-
کد خبر: 112243
تاریخ انتشار: 1403/04/09 04:33

چهاردهمین سکاندار پاستور کیست؟

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، در اجرای اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران برگزار شد.
چهاردهمین سکاندار پاستور کیست؟

در جریان برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت نهایی بین ۴ نامزد مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف شکل گرفت. آنچه در ادامه می‌خوانید، اظهارات برخی مقامات است که روز گذشته پس از انداختن آرا به صندوق‌های رأی عنوان شده است.

مردم ایران شکوه و اقتدار خود را به‌نمایش گذاشتند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری رویداد مهمی است، گفت: مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی، شکوه و اقتدار خود را به‌نمایش گذاشتند.

محمدمهدی اسماعیلی پس از حضور در شعبه اخذ رأی مستقر در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) و انداختن رأی خود را در این صندوق، درباره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در حدود ۴۰ روز بعد از شهادت رئیس‌جمهوری عزیز و وزیر امور خارجه گرامی و همه اتفاقاتی که افتاد، بدون کمترین آسیب و مشکلی مسائل کشور اداره شد.

وی بااشاره به برگزاری انتخابات در سراسر کشور، افزود: رهبر معظم انقلاب قدرت مدیریت خود را بار دیگر به رخ جهانیان کشاندند، کشور و نظام، اقتدار خودش را و مردم ایران بصیرت خودشان را نشان دادند.

 اسماعیلی اظهار کرد: امیدوارم فردی در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار گیرد که هم مدیریت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در داخل کشور و هم پیگیری آرمان‌های بلند انقلاب در حوزه سیاست خارجی و مقاومت را پیگیری و محقق کند، هرکدام از نامزدها منتخب مردم ایران شود، برای او آرزوی موفقیت در مدیریت اجرایی کشور را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

صیانت از آرای مردم در انتخابات خط قرمز است

استاندار تهران گفت: صیانت از آرای مردم در انتخابات خط قرمز است. برای تامین امنیت انتخابات نیز، تمام هماهنگی‌های لازم بین شورای تامین و نهادهای مرتبط انجام گرفته است.

علیرضا فخاری انتخابات را چراغ راه دانست و افزود: باید توصیه‌های چهارگانه رهبر معظم انقلاب برای برگزاری انتخابات تبیین شود. مقام معظم رهبری در حوزه ویژگی‌های انتخابات بر خوب، باشکوه و باعظمت برگزار شدن انتخابات تاکید کرده‌اند، خوب یعنی سازکار انجام انتخابات یک سازکار مرتب، منظم و قابل‌ارائه باشد که خدشه‌ای به آن وارد نشود و فرآیندها درست باشند. فخاری در تشریح سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر باشکوه و باعظمت بودن انتخابات اظهار کرد: این دو ویژگی بر یک حرکت جهش‌یافته، منور و مشعشع با قابلیت توزیع حس باشکوه بودن دلالت دارد.

امیدوارم این انتخابات به‌نفع ملت و منطقه باشد

رئیس هیات مرکزی نظارت بر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری در جریان روند انتخابات هستند. آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی گفت: امیدوارم خداوند این انتخابات را پربرکت و پرخیر قرار دهد و به‌نفع ملت و بلکه به‌نفع منطقه و همه جهان باشد.

عضو فقیه شورای نگهبان افزود: انتخابات با حضور پرشور مردم آغاز شده است و استقبال خوبی داشتند، به لطف خدا امکانات فراهم شده، مجریان و ناظران وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری در جریان روند انتخابات هستند. آیت‌الله مدرسی بیان کرد: از مردم عزیز تشکر می‌کنیم که تا این لحظه با استقبال بسیار گرم پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و امیدواریم بقیه هم توفیق داشته باشند تا این روند را ادامه دهند و باعث شکوه و عظمت ملت ایران در چشم جهانیان باشند. رئیس هیات مرکزی نظارت بر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: از همه کسانی که دست‌اندرکار انتخابات هستند، تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهوری آینده، باید اقدامات رئیسی را به‌سرانجام برساند

مشاور فرهنگی، اجتماعی شهید رئیسی در دولت سیزدهم گفت: مردم باید فردی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری دولت چهاردهم انتخاب کنند که اقدامات آن شهید بزرگوار را به‌سرانجام برساند.

سیدمحمد حسینی روز جمعه پس از اینکه رأی خود را به صندوق انداخت، در جمع خبرنگاران بیان داشت: مردم در انتخابات نقش‌آفرین هستند و باید رئیس‌جمهوری پرتلاش، مدیر و مدبر را انتخاب کنند؛ کسی که از تجربه، تخصص و اطلاعات کافی برخوردار باشد.

وی اظهار کرد: مردم باید کسی را انتخاب کنند که اهل تعامل باشد و بتواند مشکلات اقتصادی و سیاسی را حل کند.

حسینی تاکید کرد: مردم باید فردی مثل شهید رئیسی را برگزینند تا اقدامات موثر و مهمی را آغاز کند و به‌سرانجام برساند، زیرا آثار و تبعات داخلی و جهانی دارد. امروز نه‌تنها مردم ایران، بلکه نگاه مردم منطقه و جهان اسلام و جبهه مقاومت همه به‌سمت ایران است تا حماسه دیگری خلق شود.

مشارکت بالا برای حل مشکلات کشور بسیار مهم است

سیدحسن خمینی با حضور در حسینیه جماران در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت. تولیت آستان حرم امام‌خمینی (ره) گفت: انتخابات یکی از مظاهر بزرگ مردم‌سالاری دینی است. مشارکت بالا برای انتخاب رئیس‌جمهوری و حل مشکلات کشور، بسیار مهم است.

وی سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و در اظهاراتی گفت: انتخابات یکی از مظاهر بزرگ مردم‌سالاری دینی است، همه نسبت به سرنوشت خود حساس باشند، مشارکت بالا برای انتخاب رئیس‌جمهوری و حل مشکلات کشور، بسیار مهم است.

منفعت مردم به مشارکت در انتخابات گره خورده است

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، برخی از مردم از رأی ندادن سودی حاصل نخواهند کرد،اما مشارکت در انتخابات حتما سبب انتفاع آنها خواهد شد.

غلامعلی حدادعادل در محل اخذ رأی مسجد لرزاده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر شد و در جمع خبرنگاران گفت: مردم در سرنوشت خودشان موثرند و نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت نیستند و علت آن صداقت در حکومت و آزادی است که جمهوری اسلامی به آنها عطا کرده است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، رأی مردم حق‌الناس است که باید حفظ شود. بر همین اساس مردم در سرنوشت خود شرکت می‌کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مردم با مشارکت در انتخابات، سرنوشت خود را تعیین می‌کنند، اضافه کرد: قطعا تاثیر حضور مردم سبب تعیین آینده کشور خواهد شد.

وی با توصیه به آنهایی که هنوز برای حضور در انتخابات مردد هستند، گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، برخی از مردم از رأی ندادن سودی حاصل نخواهند کرد،اما مشارکت در انتخابات حتما سبب انتفاع آنها خواهد شد. حدادعادل خاطرنشان کرد: حتما مردم با رأی درست خود به حل مشکلات کشور کمک کنند.

آثار مشارکت و قدرت مردم در شکستن تحریم‌ها

رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین ساعت آغاز رأی‌گیری «انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران» رأی خود را به صندوق اخذ رأی مستقر در امامزاده صالح انداخت. به‌گزارش بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با خبرنگاران بااشاره بر اینکه طبق تاکید رهبر معظم انقلاب، افزایش مشارکت عمومی مردم در این دوره از انتخابات اهمیت زیادی دارد، گفت: افزایش هرچه بیشتر مشارکت مردم قطعا بر امنیت اقتصادی اثرگذار خواهد بود و قدرت ایران را در خارج از کشور افزایش می‌دهد. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین بااشاره به آثار حضور پرشور مردم در انتخابات و شکستن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تصریح کرد: استحکام و موفقیت بیشتر در مقابل دشمنان، نتیجه مشارکت مردم در انتخابات است و این موضوع قطعا قدرت ما را در همه عرصه‌ها به‌ویژه موضوعات حوزه مالی بین‌المللی افزایش می‌دهد و هر فردی هم که در این شرایط انتخاب شود، با قدرت و صلابت بیشتری کار خواهد کرد.

پیام روشن انتخابات، حضور پرشور مردم است

وزیر امور خارجه پیشین و نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم پیام روشن انتخابات روز جمعه هشتم تیر را حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات عنوان کرد و گفت: به انتخابات آمدم تا ایستادگی و راه امام راحل را تکرار و از رهبر انقلاب که دلسوزی کامل برای انقلاب هستند، تبعیت کنم. منوچهر متکی پس از رأی دادن در شعبه مسجدالنبی نارمک به خبرنگاران مستقر در این شعبه گفت: پیام بسیار روشن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با این حجم از حضور مردم نشان می‌دهد که ما را رها کنید تا برای خودمان تصمیم بگیریم و خود رئیس‌جمهور را انتخاب کنیم. وی بااشاره به اینکه می‌خواهیم راه امام که راه عزت و سربلندی کشور است تداوم یابد، اظهار کرد: نمی‌خواهیم شرق یا غرب بر ما حکمرانی کند. امروز ایران شرایطی را در منطقه و جهان کسب کرده که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنانی گفت: همگان دیدید حرکت و تصمیم ملت ایران، تصمیمی فقط برای ایران نیست، بلکه چراغ راهی برای همه جهان است. متکی ادامه داد: امروز توازن بین حق و باطل از یک‌سو به رهبری انقلاب و از سوی دیگر به رهبری امریکا به‌نفع حق در حال چرخش است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به انتخابات آمدم تا ایستادگی و راه امام را تکرار و از رهبر معظم انقلاب که دلسوزی کامل برای انقلاب دارند، تبعیت کنم و به رئیس‌جمهور منتخب بگویم که همراهی و تبعیت از ولایت، رمز پیروزی شماست. وزیر امور خارجه پیشین بیان کرد: وقتی کوه عظیمی از انرژی مانند ولایت‌فقیه پشت‌سر یک دولت باشد و این همراهی ایجاد شود، خروجی آن، خدمت عظیم به کشور است.

سخن پایانی

برای برگزاری این انتخابات، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم حضور فعال داشتند که همگی آموزش‌های لازم را دیده بودند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، هر یک از نامزدهای انتخابات نیز می‌توانند 2 نماینده مستقر در ستاد انتخابات کشور داشته باشند. مدارک لازم برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، تنها شناسنامه و کارت ملی بود و در شعب اخذ رأی خارج از کشور نیز رأی‌گیری با گذرنامه افراد انجام شد. براساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور در این انتخابات باتوجه به محدودیت‌های آمده در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، رأی‌گیری ‌تنها با تعرفه‌های کاغذی انجام شد و احراز هویت به روال گذشته به‌شکل الکترونیک بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vgqrp