سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 37161
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/12/20 07:45

نقش پر رنگ صنعت میوه خشک در کارآفرینی

صنعت مواد غذایی یکی از پرسود ترین صنایع در جهان است. تولید میوه خشک نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های این حوزه، از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی کارآفرینی در حوزه صنعت غذا و میوه خشک یک سرمایه گذاری مطمئن، کم ریسک و زود بازده محسوب می شود.
نقش پر رنگ صنعت میوه خشک در کارآفرینی

صنعت مواد غذایی یکی از پرسود ترین صنایع در جهان است. تولید میوه خشک نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های این حوزه، از این قاعده مستثنی نیست.  به طور کلی کارآفرینی در حوزه صنعت غذا یک سرمایه گذاری مطمئن، کم ریسک و زود بازده محسوب می شود؛ چرا که در هر کجای جهان که باشیم، تورم و فشار اقتصادی قدرت خرید را در هر زمینه ای کاهش می دهد اما غذا تنها چیزی است که هرگز قابل حذف  نمی باشد و همواره در سبد مخارج خانواده ها نقش پررنگی دارد.

از طرفی گرایش افراد به تغذیه و سبک زندگی سالم موجب شده است تا مصرف میوه خشک مورد استقبال عمومی قرار گیرد. اگر به دنبال کارآفرینی و اشتغال زایی هستید، صنعت میوه خشک یک گزینه بسیار مطلوب برای شما محسوب می شود. چراکه راه اندازی خط تولید میوه خشک به سرمایه اولیه زیادی احتیاج ندارد و از طرفی موقعیت جغرافیایی ایران، اقلیم و چهار فصل بودن آن و البته تنوع میوه در ایران موجب شده است که شرایط تولید میوه خشک فراهم باشد. فرصتی مناسب که نه فقط بازار داخلی ایران را پوشش می دهد، بلکه شرایط مناسب جهت صادرات را نیز فراهم می آورد.

جالب است بدانیم خیلی ها از دستگاه خشک کن میوه زامنس ، تحت عنوان ماشین پولساز یاد می کنند و سود دهی بالای این دستگاه را به ماشین چاپ اسکناس تشبیه می کنند. البته ناگفته نماند که پولسازی و کسب درآمد از این راه نیز مانند هر شغل دیگری چالش های خاص خود را دارد و هرگز نمی توان گفت همه چیز ایده آل و بسیار راحت است. بنابراین اگر شما نیز مایل به فعالیت در شغل تولید میوه خشک هستید بهتر است بیشتر با این شغل، چالش ها و تجهیزات لازم برای فعالیت در آن آشنا شوید.

تجهیزات لازم برای شروع کار میوه خشک

  • در گام اول لازم است یک دستگاه میوه خشک کن با کیفیت تهیه کنید. کیفیت این دستگاه یک عامل بسیار موثر در تولید میوه خشک با کیفیت است و اگر دستگاه قابلیت تولید یک میوه خشک مطلوب را در کمترین زمان ممکن نداشته باشد، تولید کننده متحمل خسارات جبران ناپذیری خواهد شد. پس پیش از خرید دستگاه خشک کن میوه تحقیقات لازم را انجام دهید و از یک سازنده دستگاه خشک کن میوه مطمئن خرید کنید.

  • در مرحله بعدی شما نیاز به یک دستگاه هسته گیر و اسلایسر دارید تا بتوانید میوه های هسته دار را هسته گیری کنید و انواع میوه ها را به صورت کاملا یکنواخت برش بزنید. استفاده از دستگاه اسلایسر نه تنها موجب افزایش کیفیت میوه خشک تولید شده می شود ، بلکه سرعت فرآیند تولید را نیز افزایش می دهد. این تجهیزات جزو ضروری ترین وسیله ها برای شروع کار است. اما یک کارگاه پیشرفته نیازمند وان شستشو میوه ، وان شستشو سبزیجات ، آبگیر سبزیجات، میز کار و مدل های پیشرفته تری از انواع اسلایسر ، پوست گیر و هسته گیر می باشد.

  • حتما توجه داشته باشید که میوه خشک های تولید شده را باید در دمای حدود 5 درجه و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

    

نکات مهم کارآفرینی با تولید میوه خشک

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، تولید میوه خشک اگرچه بسیار پر سود است اما همانند هر شغل دیگری چالش های خاص خود را دارد؛ بنابراین لازم است به یکسری نکات همواره اهتمام ورزید.

  • نکته اول اینکه سعی کنید میوه را مستقیم از تولیدکنندگان و باغداران تهیه کنید. کاملا استراتژیک عمل کنید و متناسب با محصولات کشاورزی منطقه اقدام به تولید چیپس میوه نمایید. به طور مثال، تولید کننده چیپس میوه در شما کشور، دسترسی مناسبی به میوه های گرمسیری ندارد. بنابراین بهتر است میوه های گرمسیری را نه با قیمت بالا و از طریق واسطه های مختلف تهیه و سپس خشک کنید، بلکه میوه گرمسیری خشک شده را مستقیما از تولید کننده مناطق گرمسیری تهیه و به پک های میوه خشک خود اضافه کنید.

  • نکته بعدی این است که در طول تولید میوه خشک حتما نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنید تا در نهایت میوه خشکی که تولید می کنید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد.

  • نکته دیگر این که اگر به دنبال صادرات محصولات خود هستید حتما در این زمینه اطلاعات کافی را کسب نمایید.

  • بازار هدف را شناسایی کنید و در کلیه بستر های فروش، چه به صورت فروش حضوری و چه به صورت مجازی یا آنلاین، فعالیت داشته باشید. فروش چیپس میوه به صورت خرده فروشی سود بیشتری نسبت به عمده فروشی دارد اما دردسر فروش عمده بسیار کمتر است.

و در پایان، هرگز فراموش نکنید که خشکبار ایران نه فقط در داخل ایران بلکه در سراسر جهان، طرفداران بسیاری دارد و اگرچه کشورمان در شرایط تحریم به سر می برد اما هنوز هم بسیاری از کشورها از طریق واسطه ها اقدام به خرید این خشکبار می نمایند. بنابراین اگر علاقه مند به این حوزه هستید و تصمیم دارید یک کارآفرین صنعت میوه خشک بشوید، هرچه سریع تر اقدام کنید. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از سایت زامنس اقدام نمایید.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mql7j