جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 20976
تاریخ انتشار: 1401/09/23 04:21
در اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» تاکید شد

ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران

روز گذشته نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری ایران و «هو چون هوآ» معاون نخست وزیر چین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با محور افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین برگزار شد.

روز گذشته نشست «همکاریهای جامع ایران و چین» با حضور محمد مخبر معاون اول رئیسجمهوری ایران و «هو چون هوآ» معاون نخست وزیر چین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با محور افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین برگزار شد. همچنین در این نشست تعهد به منافع بنیادین دو کشور و احترام به اصول حقوق بینالملل از جمله احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید ویژه قرار گرفت. به علاوه اینکه هیاتهای عالی رتبه دو کشور پس از مذاکرات، درمورد ۱۶ محور جدید همکاری در بخشهای مختلف اقتصادی به توافق رسیدند.

محمد مخبر در اجلاس «برنامه همکاریهای جامع ایران و چین» روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی توصیف کرد و گفت: روابط تهران و پکن از جایگاه رفیعی برای رهبران دو کشور برخوردار است و رئیسجمهوری کشورمان نیز با جدیت مناسبات بین تهران و پکن را دنبال میکند.

صمتبه گزارش ایرنا، مخبر تاکید کرد: ایران و چین در مقابله با یکجانبهگرایی جهان سلطه از وحدت نظر و مواضع واحدی برخوردار هستند و مذاکرات سازندهای میان دو کشور درباره موضوعات مختلف در جریان است.

معاون اول رئیسجمهوری به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیتهای گسترده کشورمان در بخشهای مختلف نظیر ترانزیت اشاره و خاطرنشان کرد: تهران آمادگی دارد همکاریهای مشترک خود را با پکن در بخشهای مختلف نظیر انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد.

توسعه استفاده از ارز ملی دو کشور

مخبر تصریح کرد: با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند میتوانند به مناطقی برای همکاریهای مشترک شرکتهای ایرانی و چینی تبدیل شوند. وی گفت: با وجود حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی دو کشور در این مبادلات به میزان حداقلی است که باید آن را گسترش دهیم و نسبت به استفاده هر چه بیشتر از ارز ملی دو کشور اقدام کنیم.

حمایت چین از عزت ملی ایران

معاون نخست وزیر چین نیز در این اجلاس با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، اظهارکرد: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچگاه تغییر نمیکند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت میکند. دو طرف در این زمینه باید بهصورت قاطع از همدیگر پشتیبانی کرده و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاریها و هماهنگیهای خود را تقویت کنند.

صمتهو چون هوآ به برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاوردهای حاصل از توافقهای طرفین گفت: این دستاوردها برای دو طرف مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک بوده و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود را با تهران تقویت کند تا روند توسعه مناسبات دوکشوراستمرار داشته باشد.

افزایش مبادلات تجاری تهران - پکن

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در حاشیه این اجلاس در گفتوگو با خبرنگاران گفت: سطح مبادلات تجاری ایران و چین با وجود محدودیتهای بینالمللی و فشارهای تحریمی و با توجه به اراده سیاسی و اقتصادی دوکشور در ۹ ماه گذشته ۲۰درصد افزایش یافته است.

صمتسید احسان خاندوزی ضمن بیان این مطلب افزود: در جریان این اجلاس ۱۶ نقطه تفاهم بین پکن و تهران برای پیادهسازی تفاهم ۲۵ ساله بین دو کشور برقرار شد. اقدامات اجرایی این تفاهمها نیز در حوزه انرژی، سرمایهگذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دوکشور بوده و در طرحهای استراتژیک نیز بررسی مواردی در حوزه ترانزیت و زیرساختی در دستور کار قرار گرفت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/399x8w