شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 99975
تاریخ انتشار: 1402/10/12 08:21

افزایش قیمت گل از یلدا تا روز مادر! / اصناف بی خبر از ساز و کار سامانه مودیان + جدول قیمت گل

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در رابطه با شرایط اقتصادی در بازار گل گفت: بازار گل به شدت کساد است، زیرا وضعیت اقتصادی مردم به شکلی نیست که ترجیح دهند گل بخرند. در واقع خرید گل در اولویت‌های مردم نیست، مگر اینکه برای مناسبی مجبور به خرید گل شوند.
افزایش قیمت گل از یلدا تا روز مادر! / اصناف بی خبر از ساز و کار سامانه مودیان + جدول قیمت گل

روز مادر، مناسبتی است که در تمام ادیان، فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف همیشه مورد توجه و احترام بسیار بوده است. روز مادر در تقویم ایرانی مصادف با ولادت حضرت فاطمه ( س) و برابر با روز بیستم جمادی الثانی سال قمری است. البته این روز برای گرامیداشت جایگاه بانوان جشن گرفته می‌شود. از این رو خانواده‌های ایرانی به مناسبت این روز گرد هم آمده و هدایایی را به همسران و مادران خود تقدیم می‌کنند. گل از مواردی است که در بیشتر مناسبت‌ها به خصوص روز مادر، توسط بیشتر افراد خریداری می‌شود.

این موضوع روشن است که در آستانه برگزاری هر مناسبتی، قیمت اقلام مورد نیاز برای آن رویداد و مناسبت، افزایش پیدا می‌کند، گل نیز از این قاعده مستثنا نیست. به همین جهت برای بررسی میزان افزایش قیمت گل و گیاه در آستانه روز مادر به سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران رفتیم و وضعیت بازار گل را با نزدیک شدن به این مناسبت فرخنده از وی جویا شدیم.اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه در خصوص وجود نرخ نامه مشخص برای تعیین قیمت گل و گیاه، بیان کرد: نرخ نامه به فروشندگان گل و گیاه و مغازه داران ابلاغ می‌شود، اما فروشندگان دچار چالش هایی در خصوص قیمت‌گذاری گل هستند. از امروز بازرسان سازمان تعزیرات نیز در حال بررسی عملکرد فروش گل و گیاه در بازار گل بودند.

دست فروشندگان مجازی گل و گیاه برای افزایش قیمت باز است

شاهرخی در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال ما درحال‌حاضر نرخ فروش گل رز را با قیمت شاخه‌ای ۷۰ هزار تومان اعلام کردیم. همین گل برای مناسبت شب یلدا شاخه‌ای ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود که برای روز مادر مبلغ ۱۰ هزار تومان به آن اضافه کردیم. امروز در بازار گل ۲۰ شاخه گل رز، یک میلیون و پونصد هزار تومان قیمت داشت، یعنی شاخه‌ای ۷۵ هزار تومان. برخی گل فروشان نیز ترجیح دادند گل رز را تهیه نکرده و در جواب مشتری بگویند که این گل را در مغازه ندارند تا مجبور به چانه زدن با مشتری نباشند. با این حال شبکه‌های مجازی و فروشندگان اینترنتی گل و گیاه، مایل به خرید انواع گل هستند، زیرا این افراد مستقیما با مشتری سر و کار ندارند. از طرفی فروشندگان مجازی گل و گیاه زیر نظر اتحادیه نیستند تا ما بتوانیم بر قیمت هایشان نظارت داشته باشیم، بنابراین دستشان برای افزایش قیمت باز است.

اکبر-شاهرخی

اکبر شاهرخی در رابطه با شرایط اقتصادی در بازار گل گفت: بازار گل به شدت کساد است، زیرا وضعیت اقتصادی مردم به شکلی نیست که ترجیح دهند گل بخرند. در واقع خرید گل در اولویت‌های مردم نیست، مگر اینکه برای مناسبی مجبور به خرید گل شوند. روز مادر هم یک روز استثنایی است. هیچ روزی مانند روز مادر در گل فروشی ها، میزان خرید بالا نیست. نظر من این است که مناسبت روز مادر از عید نوروز هم برای فروشندگان گل و گیاه، پرفروش تر است.

فروشندگان ناچار به افزایش قیمت ها

وی در ادامه در رابطه با چالش‌های صنف گل فروشان توضیحاتی را ارئه کرد: در خصوص افزایش قیمت گل و گیاه، به تولیدکنندگان نیز ایرادی وارد نیست زیرا برای آنها هم قیمت کود، سم، آب و همینطور دستمزد کارگران افزایش داشته است. با افزایش نرخ تورم، هزینه‌های کارگران نیز افزایش پیدا کرده است و فروشندگان و تولیدکنندگان گل و گیاه ناچار به افزایش نسبی محصولات خود هستند. البته بلای تورم به این شکل است که قیمت‌ها افزایشی است اما سود قابل توجهی برای تولیدکننده و فروشنده ندارد. به دلیل همین چالش ها، بسیاری از فروشندگان گل و گیاه در حال تغییر شغل هستند، به این علت که گل کالایی است که اگر فروخته نشود خراب می‌شود و هیچ سودی نخواهد داشت.

اکبر شاهرخی یکی از علل افزایش قیمت گل و گیاه را تزئینات آن دانست و گفت: درحال‌حاضر برای تزئین یک دسته گل، قیمت یک ورق ضد آب برای بسته‌بندی گل، حدود ۱۵ هزار توامن قیمت دارد یا یک متر روبان ۵ تا ۶ هزار تومان آب می‌خورد. این موارد در افزایش قیمت گل و گیاه تاثیر دارد. خرید گل ساده به صرفه تر خواهد بود. البته این موضوع مختص کشور ما نیست. در کشورهای دیگری مانند هلند هم قیمت خرید گل ساده و تزئین شده بسیار متفاوت است.

لزوم فرهنگ سازی برای اصناف قبل از اخذ مالیات

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر آمادگی صنف فروشندگان گل و گیاه نسبت به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و ثبت فاکتورهای فروش در سامانه مودیان توضیح داد: درحال‌حاضر برای صنف ما به طور دقیق مشخص نشده است که روند ثبت صورت حساب در این سامانه برای صنف گل و گیاه به چه صورت است. صنف ما در واقع زیر مجموعه کشاورزی به حساب می‌آید و هنوز ساز و کار دقیق این موضوع به ما ابلاغ نشده است. برای اجرای این قانون ابتدا باید فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم انجام گیرد. برخی از باغداران حتی سواد کافی برای انجام حساب و کتاب‌های معمول را هم ندارند، این افراد چطور باید با صورت حساب‌های خود را در سامانه ثبت کنند؟

شاهرخی در پایان به این موضوع نیز اشاره کرد که تلاش اتحادیه بر تنظیم و تعیین قیمت‌های منصفانه و متعادل در بازار است.

در ادامه، لیست قیمت گل طبق نرخ اتحادیه و قیمت های اعلام شده در سایت های اینترنتی را مشاهده می کنید:

قیمت گل طبق نرخ اتحادیه ( تومان) نوع گل
۷۰۰۰۰ رز شاخه ای
۸۰۰۰۰ داودی دسته ای
۸۰۰۰۰ میخک دسته ای
۲۵۰۰۰۰ لیلیوم اورینتال شاخه ای
۱۰۰۰۰ نرگس شاخه ای
۲۵۰۰۰۰ آلسترومریا ۱۰ شاخه
۸۰۰۰۰ آنتوریوم شاخه ای
۵۰۰۰۰ مریم شاخه ای
میانگین قیمت گل در سایت های اینترنتی ( تومان) نوع گل
۸۰۰۰۰ رز شاخه ای
۸۰۰۰۰ داودی دسته ای
۸۰۰۰۰ میخک دسته ای
۷۵۰۰۰۰ لیلیوم اورینتال شاخه ای
۲۵۰۰۰ نرگس شاخه ای
۲۵۰۰۰۰ آلسترومریا ۱۰ شاخه
۹۰۰۰۰ آنتوریوم شاخه ای
۸۰۰۰۰ مریم شاخه ای

گزارش میدانی تیتر کوتاه به جهت بررسی قیمت گل و گیاه در میان مغازه داران در آستانه روز مادر نشان داد که قیمت ها هیچ ثباتی نداشته و با نزدیک شدن به این مناسبت به شکل قابل توجهی افزایش می یابد. قیمت گل در هر منطقه از تهران متفاوت است به عنوان مثال گل رز شاخه ای با قیمت ۷۰ هزار تومان در منطقه ۱ تهران تا ۱۵۰ هزار تومان هم به فروش می رسد. برخی از فروشندگان نیز از فروش انواع خاصی از گل ها در آستانه روز مادر امتناع می کنند. دلیل آنها این است که این نوع گل ها را برای تزئین و استفاده در سبدها و دسته های گل نیاز دارند.

بنا به اظهارات تعدادی از فروشندگان گل و گیاه، قیمت برخی گل ها در آستانه روز مادر چندین مرتبه، افزایش پیدا می کند، به صورتی که مغازه داران از اعلام قیمت تعدادی از گل ها سر باز زدند و مدعی شدند که قیمت روز گل هنوز به دست آنها نرسیده است.

سخن پایانی

شرایط نابسامان اقتصادی، اکثر اصناف را تحت فشار قرار داده است و به دلیل هماهنگ نبودن دخل و خرج صاحبان کسب و کار، گاها شاهد عدم تناسب بین نرخ های اعلام شده از سوی اتحادیه مربوطه و فروشندگان آن صنف هستیم. این موضوع با نزدیک شدن به مناسبت های خاص، شدت می گیرد. این احتمال وجود دارد که فروشندگان و صاحبان کسب و کار چنین موقعیت هایی را فرصتی مناسب برای جبران کم و کاستی های اقتصادی و نبود سود کافی در روزهای دیگر کاسبی خود می دانند، با این حال شرط انصاف و عدالت آن است که شرایطی فراهم شود تا همه مردم بتوانند در موقعیتی یکسان به سود و منفعت برسند.

امید بر آن است تا نظارت بر اصناف و همینطور آگاهی خود فروشندگان گل و گیاه باعث شود تا همه افراد حتی با حداقل توان مالی قادر به تهیه شاخه ای گل در مناسبتی همچون روز مادر باشند.

منبع:تیتر کوتاه


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48ajzn