جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 38826
نویسنده: گیتا جاودانی
تاریخ انتشار: 1402/01/22 04:41
در جلسه امضای تفاهمنامه سازمان نظام‌مهندسی معدن و انجمن سنگ ایران مطرح شد

همکاری برای تربیت نیروی ماهر

سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران و انجمن سنگ ایران روز گذشته تفاهمنامه‌ای باهدف دانش‌افزایی و آموزش‌وپرورش منابع انسانی متخصص و ماهر در حوزه صنعت سنگ و صنایع وابسته، امضا کردند.
همکاری برای تربیت نیروی ماهر

سازمان نظاممهندسی معدن ایران و انجمن سنگ ایران روز گذشته تفاهمنامهای باهدف دانشافزایی و آموزشوپرورش منابع انسانی متخصص و ماهر در حوزه صنعت سنگ و صنایع وابسته، امضا کردند. همچنین با هدف همافزایی و بهرهمندی دوسویه از توان علمی، فنی و اجرایی، تفاهمنامه همکاری بین سازمان نظاممهندسی معدن ایران و انجمن سنگ ایران منعقد شد.

افزایش دانش شاغلان حوزه سنگ تزئینی

در ابتدای جلسه بهرام شکوری دبیر انجمن سنگ درباره ضرورت افزایش دانش شاغلان حوزه سنگ تزئینی در بخشهای معدن و فرآوری گفت: تعداد فعالان و شاغلان در زنجیره تولید و فرآوری سنگ تزئینی به شکل چشمگیری بیش از شاغلان دیگر بخشهای معدن و صنایع وابسته است. بیش از ۶۰۰۰ واحد معدنی و فرآوری در سنگهای تزئینی داریم که اشتغال مستقیم ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر را سامان دادهاند. به گزارش صمت وی افزود: این صنعت ظرفیت زیادی برای ارزآوری دارد و در صورت توجه و برنامهریزی رقم اولیه ۵ هزار دلار قابلدسترسی است. اما این موضوع مشروط به آن است که در کنار تامین تجهیزات، ماشینآلات و نوآوریها، ضعف و کمبود نیروی انسانی متخصص را جبران کنیم.

شکوری ادامه داد: در حوزه سنگ از ابتدای زنجیره که پیجویی و اکتشاف است گرفته تا استخراج و فرآوری، با مشکلات اساسی در زمینه نیروی ماهر و کارآمد روبهرو هستیم. بنابراین اگر با همکاری دوجانبهای که با سازمان نظاممهندسی معدن صورت میگیرد، این ضعف جبران شود بیشک اتفاقات خوبی در این زمینه رخ میدهد و نتایج آن روی اعداد و ارقام صادراتی دیده خواهد شد.

شکوری در ادامه بهضرورت ارائه آموزشهای عملی به دانشجویان رشته مهندسی معدن اشاره کرد و گفت: برای این منظور قرار است انجمن سنگ و سازمان نظاممهندسی معدن با دانشگاهها، بهویژه در استانهایی که ظرفیت بالای سنگ تزئینی دارند، ارتباط سه جانبهای برقرار کنند تا آموزشها از شکل تئوریک خارج و بهصورت تجربی ارائه شوند.

تدوین طرح جامع سنگهای تزئینی

وی در ادامه سخنان خود به مذاکرات انجمن سنگ با ایمیدرو هم اشاره کرد و گفت: قرار بر این است که در کنار طرح جامع زنجیره فولاد، طرحهای جامعی برای دیگر زنجیرهها ازجمله سنگهای تزئینی تدوین شود که تهیه و انتشار اطلس سنگهای تزئینی کشور هم در دل این طرح جامع دیدهشده است. چنین اطلسی به ما امکان میدهد بتوانیم انواع سنگهای تزئینی، کیفیت و میزان ذخیره آن را به سرمایهگذاران داخلی و خارجی معرفی کنیم.وی ابراز امیدواری کرد با مجموعه این اقدامات، انجمن سنگ بتواند گامهایی عملی در راستای اشتغالزایی، افزایش تولید و ارزآوری داشته بردارد.

جای خالی اپراتورهای ماهر و کارآزموده

در ادامه جلسه رضا بسطامی رئیس سازمان نظاممهندسی معدن ایران گفت: بیشترین معادن فعال کشور مربوط به سنگهای تزئینی هستند که عموما در استانهای اصفهان، فارس، لرستان و مرکزی متمرکزشدهاند، بااینحال در زمینه اکتشاف، هنوز ذخایر تحتالارضی شناسایی نشدهاند، در حوزه استخراج ۹۰ درصد فعالیت بهصورت کاملا سنتی انجام میشود و در بخش فرآوری بهترین کارخانهها و تجهیزات راداریم اما جای خالی اپراتورهای ماهر و کارآزموده بهشدت احساس میشود تا جایی که گاهی نیاز است که نیروی انسانی متخصص در این زمینه از کشورهای افریقایی استخدام شود و دستمزدهای چند صدمیلیونی پرداخت شود.

آمادگی برای آموزش کارگران

بسطامی ادامه داد سازمان نظاممهندسی معدن ایران که بزرگترین تشکل قانونمند بخش معدن است آمادگی دارد به پشتوانه امکاناتی که در سراسر کشور دارد آموزشهای لازم را در حتی در محل معدن ارائه دهد و مهارتهای لازم را به اهل کار و حتی بخش کارگری ارائه دهیم. رئیس سازمان نظاممهندسی معدن در ادامه با اشاره به حوادث کار گفت: استفاده از ماشینآلات و تجهیزات کار سادهای نیست و بر این اساس بیشتر حوادث ضمن کار در معادن سنگ تزئینی و بعد معادن زغالسنگ ثبتشده است. بنابراین آموزش اپراتوری ماشینآلات علاوه بر علاوه بر ارتقای تولیدات این بخش، میزان حوادث هنگام کار را هم به شکل قابلتوجهی کاهش میدهد.

تاکید بر جذب دانشجویان

بسطامی در ادامه به اهمیت جذب دانشجویان برای فعالیت در زمینه اپراتوری دستگاهها و تجهیزات اشاره کرد و گفت: دانشجویان و دانشآموختگان رشته معدن با توجه به دید علمی خود صلاحیت بیشتری برای استفاده از تجهیزات و ماشینآلات دارند و در صورت فرهنگسازی و تامین دستمزد مکفی، میتوان از توان تحصیلکردگان دانشگاهی در این زمینه بهره برد. بسطامی ابراز امیدواری کرد با برگزاری جلسات پژوهشی و طی مراحل مطالعاتی دوجانبه، اقدامات عملی در این راستا در نیمه اول امسال آغاز شود.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27djan