-
کد خبر: 112124
تاریخ انتشار: 1403/04/04 05:46

بی‌توجهی به ویژگی صنایع در اعمال محدودیت برق

علی‌اکبر الوندیان - دبیر انجمن سیمان کشور
بی‌توجهی به ویژگی صنایع در اعمال محدودیت برق

برنامه محدودیت برق صنایع سیمان طی هفته‌های اخیر به آنها اعلام شده است. متاسفانه محدودیت برنامه‌ریزی‌شده برای صنایع سیمان، به‌مراتب قابل‌توجه‌تر از سال گذشته است. این افزایش محدودیت تاثیر مستقیمی بر شرایط تولید واحدهای سیمانی دارد و آنها را نسبت به ادامه فعالیت و حتی تنظیم بازار، نگران کرده است. باتوجه به تبعات منفی این حجم از محدودیت‌ها بر عملکرد صنعت سیمان، رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت نیرو آغاز شده و موضوع در حال پیگیری است. سال گذشته صنایع سیمان می‌توانستند در ساعات کم‌باری مصرف برق، به‌طورنامحدود از انرژی استفاده کنند، اما اکنون در برخی مناطق همین شرایط مطلوب که تداوم کار صنعت سیمان را در شرایط ناترازی ممکن کرد، محدود شده است. در واقع با استناد به برنامه محدودیت تامین برق در امسال، می‌توان این‌طور ادعا کرد که این برنامه منطبق با ویژگی‌های صنعت سیمان نیست. در تنظیم این برنامه تنها به محدودیت وزارت نیرو در تامین برق کشور توجه شده است و شرایط تولید، تاثیر آن بر اقتصاد کشور، اشتغالزایی و... همگی نادیده گرفته شده‌اند، به‌عبارتی در تنظیم برنامه موردبحث کار کارشناسی انجام نگرفته است. کوره‌های صنعت سیمان باید به‌طورپیوسته روشن باشند.
در طراحی خط تولید سیمان کوره ۲۴ ساعت کار می‌کند و تجهیزات تولید و تامین خوراک باید ۱۸ تا ۲۰ ساعت کار کنند تا خوراک ۲۴ ساعت کوره تامین شود، در ساعات پیک مصرف برق، تنها کوره و سایر بخش‌های گرم خط تولید روشن می‌ماند و سایر ماشین‌آلات انرژی برخط تولید متوقف می‌شوند و در صنعت سیمان حد بیشتر ۶ ساعت می‌تواند اعمال شود، اما در امسال مدت زمان اعمال محدودیت را افزایش داده‌اند که با ذات صنعت سیمان، سازگار نیست.
هر صنعتی ویژگی‌های خاصی دارد. تجهیزات تولید در صنایع مختلف، متفاوت است، بنابراین انتظار می‌رود اعمال محدودیت بسته به ویژگی هر صنعت باشد، اما بی‌توجهی به این ویژگی‌های تخصصی در نهایت به‌ضرر صنایع و تولید کشور، تمام خواهد شد. در ادامه باید خاطرنشان کرد صنایع سیمان نهایت تلاش و همکاری با دولت در شرایط ناترازی داشته است و خواستار آن هستند که تنشی در شرایط خریدوفروش سیمان، حاصل نشود. بر همین اساس نیز، تمام توان خود را به کار خواهند بست تا با اصلاح محدودیت‌های اعمال‌شده به صنعت، فعالیت و تولید را ادامه دهند و نیاز بازار، تامین شود. امید می‌رود با تولید و عرضه مستمر، شاهد بروز کمبود در بازار این محصول نباشیم. کمااینکه سال گذشته با مساعدت وزارت صمت و نیرو در تامین برق با تداوم تولید و عرضه مستمر از بروز سوداگری و دلالی در بازار خریدوفروش سیمان، جلوگیری شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45orkm