساخت کشور کره جنوبی با ساختار مناسب و عملکرد دقیق و سریع، در صنایع مختلف در حوزه اتوماسیون صنعتی کاربرد دارد. این دستگاه به‌عنوان کنترل‌کننده دور موتور به تغییر سرعت الکتروموتور و همچنین راه ‌اندازی آن با هدف بهینه‌سازی انرژی و کاهش هزینه‌ها در فرایند‌های تولیدی می‌پردازد. درایو ال اس با قیمت نسبتا مناسب و کارکرد قدرتمند جزء محصولات پر فروش در صنعت است.

اکنون به بررسی قیمت و کارایی درایو زیمنس می‌پردازیم. اینورتر زیمنس ساخت کشور آلمان، یکی از درایو های برتر اروپایی به ‌حساب می‌آید. این دستگاه با توجه به ساختار با کیفیت، مطابق با تکنولوژی پیشرفته عصر حاضر طراحی و ساخته می‌شود، این درایو در مقایسه با اینورتر های کره‌ای ال اس، قدرت خرید کمتری دارد و از کیفیت و طول عمر بالایی برخوردار است. اینورتر زیمنس به‌عنوان دستگاهی پیشرفته، کنترل بسیار دقیقی را برای الکتروموتور ها ایجاد می‌کند و به کنترل جریان و سرعت جهت حفاظت از موتور می‌پردازد. برند محبوب زیمنس از کشور آلمان سازنده انواع تجهیزات صنعتی، درایو هایی با ساختار پیچیده و امکانات پیشرفته است، با وجود قیمت بالای این درایو ها، همچنان مورد استقبال مهندسان و صنعتگران قرار می‌گیرد. دلیل اصلی محبوبیت درایو زیمنس، عمر بالا و کارکرد قدرتمند آن است.

تفاوت هزینه تعمیر درایو زیمنس و تعمیر اینورتر ال اس

ساختار داخلی و قطعات اصلی درایو LS کیفیت خوبی دارد، بنابراین لازم است برای افزایش عمر مفید دستگاه کنترل کننده دور موتور، موارد مربوط به نگهداری و استفاده صحیح از آن توسط کاربر رعایت شود. با این وجود استفاده مداوم از درایو ال اس ممکن است باعث فرسودگی دستگاه شود و اشکالاتی را در کارکرد اینورتر نشان دهد. با مشاهده خطا و errorهای مکرر در درایو و همچنین عملکرد ضعیف آن، نیاز است تعمیر درایو LS توسط افراد متخصص انجام شود. عیب یابی اولیه و تعمیرات اینورتر های برند LS توسط مهندسان با تجربه، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. کارشناسان مجرب شرکت نیک صنعت با بیش از ده سال سابقه با تجربه بالا و تخصص کافی، بعد از تشخیص خطاهای درایو شما به‌صورت رایگان، در زمان کوتاه تعمیر اینورتر را انجام می‌دهند.

تعمیر و رفع خطاهای اینورتر های برند زیمنس در مقایسه با درایو ال اس، هزینه بیشتری دارد، تجهیزات صنعتی و درایو های اروپایی SIEMENS، با کیفیت ساخت مناسب و  قطعات داخلی اصل، مانند خازن‌ها، ترانزیستور IGBT، فیوزها، پل دیود و.. طول عمر بالایی دارند. این امر باعث شده با رعایت استانداردهای نگهداری و استفاده درست، درایو زیمنس به ندرت دچار خرابی و ایراد شود. در صورت مشاهده خطا، لرزش دستگاه، ایجاد صدای ناهنجار از درایو زیمنس و... باید رفع خطای اینورترو باید توسط متخصص انجام شود. در صورتی‌که تعمیر و عیب یابی توسط افراد غیر متخصص انجام گیرد، اینورتر زیمنس کارایی خود را از دست می‌دهد و تعمیر آن هزینه‌های اضافی را برای شما به همراه خواهد داشت.

اهمیت این موضوع در درایو های برند هایی نظیر زیمنس و ال اس وقتی به چشم می‌آید که سری های متعددی از درایو‌های آن برند تولید شده باشد، از این رو که هر یک از این سری دستگاه‌ها از ساختار سخت افزاری جداگانه، ارور‌ها و خطا‌های متفاوت و همچنین منوال کاملا مجزا بهره‌مند هستند و مسلما شیوه تعمیرات هر یک نیز کاملا متفاوت می‌باشد، از این رو بسیار مهم است که دستگاه توسط فردی تعمیر شود که کاملا با سری‌های مختلف دستگاه آشناییت داشته باشد، برای مثال  تعمیر درایو S120 زیمنس با تعمیر درایو G120 زیمنس، با وجود اینکه هردو از یک شرکت سازنده هستند، اما کاملا متفاوت است.

نحوه نگهداری از هر دو درایو ال اس و زیمنس        

در  ادامه قصد داریم برای جلوگیری از خرابی و اشکال در عملکرد دو درایو ال اس و زیمنس به بررسی نکات ضروری در مورد نحوه استفاده و نگهداری از درایو ها بپردازیم.

  • چکاپ دوره‌ای ماهانه و سالانه اینورتر ال اس و زیمنس( بررسی اینورتر های این دو برند در فواصل زمان مشخص، به‌منظور حفظ عملکرد و کارایی اولیه دستگاه مهم و ضروری است)
  • بررسی قطعات داخلی اینورتر زیمنس و درایو ال اس مانند پل دیود، خازن‌ها و فیوز و IGBT و...
  • چک کردن سیم‌کشی‌ها و کابل‌های اینورتر ها( ایراد در سیم‌کشی‌ها، شل شدگی و قطعی دستگاه، در کارایی درایو تاثیر به‌سزایی دارد)
  • چک کردن فن خنک‌کننده برای اطمینان از کارکرد درست به‌منظور حفظ دمای مناسب محیط کاری اهمیت دارد؛ زیرا افزایش دمای درایو موجب تخریب بخش‌های داخلی اینورتر می‌شود.

خوردگی پایانه‌های باتری، فرسایش خازن‌ها، سوختن و از کار افتادن IGBT، ساییدگی و تخریب عایق‌بندی سیم‌کشی‌ها و... از مواردی است که به دلیل استفاده مکرر و غیر صحیح از اینورتر رخ می‌دهد. چکاپ و بررسی دوره‌ای اینورتر های کاربردی ال اس و زیمنس و همچنین بررسی فن و تعویض فیلتر فن در صورت لزوم، از مواردی است که باعث حفظ، کیفیت اولیه دستگاه کنترل کننده دور موتور می‌شود. با این وجود، ممکن است به هر دلیلی اینورتر در طولانی مدت دچار خطا و ایراد شود. تعمیر اینورتر زیمنس  و رفع خطاهایی چون ولتاژ اضافی، بار بیش ازحد، افت ولتاژ و... توسط افراد متخصص، بعد از عیب یابی درست و دقیق درایو زیمنس بسیار ضروری است. با توجه به قیمت بالای اینورتر زیمنس نسبت به برند ال اس، تعمیر این درایو برای شما بسیار به‌صرفه تر از خرید مجدد آن است. کیفیت تعمیر و استفاده از قطعات اصلی جهت تعویض آن‌ها از مواردی است که باید به آن توجه نمایید.

مقایسه نصب و راه اندازی اینورتر ال اس و درایو زیمنس   

نصب و راه اندازی اینورتر ال اس و درایو زیمنس باید توسط افراد متخصص انجام شود، در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در زمان نصب درایو می‌پردازیم.

  • منوال درایو برای نصب و راه اندازی مطالعه شود.
  • به نوع سیم‌کشی و دیاگرام دستگاه کنترل کننده دور موتور توجه شود.
  • دمای محیط نصب(بین 10- تا 40+ درجه) براساس استاندار مجاز رعایت شود.
  • اتصالات و سیم‌کشی‌ها به‌درستی انجام شود تا از شل شدن سیم‌کشی‌ها جلوگیری شود.
  • محیط قرارگیری درایو عاری از رطوبت و آلودگی باشد.

موارد فوق نکاتی است که جهت نصب و راه اندازی درایو  برند ال اس و زیمنس بسیار اهمیت دارد، راه اندازی اینورتر زیمنس نسبت به درایو ال اس به دلیل ساختار نسبتا پیچیده‌ امری تخصصی‌تر است و افرادی که در زمینه راه اندازی اینورتر زیمنس در ایران تجربه و تخصص داشته باشند، بسیار کم هستند. بنابراین لازم است نصب و راه اندازی درایو زیمنس را به کارشناسان متخصص و مجرب بسپارید.

نتیجه گیری

در این مقاله درایو زیمنس و ال اس را از لحاظ نوع کارکرد، کیفیت ساخت، هزینه تعمیرات و نحوه نصب و راه اندازی مورد بررسی قرار دادیم. این اینورتر ها با توجه به عملکرد و بازدهی، در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای انتخاب برترین اینورتر از میان اینورتر آلمانی SIEMENS و درایو کره‌ای LS فاکتورهایی مانند نیاز پروژه و همچنین قدرت خرید اهمیت دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*