یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 109872
تاریخ انتشار: 1403/02/19 19:05

تامپون بینی چیست؟

تامپون بینی چیست؟

با توجه به اینکه ظاهر بینی در افزایش اعتماد به نفس تاثیر به سزایی دارد جراحی رینوپلاستی در میان سایر عمل های زیبایی و پلاستیک جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که انجام عمل های جراحی بینی در تمام موارد نتیجه رضایت بخشی را برای شما ندارد و در مواردی ممکن است در ساختار بینی اشکالاتی به وجود آورد.

در اینگونه مواقع استفاده از چسب بینی، گچ و تامپون بینی بعد از عمل جراحی در شکل ظاهری بینی تاثیر بسیاری دارد و استفاده از آن جزو مراقبت های لازم بعد عمل محسوب می شود.

در واقع می توان گفت عامل اصلی در استفاده از تامپون، محافظت بیشتر از بینی در حین دوران نقاهت است ضمن اینکه موجب تسریع روند بهبودی فرد می‌شود، البته لازم است با توجه به صلاح دید متخصص باشد.

در ادامه مطلب به بررسی نقش موثر استفاده از تامپون در عمل های جراحی بینی همچنین علت استفاده از آن می پردازیم پس تا پایان همراه ما باشید.

نقش تامپون در عمل بینی چیست؟

تامپون بینی از پنبه، گاز استریل یا فوم در اندازه های متفاوت ساخته شده است و یکی از روش های پر کاربرد مراقبتی پس از عمل جراحی بینی محسوب می شود.

استفاده از تامپون به علت جلوگیری از ایجاد فشار روی عروق خونی مانع خونریزی پس از عمل جراحی می شود.

  • از مهم ترین دلایل استفاده از تامپون حفظ شکل ظاهری بینی پس از عمل جراحی است در واقع استفاده از تامپون در عمل بینی توسط پزشکان متخصص باعث کمک به استحکام و شکل دهی استخوان های بینی می شود.
  • یکی دیگر از کاربرد های استفاده از تامپون این است که ترشحات آلوده را پس از عمل جراحی به صورت کامل جذب می کند به همین دلیلی نقش بسیار موثری در جلوگیری از عفونت های پس از جراحی دارد.
  • یکی از مهم ترین عوارض ایجاد شده پس از عمل جراحی، سپتوم بینی است که به دلیل جمع شدن خون در بخش فاصله ی میان مخاط و غضروف بینی ایجاد می شود و لخته شدن خون را ایجاد می کند که با استفاده از تامپون این مورد برطرف می شود.

انواع تامپون بینی

تامپون بینی در سایز های مختلفی از 5 تا 10 و 15 تا 30 سانتی متر وجود دارد همچنین تامپون ها انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

تامپون ساخته شده از گاز یا پنبه استریل

برای تهیه این نوع تامپون، پنبه استریل و یا گاز فشرده شده مورد استفاده قرار می گیرد همچنین باید بگوییم که این نمونه از مدل های قدیمی پانسمان بینی محسوب می شود.

تامپون به شکل فیتیله بینی آماده:

این نوع تامپون به صورت فوم، گاز یا پنبه در بازار موجود است.

تامپون به شکل فیتیله بینی آماده نخ دار

این تامپون با داشتن نخ در انتهای آن برای تنظیم و یا تغییر آن کاربرد آسان تری دارد همچنین از انواع جدید تامپون ها محسوب می شود.

همچنین در برخی مدل های آن یک لوله در وسط تامپون تعبیه شده که باعث راحت تر نفس کشیدن بیمار می شود.

استفاده از تامپون در کدامیک از روش های جراحی بینی ضروری است؟

در صورتی که پزشک متخصص از بخیه های قابل جذب در عمل جراحی بینی استفاده کرده باشد و یا عمل جراحی با استفاده از آندوسکوپی باشد شما دیگر احتیاجی به استفاده از تامپون بینی ندارید در ادامه به بررسی مواردی می پردازیم که استفاده از تامپون الزامی است:

  • اگر پس از عمل جراحی بینی شما دچار خونریزی شدید شده باشید استفاده از تامپون ضرورت دارد.
  • در صورتی که جراحی با تکنیک باز برای بینی تان انجام شده باشد استفاده از تامپون برای بهبود شما پس از عمل ضروری است.
  • اگر شما به دلیل شکستگی بینی تان برای جراحی اقدام کرده باشید استفاده از تامپون برای شما ضرورت دارد.
  • اگر عمل جراحی تان برای درمان انحراف بینی یا پولیپ باشد و شکل تیغه بینی تغییر کند باید از تامپون استفاده شود.

عوارض استفاده نکردن از تامپون در جراحی بینی

از مهم ترین علل استفاده از تامپون بینی پس از عمل جراحی بینی کنترل خونریزی عفونت و هماتوم است و در صورتی که به دلیل دردناک بودن قرار دادن و خارج کردن تامپون از این کار خودداری کنید روند بهبودی شما با تاخیر همراه است همچنین خونریزی و ترشحات پس از عمل کنترل نخواهد شد.

همانطور که گفته شد مهم ترین دلیل استفاده از تامپون پس از عمل جراحی برای جلوگیری از خونریزی، ترشحات و یا عفونت است و در صورت نداشتن این علائم احتیاجی به استفاده از تامپون نخواهید داشت.

چند روز بعد از عمل بینی تامپون برداشته شود؟

استفاده از تامپون بینی در گذشته برای مدت یک الی دو هفته توصیه می شد اما به دلیل داشتن عوارضی مانند نکروز بسیاری از جراحان برای استفاده از تامپون زمان کوتاه تری را پیشنهاد می کنند.

برای مثال زمان استفاده از تامپون برای بیمار بین 24 تا 48 ساعت متغیر است و پس از این مدت برای خارج کردن آن لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید البته این نکته لازم به ذکر است که کشیدن تامپون ممکن است درد کمی داشته باشد.

مراقبت های بعد از کشیدن تامپون بینی

خارج کردن تامپون از بینی ممکن است همراه با کمی خونریزی و درد باشد به همین دلیل لازم است پس از مشاهده این علائم حتما با پزشک متخصص مطرح کنید همچنین رعایت نکات زیر برای خارج کردن تامپون از بینی حائز اهمیت است:

  • از فین کردن بپرهیزید.
  • برای انقباض رگ ها و کم شدن میزان التهابات از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • جهت انقباض رگ ها و کاهش التهابات استفاده نمایید.
  • هنگام سرفه و یا عطسه کردن دهان خود را باز نگه دارید.
  • بهتر است برای جلوگیری از خشک شدن بینی، برای شست و شوی آن از محلول نرمال سالین استفاده کنید.

معرفی بهترین پزشک جراح بینی

در صورتی که پس از قراردادن تامپون در بینی دچار استرس و نگرانی شده اید می توانید با مراجعه به پزشک متخصص از راهنمایی های ایشان استفاده کنید زیرا گرفتن مشاوره از پزشک باعث اطمینان خاطر و آرامش شما می شود.

پزشک متخصص به خوبی می تواند درباره نقش تامپون بینی برای بیمار و علت استفاده از آن توضیحات جامع و کاملی بدهد.

بنابراین توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتردر این باره به وب سایت دکتر علی قارونی مراجعه نمایید و نتیجه عمل های جراحی موفق بینی ایشان را برای سایر بیماران مشاهده و بررسی کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457blq