جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 33246
تاریخ انتشار: 1401/10/28 08:27

هجوم متقاضیان برای قرعه‌کشی خودرو

در قرعه‌کشی اخیر یکی از خودروسازان حدود11 میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد این حوزه همچنان از کمبود عرضه و تقاضای کاذب رنج می‌برد.
هجوم متقاضیان برای قرعه‌کشی خودرو

 

در قرعهکشی اخیر یکی از خودروسازان حدود11 میلیون نفر ثبت نام کردهاند؛ مسئلهای که نشان میدهد این حوزه همچنان از کمبود عرضه و تقاضای کاذب رنج میبرد.

یکشنبه هفته گذشته یک شرکت بزرگ خودروسازی اقدام به برگزاری قرعهکشی برای عرضه بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو کرد و با توجه به اختلالات پیش آمده در سایت شرکت مذکور، ثبت نام از متقاضیان تا امروز تمدید شد.

در این بین نکته قابل توجه مربوط به وضعیت استقبال از قرعهکشی این شرکت است که نشان میدهد برای ۲۰ هزار دستگاه خودروی عرضه شده بیش از ۹ میلیون ۲۵۰هزار نفر شرکت کردهاند و نکته قابل تأمل آنکه بیشترین تقاضا برای خودروی پژو پارس سال به ثبت رسیده است.

این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راهاندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (در بهار امسال) به دنبال ساماندهی ثبت نامکنندگان برای شرکت در قرعهکشیها بود اما میبینیم که باز هم ۹.۲ میلیون نفر برای دریافت تنها ۲۰ هزار دستگاه خودرو در قرعهکشی ثبت نام کردهاند.

چرایی استقبال از قرعهکشیها

بر این اساس، وضعیت قیمتها در بازار آزاد و کاهش قدرت خرید مردم از جمله دلایل اصلی استقبال متقاضیان خرید خودرو از قرعهکشیهاست؛ چرا که به عنوان نمونه همین خودروی پژو پارس سال که بیشترین تقاضای خرید را داشته در کارخانه حدود ۱۸۵ میلیون تومان است اما در بازار بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان نرخ خورده است.

یعنی یک گپ قیمتی حدود ۲۹۰ میلیون تومانی در مورد این خودرو وجود دارد که هم انگیزه خریدارانی که قدرت خرید پایینی دارند را بالا میبرد و هم برای دلالان طعمه خوبی به شمار میرود.

در اینجا باید اشاره شود که با توجه به کاهش ارزش پول ملی و وابستگی نرخ خودرو به نرخ دلار، این کالا تبدیل به یک محصول سرمایهای شده و اغلب ثبتنامکنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود از طریق تبدیل پول به کالا هستند.

همچنین افرادی که طی دو سه سال گذشته به دنبال خرید خودرو بودند اما بنا به شرایط قیمتی این محصول توان ورود به بازار آزاد را نداشتند با ثبت نام در قرعهکشیها به دنبال دست یافتن به خودرو با سرمایهای که دارند، هستند.

عرضه باید افزایش یابد

بر اساس گزارش مهر، از سویی دیگر کارشناسان معتقدند عمده دلیل اثرپذیری نرخ خودرو از نرخ دلار مربوط به تورم بالای اقتصاد ایران و کم بودن عرضه این محصول میشود؛ در واقع به دلیل بالا بودن تورم و پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین تشنگی گپهای قیمتی عجیب و غریبی را بین قیمتهای کارخانه و بازار ایجاد و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایهای کرده است؛ از این رو چون خودرو یک کالای سرمایهای شده است، نسبت به اتفاقات پیرامون به ویژه نرخ دلار واکنش سریع نشان میدهد.

نکته دیگر آنکه اگرچه وزارت صمت تاکید میکند که مردم برای خرید خودرو به بورس کالا مراجعه کنند اما عرضهها در بورس کالا کافی نیست و خودروهای به نسبت ارزان نرخ همچون پژو ۲۰۶ و پژو پارس هنوز به این حوزه ورود نکردهاند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yjpwa