جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 38654
تاریخ انتشار: 1402/01/20 04:54
رکود بازار مسکن تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد

رویای خرید خانه در شیراز

افزایش و گرانی بیش‌ازحد نرخ مسکن در شیراز از سال‌های گذشته تاکنون نه‌تنها دیگر فردی را خانه‌دار نمی‌کند بلکه زمان خانه‌دار شدن یک زوج جوان هم به ۲۵ سال رسانده است.
رویای خرید خانه در شیراز

گرانی بیشازحد نرخ خانه در شیراز مشکلات زیادی را برای خانوارها بهویژه قشر متوسط و پائین جامعه ایجاد کرده است و کارگران و افراد حداقل باید ۵۰ درصد از درآمد خود را به اجاره مسکن اختصاص دهند. از سویی دیگر میزان افراد و جوانان هم در نقطه مقابل دیگر قید خرید خانه را بهکل زدهاند چراکه یک زوج برای خرید یکمنزل نقلی باید ۲۵ سال انتظار بکشند شاید به یک سقفی دست پیدا کنند.

بیش از نیمی از درآمد صرف اجاره مسکن میشود

یکی از کارگران در شیراز از وضع بد و گرانی نرخ خانه در شیراز گلایه میکند و گفت: هرچقدر تلاش میکنیم نمیتوانیم از پس هزینه اجاره خانه دربیاییم و تمام درآمدی که داریم صرف رهن و اجاره میشود. وی در گفتوگو با ایلنا با اشاره به اینکه هرروز تن مان از فرا رسیدن موعد اجاره میلرزد، افزود: گرانی نرخ اجاره دیگر توان خرید بسیاری از اقلام را از ما گرفته است. این کارگر با بیان اینکه هر سال که میگذرد به دلیل رهن و اجارههای بالا مجبوریم به مناطق پایینتر مهاجرت کنیم، ادامه میدهد: تداوم این روند و گرانیها باعث میشود که بهناچار به شهرهای اطراف شیراز مهاجرت کنیم.

مالکان، نرخ خانهها را نامتعارف اعلام میکنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه درحالحاضر فروشندهای در بازار مسکن شیراز وجود ندارد، گفت: در شرایط فعلی نسبت خریداران مسکن به فروشندگان بهمراتب بیشتر است.

شهرام نامداری با اشاره به اینکه هنوز مسکن در شیراز گران نشده است، افزود: درحالحاضر نرخ هر متر خانه در شهر صدرا از ۱۵ میلیون تومان آغاز میشود و این در حالی است که در بعضی از نقاط شیراز نرخهایی که مالکان ارائه میدهند بسیار بدون کارشناسی نامتعارف و گران است.

نامداری با بیان اینکه بازار رهن و اجاره ملک در شیراز هم هنوز آغاز نشده است، ادامه داد: درحالحاضر بسیاری از افراد که جهت رهن و اجاره به حاشیه شهرها مهاجرت میکردند به دلیل گرانی بیشازحد و نداشتن قدرت مالی مناسب به اطراف و حومه شهر مانند شاپور جان، کرونی، گرد خون و....مهاجرت میکنند که هزینه رهن و اجاره و خرید ملک در این نقاط هم بسیار زیاد است.

تعیین قیمت خانه در شیراز بر اساس نیاز اولیه مالکان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی مالکان با توجه به ارزش ملک و نیاز اولیهای که دارند نرخ رهن و اجاره را در شیراز مشخص میکنند، بیان کرد: درحالحاضر مالکان با محاسبه نیاز اولیه و ارزش ملکشان نرخ نامتعارفی ارائه میدهند.

نامداری با اشاره به اینکه در امسال نیاز است تا برنامهریزی مناسبی در بخش رهن و اجاره خانه در شیراز انجام شود، بیان کرد: تداوم وضع موجود و افزایش قیمتها و نرخ تورم باعث میشود که نرخ رهن و اجاره در بازار شیراز در امسال بهشدت گران شود که کنترل این بخش نیازمند برنامهریزی مناسب است.

مسکن مهر هم میلیاردی شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با بیان اینکه شوربختانه نرخ مسکن مهری که در شیراز حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان به میلیاردی رسیده است، افزود: اما درحالحاضر فضای مجازی و بعضی از سایتها بهشدت در گرانیهای خانه در شیراز نقش مستقیمی ایفا میکند.

وی گفت: زمانی که مشاوران املاک قیمتی را ارائه میدهند چندین نفر از وضع قیمتها متوجه میشوند در صورتی که در فضای مجازی اینگونه نیست و درج نرخ ملک در این سایتها باعث میشود تا هزاران نفر از این سایت بازدید و درنهایت منجر به بر هم زدن بازار خانه میشود.

 تحرکی در بازار مسکن شیراز وجود ندارد

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با بیان اینکه تعطیلات و ماه رمضان باعث شده تا درحالحاضر بازار مسکن قابل پیشبینی نباشد، گفت: تا پایان فروردینماه و اوایل اردیبهشت نمیتوانیم بهطورقطع بازار مسکن را در شیراز پیشبینی کنیم اما نباید فراموش کرد که در شرایط فعلی بازار مسکن در شیراز راکد است.

خسرو رزمجویی با اشاره به اینکه هیچ تحرکی در بازار مسکن شیراز وجود ندارد، افزود: گرانی بیشازاندازه سبب شده تا بازار مسکن در شیراز هیچ حرکتی نداشته باشد.

یک زوج شیرازی بعد از ۲۵ سال خانهدار میشوند

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با اشاره به اینکه تداوم رویه موجود و گرانیهای بیش اندازه زمان میبرد تا نسل جوان بتواند خانهدار شود، بیان میکند: در شرایط فعلی ۲۰ الی ۲۵ سال زمان میبرد تا یک زوج جوان در شیراز بتواند خانهدار شوند.

رزمجویی در ادامه با اشاره به اینکه نرخ ملک در ۱۱ منطقه شهرداری شیراز متفاوت است، گفت: نرخ هر متر خانه در منطقه یک شیراز و مناطقی مانند قصرالدشت کمتر از ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه درحالحاضر معاملهای در بازار مسکن شیراز انجام نمیشود، بیان میکند: درحالحاضر افرادی که تمکن مالی دارند در مسافرت هستند و جهت خریدوفروش به بازار مسکن ورود نکردند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه گرانی مشکن باعث شده تا بسیاری از افراد به حاشیههای شهر مهاجرت میکنند، افزود: قطعا اتحادیه و صنفهای زیادی در ساخت مسکن نقش دارند و گرانی مصالح یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ خانه است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4beoev