-

تسمه نقاله چیست؟ بررسی کاربرد و ساختار آن

سیستم تسمه نقاله ، دو یا چند قرقره، به همراه زنجیر صنعتی را شامل می‌شود. این قرقره‌ها، به‌وسیله یک حلقه، به یکدیگر متصل هستند و وظیفه آن‌ها را می‌توان حمل بار، عنوان کرد. در این مقاله، به بررسی بیشتر کاربرد و انواع این تسمه‌ها می‌پردازیم.

تسمه نقاله چیست؟ بررسی کاربرد و ساختار آن

سیستم تسمه نقاله ، دو یا چند قرقره، به همراه زنجیر صنعتی را شامل می‌شود. این قرقره‌ها، به‌وسیله یک حلقه، به یکدیگر متصل هستند و وظیفه آن‌ها را می‌توان حمل بار، عنوان کرد. در این مقاله، به بررسی بیشتر کاربرد و انواع این تسمه‌ها می‌پردازیم.

تسمه نقاله چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، سیستم تسمه‌نقاله ، زنجیر صنعتی و دو قرقره دارد که این دو قرقره، توس یک حلقه، به یکدیگر متصل هستند و تسمه، در اطراف این قرقره‌ها می‌چرخد. این امر، اثر کششی را برای کالاهایی که حمل می‌کند، ایجاد می‌کند. نیروی الکتریکی، حمل‌کننده قرقره و واسطه شروع به‌کار آنها است. درنهایت، با این شروع به‌کار، تسمه نیز حرکت می‌کند و وسایل روی آن، به سمت جلو، هدایت می‌شوند.

ساختار نقاله

یک یا چندلایه مواد، تسمه‌ها را تشکیل می‌دهد. معمولاً می‌توان گفت کمربندها، سه لایه دارند؛ یک پوشش فوقانی، یک پوشش مرکزی یا منجیدها و یک پوشش تحتانی. البته، گاهی بسته به کالاهایی که بر روی تسمه حمل می‌شوند، تعداد بیشتری لایه وجود دارد.

هدف لایه مرکزی تسمه، افزایش قدرت و شکل دادن به سیستم نقاله است. جنس این لایه، اغلب پارچه یا فلزی است که تاروپود دارد. تارها یا همان طناب‌های طولی، مسئولیت سطح مقاومت و کشش تسمه را بر عهده دارند. این موارد، تعریف‌کننده ویژگی رونده تسمه هستند. پودها یا همان طناب‌های عرضی، خاصیت مقاومت تسمه را ایجاد می‌کنند. این خاصیت، از تسمه در برابر بریدگی و ضربه، محافظت می‌کند. افزایش انعطاف‌پذیری نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که به‌وسیله پودها به وجود می‌آید. به دلیل وجود همین پودها، تسمه به‌راحتی نمی‌شکند.

از متداول‌ترین مواد استفاده‌شده در لایه مرکزی، فولاد، پلی‌استر، نایلون، پنبه و آرامید را می‌توان نام برد. مواد تشکیل‌دهنده لایه‌های فوقانی و تحتانی تسمه نقاله، ورق لاستیکی یا پلاستیکی هستند که بر اساس کاربرد و نوع استفاده از تسمه، مشخص می‌شوند.

اگر سیستم نقاله، مخصوص حمل کالاهای سنگین باشد، برای افزایش استحکام و دوام تسمه، می‌توان از تسمه‌های فولادی، در ساختار آن استفاده کرد. یک نوع از تسمه‌ها، با لایه میانی از جنس رشته‌های فولادی، با مقاومت 10 هزار نیوتن بر میلی‌متر، در معدن چیکی کاماتا در شیلی قرار دارد. تسمه فولادی در مقایسه با تسمه پلی‌استر، نایلون و پنبه، مقاومت بیشتری دارد. تسمه‌های فولادی، تولیدشده از تارهای استیل هستند. از مزایای استفاده از تسمه با وزن و مقاومت کمتر مانند، پلی‌استر و نایلون، می‌توان به کاهش مصرف انرژی برای بهره‌برداری و افزایش عمر محصول، اشاره کرد. یک نوع دیگر از تسمه نقاله، از جنس آرامید و با مقاومت 2250 نیوتن بر میلی‌متر است. در معدن زغال‌سنگ بائودین در چین، از این تسمه، با طولی در حدود 3400 متر، استفاده‌شده است. استفاده از این جنس تسمه، سبب صرفه‌جویی 15 درصدی در مصرف انرژی شده است.

تاریخچه تسمه نقاله

تسمه را از قرن 19، استفاده می‌کردند. در سال 1892، توماس رابینز، اختراعاتی را ثبت کرد که منجر به توسعه تسمه‌نقاله برای حمل زغال‌سنگ، سنگ معدن و سایر محصولات شد. سپس، هنری فورد، خطوط مونتاژ تسمه‌نقاله را در کارخانه شرکت فورد موتور، معرفی کرد. این امر، منجر به تولید انبوه تسمه‌نقاله شد.

کاربرد سیستم نقاله

تسمه‌ها می‌توانند در صنایع مختلفی مورداستفاده قرار گیرند. البته، می‌توان گفت که در فضای توزیع، انبار و مخصوصاً در صنعت ساخت و تولید، بسیار محبوب و مورداستفاده هستند. به دلیل سازگاری بالا، سیستم‌های نقاله می‌توانند طیف گسترده‌ای از وزن‌ها، طول‌ها و وسیله‌های گوناگون را حمل کنند؛ به همین دلیل، قابل استفاده در اکثر صنایع هستند.

سیستم نقاله، فقط برای حمل محصولات بزرگ و مواد سنگین، کاربرد ندارد. احتمالاً تابه‌حال، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نمونه‌ای از صفحه‌های تسمه نقاله را مشاهده کرده‌اید. از این نوع تسمه، در سیستم‌های نقاله ساخته‌شده از ورق لاستیکی، برای انتقال کالاهای نامنظم با نواحی سطح کوچک، استفاده می‌کنند. فناوری کانوایر یا همان سیستم نقاله، درحرکت افراد در مکان‌های عمومی ازجمله، مکان‌های دریافت بار در فرودگاه، پله‌برقی در یک مرکز خرید، حمل اسکی‌بازان از یک شیب و...نیز استفاده می‌شود.

گاهی، تسمه‌های نقاله بسیار طولانی، برای حمل وسایل و کالاها نصب می‌شوند و مورداستفاده قرار می‌گیرند. یک نمونه، در فرودگاه بین‌المللی دبی قرار دارد و این فرودگاه، دارای طولانی‌ترین سیستم نقاله در جهان برای حمل بار است. این سیستم نصب‌شده در فرودگاه، ترکیبی از تسمه‌های نقاله مختلف و ویژگی‌های سیستم حمل بار، در طول ترکیبی 39 مایل است.

انواع اصلی تسمه برای نقاله

تسمه نقاله، دو نوع اصلی صنعتی دارد. انتخاب نوع آن، بسته به کاربرد سیستم تسمه، متفاوت است.

  • سیستم تسمه برای حمل مواد عمومی

این نوع از سیستم نقاله، برای حرکت مواد، محصولات و وسایل، در مسافت‌هایی که کوتاه هستند مانند، درون بخش‌های مختلف یک ساختمان یا حتی بین دو ساختمان، قابل‌استفاده‌ هستند. این مدل، برای جابه‌جایی وسایلی با وزن و حجم کم مانند، جعبه‌های متحرک، در داخل کارخانه، کاربرد دارد.

  • تسمه‌های نقاله برای حمل مواد بالک

این نوع از سیستم نقاله، مخصوص حمل حجم زیادی از کالاهای خام، مواد سنگین، مواد خشک یا فلزات است. نمونه‌هایی از مواد بالک، شامل مواد معدنی، سنگ معدن، زغال‌سنگ، شن و ماسه، سنگ، مواد شیمیایی، غلات، آرد و شکر هستند.

طولانی‌ترین سیستم‌های نقاله در دنیا

عنوان طولانی‌ترین سیستم تسمه نقاله در دنیا را یک تسمه‌نقاله در صحرای غربی، به خود اختصاص داده است. این سیستم را در سال ۱۹۷۲، کمپانی، Thyssenkrup، با وسعت ۹۸ کیلومتر، از معدن فسفات بوکرا به ساحل جنوبی شهر العیون، تأسیس کرده است.

طولانی‌ترین سیستم حمل‌ونقل در فرودگاه نیز اختصاص به فرودگاه بین‌المللی دبی، با وسعت ۶۳ کیلومتر، دارد. این سیستم را کمپانی زیمنس در سال ۲۰۰۸ نصب کرد. این سیستم، ترکیبی از تسمه‌های نقاله معمولی و پالتی است.

خرید تسمه برای سیستم نقاله

گروه بازرگانی تسمه برتر، یکی از فروشندگان محصولات صنعتی ازجمله، تسمه‌نقاله، است. این فروشگاه، فعالیت خود را از سال 1380، به‌صورت تخصصی درزمینه واردات و فروش تسمه، آغاز کرده است. اکنون نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین واردکنندگان در این حوزه، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

هدف اصلی بازرگانی تسمه برتر را می‌توان ارائه خدمات ارزشمند، با تکیه‌بر سال‌ها تجربه و پشتیبانی از بهترین شرکت‌های تولید تسمه در سراسر جهان، عنوان کرد. این گروه، با ایفای نقشی مؤثر در سرعت دهی به فعالیت‌های صنعتی کشور، به دنبال همکاری‌های طولانی‌مدت، با شرکت‌های برتر درزمینه تولید تسمه بوده است. به همین منظور، تسمه‌های عرضه‌شده در این فروشگاه، به‌عنوان باکیفیت‌ترین تسمه‌های موجود در بازار، شناخته می‌شوند.

جمع‌بندی

تسمه‌های نقاله موجود در سیستم نقاله، به جهت حمل مواد، کالاها و محصولات، کاربرد دارد. تسمه نقاله، عموماً متشکل از چند لایه بوده که جنس این لایه‌ها، متفاوت است. لایه میانی می‌تواند از جنس رشته‌های فولادی و یا ورق لاستیکی باشد. انتخاب جنس این لایه، به کاربرد تسمه، بستگی دارد. شما می‌توانید در وب‌ سایت tasmebartar.com مجموعه تسمه برتر ، تسمه متناسب با نیاز خود را پیداکرده و آن را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین