نقش حملونقل دریایی در تجارت جهانی
بررسیها نشان میدهد که بیش از ۹۰ درصد نقل و انتقالات کالاها بهواسطه حملونقل دریایی انجام میشود، از آنجا که ارتباط تنگاتنگی میان تجارت و توسعه اقتصادی وجود دارد، از طرفی صنعت دریایی تنها صنعتی است که بهآسانی میتواند چندین هزار تن بار را با کشتیهای باربری جابه جا کند، بنابراین با اطمینان میتوان گفت بدون وجود حملونقل دریایی، واردات و صادرات کالا که زیربنای اساسی تجارت جهانی است، ممکن نخواهد بود و باوجود این واقعیت که هزینه حملونقل کالا از طریق دریا ارزانتر از سایر روشها است، نقش این روش حملونقل در توسعه اقتصاد کشور قابلانکار نیست.
حملونقل دریایی یکی از مقرونبهصرفهترین راهها برای حملونقل بینالمللی کالا و ترانزیت بوده و روشهای حملونقل دریایی نیز متعدد است.
در این زمینه دولت سیزدهم تلاشهای زیادی برای پیشبرد اهداف حملونقل دریایی در پیش داشت و بههمینمنظور نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در حوزه حملونقل دریایی در روز چهارشنبه ۲۰ تیر در ساختمان دادمان وزارت راه وشهرسازی برگزار شد.
رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی در امسال
علیاکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست خبری اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش کرده است تا تکبعدی به امور توسعه نپردازد و همزمان به منابع انسانی و زیربنایی و ساختارهای مدیریت توجه کند تا یک رشد متوازن در همه بخشها داشته باشد.
صفایی بااشاره به اقدامات اجرایی شاخص این سازمان گفت: در رشد تجارت دریابرد با فعالیت ارزشمند در توسعه تجارت خارجی شاهد این بودیم که در سال ۱۴۰۲ تجارت دریابرد به ۲۳۷ میلیون تن برسد؛ همچنین در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۶۰ میلیون تن تجارت دریابرد محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است و در همین زمان بنادر شمالی نیز رشد قابلتوجهی داشتهاند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بااشاره به جذب سرمایهگذاری خارجی گفت: با ۵ کشور خارجی به قرارداد و کار اجرایی رسیدهایم که یکی از آن کشورها هند بود که سرمایهگذاری ۱۲۰میلیون دلاری در بندر چابهار انجام داد و برای فاینانس ۲۵۰میلیون دلاری نیز بهتوافق رسیدیم که امکان افزایش یک میلیارد دلار را دارد.
وی یادآور شد: به دلایلی مانند تحریمها، امکان بیان جزئیات بیشتر از سرمایهگذاری خارجی را نداریم.
صفایی افزود: یکی دیگر از اقدامات انجامشده در دولت سیزدهم، تسهیل تجارت با کشورهای همسایه است که در ترانزیت نمود پیدا میکند و در همین راستا میزان ترانزیت از طریق دریا در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون تن و امسال به رشد حدود ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه جذب سرمایهگذاری داخلی اقدامات بسیار خوبی در تسهیل قوانین و مقررات انجام شد، گفت: با اعتماد بخش خصوصی به سازمان بنادر و دریانوردی ۶۲ همت سرمایهگذاری بخش خصوصی در حال اجرا است یا در شرف اجرا قرار دارد که میتوان به سیلوی غلات بندر امامخمینی (ره) و مخازن نفتی بندر شهید رجایی که دارای بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و در شرف افتتاح قرار دارند، اشاره کرد.
صفایی بااشاره به عملکرد بخش توسعه زیرساخت بندری بیان کرد: توسعه زیرساختها با هدف افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور انجام میشود و ۱۶۷پروژه با اعتبار ۴۴ همت بهبهرهبرداری رسیده یا تحویل بخش خصوصی شده و ظرفیت اسمی بنادر از ۲۸۰میلیون تن به ۳۰۰میلیون تن رسیده است.
وی افزود: در حال حاضر ۴۰۵ پروژه با اعتبار ۱۴۸همت در حال اجرا قرار دارد که برخی از آنها بیش از ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به پروژههای شاخص اشاره کرد و گفت: احیای خلیج گرگان و بندر ترکمن، احداث بندر خمیر، طراحی بندر لنگه، سیلوی مکانیزه غلات با ظرفیت یک میلیون تن، ۷۰۰ هکتار زیرساخت اساسی، ۲۹۲ شناور و تجهیزات استراتژیک، بندرگاه در بندرعباس با ۴ کیلومتر عمق پیشرفت، بندر چمخاله، بندربوموسی، اروندکنار، ۲۲ فروند اسکله گردشگری، افزایش ۳۱ فروند کشتی تجاری، بندر گناوه، دیلم و اروندکنار، انجام مطالعات مهندسی ارزش و اسکله نفتی بندر چابهار از جمله این پروژهها بهشمار میروند.
معاون وزیر راه و شهرسازی بااشاره به اقدامات بخش نوسازی تجهیزات بندری و دریایی اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات بندری استراتژیک در بنادر کشور داریم که عمر طولانی داشتند، بههمینخاطر نسبت به ساخت یا خرید ۲۹۲ فروند تجهیز بندری اقدام شد که ۸۳ فروند آن تحویل شده و باقی از رشد ۴۰ درصدی برخوردار است، همچنین ۱۳۰ فروند تجهیز بندری توسط بخش خصوصی تهیه شده است.
صفایی با بیان اینکه بخش دریایی با کمبود نیروی متخصص دریایی به تعداد ۳۵۰ نفر مواجه است، گفت: ۳۰۹ نفر از طریق آزمون، ۲۵۰ نفر از دانشگاه دریایی چابهار، ۳۵ نفر از نخبگان و ۱۰۰ نفر بورسیه نیروهای مسلح جذب میشوند.
وی افزود: در رابطه با تربیت نیروی انسانی متخصص و مرتبط از طریق دانشگاه ۵۳ درصد رشد داشتیم که این روند ادامه خواهد داشت. باید توجه داشت در حوزه دریایی با کمبود افسر دریایی مواجهیم که نهتنها مزایای خوبی دارد، بلکه شغل جذاب و خوبی است که میتواند آینده فرزندان خانوادهها تامین کند.
افزایش تردد دریایی کشور به ۱۷۵هزار فروند
صفایی بیان کرد: میزان تردد دریایی از ۱۴۶هزار فروند به ۱۷۵هزار فروند افزایش یافته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در حوزه شفافسازی و مقابله با فساد، یکپارچهسازی کل شبکه نرمافزاری کشور انجام شد که در بندر شهید رجایی بهصورتآزمایشی در حال اجرا است، بهطوریکه تمامی ۸۰ نرمافزار سازمان در ۴ نرمافزار قرار گرفتهاند.
صفایی یادآور شد: در حوزه فاوا بخشهای زیرساخت و پشتیبانی تقویت شدهاند، زیرا روزانه حدود ۷۰۰ هزار حمله به شبکه دریایی کشور انجام میشود که تاکنون همه این حملات توسط کارشناسان متخصص و متعهد ما خنثی شدهاند، همچنین یک سیستم کاملا پشتیبان داریم که در عرض ۳ ساعت میتوانیم سیستم جایگزین را عملیاتی کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بخش تحولآفرینی در فضای کسبوکار اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شد و ۳۱ نوع خدمت در سایت دولت قرار داده شد تا مردم بتوانند اقدام به ثبت شرکت کنند.
صفایی همچنین به عملکرد روابطعمومی سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و گفت: ۷۴۱ گزارش تصویری و کلیپ، ۹۳ هزار خبر در رسانههای مکتوب، هزار و ۲۸۹ ساعت برنامه تلویزیونی و رادیویی پخش و منتشر شد که ۶۷ میلیون بازدیدکننده داشته است.
انجام ۷ دسته مطالعات زیربنایی با محوریت توسعه دریامحور
وی بااشاره به توسعه دریامحور بیان کرد: ما در سازمان بنادر همزمان با انجام مطالعات سیاستهای توسعه دریامحور در مجمع تشخیص مصلحت نظام ۷ دسته مطالعات زیربنایی انجام دادیم که شامل مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل، طرح ویژه راهبردی ویژه پایدار ۴۱ جزیره کشور، سند برنامهریزی استراتژیک، سند لجستیک کشور، طرح جامعه بنادر کشور و تدوین برنامه وزارت راه و شهرسازی در تحقق توسعه دریامحور میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به اختلاس در بندر امامخمینی (ره) گفت: اقدامات خوبی توسط وزارت اطلاعات و دستگاههای قضایی انجام شده است و خبرهای خوبی به مردم داده میشود.
تخلیه و بارگیری ۲۵ میلیون تن کالای اساسی در ۳ سال دولت سیزدهم
وی بااشاره به میزان تخلیه و بارگیری کالای اساسی نیز گفت: تا ۱۸ تیر امسال، حدود ۷ میلیون تن کالای اساسی تخلیه بارگیری شده و این میزان در 3 سال اخیر سالانه ۲۵ میلیون تن بوده است.
صفایی افزود: کالای اساسی موجود در بنادر کشور ۳.۹ میلیون تن و ظرفیت اسکلههای ایران بیش از ۲ برابر این عدد است، بنابراین مشکلی در اینباره وجود ندارد و الان میزان ورود و خروج کالا در بنادر برابری میکند.
کاهش سن ناوگان تجاری دریایی
وی، سن ناوگان تجاری دریایی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹سال عنوان کرد که در سالهای گذشه کاهش داشته است و گفت: در 3 سال گذشته تعداد ۳۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه بر آن در دریاهای جنوب، شرکتهای بخش خصوصی اقدام به خرید کشتیهای مختلف کردهاند. صفایی با بیان اینکه در حوزه تجاری با کشورهای چین و روسیه کار میکنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد.
وی ادامه داد: بندر نوشهر ۷۰ درصد، بندر امیرآباد ۴۵ درصد و بندر انزلی ۳۰ رشد تجارت با روسیه و قزاقستان داشته است، ضمن اینکه عمده واردات از این دو کشور غلات است.