-
کد خبر: 111159
تاریخ انتشار: 1403/03/18 15:34

احتمال افزایش قیمت لوازم خودرو های چینی در اواسط سال 1403

احتمال افزایش قیمت لوازم خودرو های چینی در اواسط سال 1403

 

 

 

بعد از تحریم واردات خودرو و از سال ۹۷ به بعد شاهد بنیان‌گذاری شرکت‌های خودروسازی خصوصی و مونتاژگر هستیم که عمدتاً محصولات چینی را به بازار داخلی عرضه می‌کنند. روند رشد رو به افزایش مونتاژ و افزایش خطوط تولید خودروهای چینی باعث ایجاد مشکلاتی برای صنعت لوازم یدکی و قطعات ضروری خودروها شده است.

چالش تأمین قطعات یدکی خودروهای چینی در سال جدید

در آخرین اخبار خودرو خواندیم که قرار است هزینه لوازم خودرو پژو ، جک ، کیا و... ۵۰ درصد افزایش یابد؛ حالا موضوعی جدی‌تر نیز برای این صنعت پیش آمده است! به‌نظر سرپرست اتحادیه لوازم یدکی تهران، در حال حاضر تأمین قطعات خودروهای چینی از جمله وارداتی و مونتاژی، چالش بزرگی برای صنعت لوازم یدکی خودرو تلقی می‌شود. از میان دلایلی که این چالش را ایجاد می‌کند می‌توان به افزایش نرخ ارز و تورم و واردات آنها اشاره کرد.

به گزارش اطلاعات تکنولوژی، اگر برای این مسئله و بحران جدی در سال ۲۰۲۴ راهکاری فراهم نشود، سال آینده به یکی از دشوارترین سال‌ها برای صنعت لوازم یدکی تبدیل خواهد شد و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را با مسائل زیادی روبه‌رو خواهد کرد. احمد حسینی به‌عنوان سرپرست اتحادیه لوازم یدکی تهران تأکید می‌کند:

با توجه به رکود شدیدی که صنعت لوازم یدکی در سال جاری به‌ویژه در ماه‌های پایانی سال تجربه کرد، همکاران ما برای تأمین نقدینگی بازار شب عید خود، مجبور به این شدند که قیمت‌ها را بدون افزایش هزینه مواد اولیه و افزایش نرخ ارز، با همان میزان قیمت‌های قبلی و حتی قیمت‌های تکمیلی عرضه کنند. این بزرگ‌ترین چالشی بود که در سال ۱۴۰۱، صنعت لوازم یدکی را تجربه کرد.

حسینی با اشاره به برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار قطعات یدکی اعلام کرد در حال حاضر با مشکل خاصی در تأمین بازار روبه‌رو نیستیم، اما در برخی از خودروهای چینی، چالش‌هایی وجود دارد.

با نگاهی به تاریخچه واردات خودرو از چین مانند لوازم یدکی کیا، جک ، هیوندا و...به این نتیجه می‌رسیم که هیچ تعهدی از جانب شرکت‌های مربوط به حل مشکلات لوازم یدکی و خدمات پس از فروش وجود ندارد و تمامی محصولات بدون رعایت اصول ابتدایی به کشور و بازار داخلی ارسال می‌شوند.

سرپرست اتحادیه لوازم یدکی تهران اظهار کرد که قراردادها در زمینه واردات خودرو یا مونتاژ نظم و انسجامی ندارند و شرکت‌ها در برخی موارد به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. بی‌مسئولیتی شرکت‌های چینی در اغلب موارد، بازار خودروی کشور را با چالش مواجه می‌کند.

ضمن اینکه، متأسفانه هزینه برخی از این قطعات یدکی از محصولات ژاپنی و اروپایی بیشتر است و تمام مسئولیت را باید به عهده شرکت‌های چینی گذاشت. حسینی همچنین افزود:

البته این چالش تأمین قطعات، فقط برای خودروهای وارداتی چینی محدود نیست و در تأمین و خدمات پس از فروش محصولات مونتاژی نیز مشکلاتی وجود دارد. چند موضوع برجسته است که اگر دولت و سیاست‌گذاران به دنبال رفع آن‌ها نباشند، به چالش‌های بزرگی تبدیل خواهند شد که در سال آینده، قطعاً با آن‌ها مواجه خواهیم شد. در ابتدا، افزایش نرخ ارز باید دیده شود. بیش از ۸۰ درصد قطعات یدکی یا مواد اولیه قطعات تولید داخلی، وارداتی هستند؛ بنابراین افزایش نرخ ارز، بدون شک تأثیرگذاری مستقیم در قیمت‌های قطعات خواهد داشت و اگر روند صعودی در سال آینده ادامه یابد، این تأثیر باز هم محسوس خواهد بود.

غفلت از بازار خدمات پس از فروش مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

سرپرست اتحادیه لوازم یدکی تهران فکر می‌کند که دومین دلیل وجود مشکلات در صنعت لوازم یدکی، سهل‌انگاری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت است. به نظر او، از آبان‌ماه سال گذشته، مشاور وزارت صمت تمامی ارز نیمایی را به خودروسازان داده و کاملاً نقش بازار خدمات پس از فروش را نادیده گرفته‌اند.

اگر همچنان بازار خدمات پس از فروش و لوازم یدکی، به‌ویژه در خودروهای چینی، نادیده گرفته شود، سال ۱۴۰۳ سخت‌تر از هر سال دیگری خواهد بود. حسینی در ادامه بیان کرد که افزایش نرخ تعرفه‌های گمرکی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و اظهار کرد:

همچنین، افزایش برخی تعرفه‌های گمرکی مورد بحث قرار گرفته است؛ متأسفانه در سال جاری، برخی از تعرفه‌های گمرکی از ۵.۵ درصد به ۵۱ درصد افزایش یافته‌اند. این افزایش غیرقابل قبول در تعرفه‌های گمرکی، بدون هیچ‌گونه توجیه و مستندات قانونی و منطقی، در افزایش قیمت قطعات، تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

همان‌طور که آقای حسینی بیان کرد، احتمالاً بازار شب عید می‌تواند با محصولات موجود در انبارهای همکاران پاسخگو باشد، اما پس از تمام شدن موجودی، چه کسی می‌تواند به کمک آنها بیاید؟ اگر این مسئله حل نشود، قیمت لوازم و قطعات یدکی افزایش خواهد یافت و این مشکل بزرگ برای فروشندگان لوازم یدکی پیش خواهد آمد.

چرا قانون به درستی اجرا نشد؟

به‌گفته سرپرست اتحادیه لوازم یدکی تهران، تورم متاسفانه همچون یک بیماری شدید و فراگیر مانند سرطان است که تمامی بخش‌های جامعه را درگیر می‌کند. زمانی که نرخ تورم افزایش می‌یابد، هرچیزی، از لوازم یدکی خودرو تا کالاهای دیگر، گران‌تر می‌شود. وی توضیح می‌دهد:

هنگامی که توان خرید مردم کاهش می‌یابد، تقاضا برای خرید قطعات با قیمت مناسب‌تر، افزایش می‌یابد. این باعث می‌شود تا تقاضای قطعات کم‌کیفیت یا حتی بی‌کیفیت بیشتر شود. از سوی دیگر، با تمام هزینه‌هایی که دولت و بخش خصوصی برای مبارزه با قاچاق کالاها و ارز صرف کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند قوانین مبارزه با قاچاق را با استفاده از شناسه کالا و کد رهگیری به درستی اجرا کنند.

احمد حسینی در پایان به یادآوری می‌کند که در حال حاضر نه‌تنها شفافیت در بازار وجود ندارد، بلکه کالاهای نامناسب و تقلبی نیز در دسترس هستند. اکنون بازار لوازم یدکی پر از محصولات تقلبی است که از راه‌های قانونی با شناسه و کد رهگیری به فروش می‌رسند. این موضوع باعث می‌شود که هیچ کس مسئولیت خود را نپذیرد و به دنبال سرزنش دیگران باشند!

خرید لوازم یدکی خودرو های چینی از مجتمع تجاری سپهر

در این مطلب به بررسی خبر افزایش شدید قیمت لوازم یدکی جک و دیگر خودروهای چینی پرداختیم . این افزایش قیمت در سال 1403 به دلایل بسیاری وابسته است که در بالا به برخی از این مشکلات اشاره کردیم . اما با این حال نباید از تامین لوازم یدکی خودروی چینی خود نگرانی داشته باشید ! ما در مجتمع تجاری سپهر در تلاش برای تامین و عرضه با کیفیت ترین لوازم یدکی خودرو چینی با بهترین قیمت میباشیم . برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خود به مجتمع سپهر مراجعه کنید .


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3k76dv