-

هجوم متقاضیان برای قرعه‌کشی خودرو

در قرعه‌کشی اخیر یکی از خودروسازان حدود11 میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد این حوزه همچنان از کمبود عرضه و تقاضای کاذب رنج می‌برد.

هجوم متقاضیان برای قرعه‌کشی خودرو

در قرعه ‌ کشی اخیر یکی از خودروسازان حدود11 میلیون نفر ثبت نام کرده ‌ اند؛ مسئله ‌ ای که نشان می ‌ دهد این حوزه همچنان از کمبود عرضه و تقاضای کاذب رنج می ‌ برد.

یکشنبه هفته گذشته یک شرکت بزرگ خودروسازی اقدام به برگزاری قرعه ‌ کشی برای عرضه بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو کرد و با توجه به اختلالات پیش آمده در سایت شرکت مذکور، ثبت نام از متقاضیان تا امروز تمدید شد.

در این بین نکته قابل توجه مربوط به وضعیت استقبال از قرعه ‌ کشی این شرکت است که نشان می ‌ دهد برای ۲۰ هزار دستگاه خودروی عرضه شده بیش از ۹ میلیون ۲۵۰ هزار نفر شرکت کرده ‌ اند و نکته قابل تأمل آنکه بیشترین تقاضا برای خودروی پژو پارس سال به ثبت رسیده است.

این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راه ‌ اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (در بهار امسال) به دنبال ساماندهی ثبت نام ‌ کنندگان برای شرکت در قرعه ‌ کشی ‌ ها بود اما می ‌ بینیم که باز هم ۹ . ۲ میلیون نفر برای دریافت تنها ۲۰ هزار دستگاه خودرو در قرعه ‌ کشی ثبت نام کرده ‌ اند.

چرایی استقبال از قرعه کشی ها

بر این اساس، وضعیت قیمت ‌ ها در بازار آزاد و کاهش قدرت خرید مردم از جمله دلایل اصلی استقبال متقاضیان خرید خودرو از قرعه ‌ کشی ‌ هاست؛ چرا که به عنوان نمونه همین خودروی پژو پارس سال که بیشترین تقاضای خرید را داشته در کارخانه حدود ۱۸۵ میلیون تومان است اما در بازار بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان نرخ خورده است.

یعنی یک گپ قیمتی حدود ۲۹۰ میلیون تومانی در مورد این خودرو وجود دارد که هم انگیزه خریدارانی که قدرت خرید پایینی دارند را بالا می ‌ برد و هم برای دلالان طعمه خوبی به شمار می ‌ رود.

در اینجا باید اشاره شود که با توجه به کاهش ارزش پول ملی و وابستگی نرخ خودرو به نرخ دلار، این کالا تبدیل به یک محصول سرمایه ‌ ای شده و اغلب ثبت ‌ نام ‌ کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود از طریق تبدیل پول به کالا هستند.

همچنین افرادی که طی دو سه سال گذشته به دنبال خرید خودرو بودند اما بنا به شرایط قیمتی این محصول توان ورود به بازار آزاد را نداشتند با ثبت نام در قرعه ‌ کشی ‌ ها به دنبال دست یافتن به خودرو با سرمایه ‌ ای که دارند، هستند.

عرضه باید افزایش یابد

بر اساس گزارش مهر، از سویی دیگر کارشناسان معتقدند عمده دلیل اثرپذیری نرخ خودرو از نرخ دلار مربوط به تورم بالای اقتصاد ایران و کم بودن عرضه این محصول می ‌ شود؛ در واقع به دلیل بالا بودن تورم و پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین تشنگی گپ ‌ های قیمتی عجیب و غریبی را بین قیمت ‌ های کارخانه و بازار ایجاد و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایه ‌ ای کرده است؛ از این رو چون خودرو یک کالای سرمایه ‌ ای شده است، نسبت به اتفاقات پیرامون به ویژه نرخ دلار واکنش سریع نشان می ‌ دهد.

نکته دیگر آنکه اگرچه وزارت صمت تاکید می ‌ کند که مردم برای خرید خودرو به بورس کالا مراجعه کنند اما عرضه ‌ ها در بورس کالا کافی نیست و خودروهای به نسبت ارزان نرخ همچون پژو ۲۰۶ و پژو پارس هنوز به این حوزه ورود نکرده ‌ اند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین