بازار مالی ، پلی برای نتایج بهتر در دنیای کارآفرینی
کارآفرینی به عنوان یک تغییر ریسکی در راهاندازی یک کسب و کارست که ممکن است به جز افزایش بهرهوری اقتصادی، ارزشهای اجتماعی نیز عاید مجموعه نماید.کارآفرینی در واقع ایجاد یا استخراج عواید مالی جدید است.
اغلب افراد کارآفرین به محض اینکه وارد کسب و کاری میشوند تنها به پول و پولدار شدن فکر میکنند.داشتن ذهن اقتصادی بسیار مهم است؛اما باید بدانید که کسب و کار پایدار از طریق سرمایهگذاری و صرف کردن زمان و انرژی در ایجاد یک ارتباط سالم و هدفمند و کار تیمی تشکیل شده و از متخصصان و حرفه ای ها شکل میگیرد.مطالعات نشان داده امتیاز ایران در بین شاخص های کارآفرینی جهانی ۲۲/۲۰ است که یک چهارم امتیاز کشورهای برتر جهان مانند آمریکا و سوئیس میباشد.
با توجه به اینکه خطر راه اندازی کسب و کار به لحاظ سازمانی در ایران بالاست،تنها راه جلوگیری از ورشکستگی در این حوزه حضور پررنگ کارآفرینان در بازارهای مالی است.
انواع کارآفرینی بر اساس نیاز مالی ایدهها: کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک، کارآفرینی بر مبنای استارت آپها، کارآفرینی در سازمانهای بزرگ،کارآفرینی بر بستر اینترنت.
یک جمله معروف که بارها و بارها از زبان ثروتمندان دنیا مطرح شده این است که برای اجرای ایده فقط به دست آوردن یک میلیارد اول سخت است.
جالب است بدانید که در ایران ۸۹٪ از کسب و کارهایی که ایده کارآفرینانه دارند اما آن یک میلیارد اول را ندارند؛ایده آنها اجرایی نشده و کسب و کارشان ورشکست میشود.
نتایج نشان می دهد که:
جهش اقتصادی هر کارآفرین در هر بیزینسی، از آموزش یا مشاوره سواد مالی و فعالیت هدفمند در حوزه بازارهای مالی شکل گرفته و سکوی پرتاب آن فعالیت خواهد شد.
بنابراین دو مورد را باید مبنای سیاستگذاریها در زمینه رشد و ارتقاء مشاغل کارآفرینانه قرار داد.
بحث اول میتواند مسیر استفاده از تسهیلات مالی دولتی پررونق تر و سهل الوصولتر باشد.
موضوع دوم بحث جدی گرفتن آموزش بازارهای مالی و اهمیت و اولویت بخشی به آن برای شکوفایی هرچه بیشتر ایدههای کارآفرینانه است. امید است در آینده در حوزه سیاست گذاری به این دو موضوع مهم توجه ویژه شود تا شاید گره از معضل اشتغال در کشور بگشاید.
نویسنده : دکتر طاهره جهانی ، دکترای اقتصاد ؛ فوق دکترا از دانشگاه نورس آلمان