شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 19218
تاریخ انتشار: 1401/06/03 04:00

چگونگی انجام ورزش بعد از جراحی بینی

عمل بینی امروزه در بسیاری از کشورها به طور گسترده انجام می شود. افراد دلایل مختلفی را برای جراحی بینی خود دارند از جمله: رفع نقص بینی و مشکلات تنفسی، انحراف بینی، از بین بردن قوز بینی و دلایل زیبایی. عمل بینی به هر علتی که باشد محدودیت هایی را برای فرد ایجاد می کند.

از جمله مواردی که در انجام آن ها دچار محدودیت خواهید شد رژیم غذایی و ورزش بعد از عمل بینی است. تا مدتی پس از انجام عمل جراحی بینی قادر به انجام فعالیت های ورزشی سنگین نخواهید بود و فعالیت های سبک را هم باید تحت نظر پزشک خود انجام دهید. در این مطلب قصد داریم در خصوص محدودیت ها و شرایط انجام هر یک از فعالیت های ورزشی در بازه های زمانی مختلف پس از عمل صحبت کنیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

 علل ایجاد محدودیت در ورزش پس از عمل جراحی

بعد از انجام عمل بینی رگ های خونی بسیار حساس خواهند شد، به گونه ای که هر حرکت و فعالیتی که منجر به بالا رفتن ضربان قلب و افزایش خون رسانی به اعضا شود، باعث ایجاد خونریزی بعد از عمل بینی شده و نتیجه عمل را تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد. بعد از عمل جراحی تنها مجاز هستید به آرامی راه بروید و مجاز به انجام فعالیت های که ضربان قلب شما را بالا ببرد و فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد نخواهید بود.

یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده محدودیت در فعالیت های ورزشی، ترمیم استخوان است. استخوان بینی به طور معمول در حدود 6 هفته زمان نیاز دارد تا به طور کامل ترمیم شود. اگر در طول این چند هفته ضربه ای به بینی وارد شود می تواند در نتیجه عمل بسیار موثر باشد و در برخی موارد ممکن است شخص به انجام عمل ترمیمی نیاز پیدا کند.

 زمان مناسب برای آغاز فعالیت های ورزشی

در حالت کلی تا دو هفته ی اول شما مجاز به انجام هیچ حرکت و فعالیت ورزشی به طور جدی نخواهید بود و بیشتر زمان خود را باید به استراحت بپردازید. در طی این روزها سر باید در وضعیت کاملا ثابت و شیب دار قرار بگیرد و در هنگام خواب باید سطح شیب داری را برای خود فراهم کنید. بعد از گذشت این زمان با مشورت پزشک می توانید فعالیت هایی نظیر پیاده روی یا حرکات ورزشی بسیار سبک را انجام دهید.

یک ماه بعد از انجام عمل می توانید به ورزش های نیمه سنگین و تا 4 تا 6 ماه بعد می توانید فعالیت های سنگین انجام دهید. توجه داشته باشید در طول انجام فعالیت های سبک نیز باید مراقب باشید که به بینی شما هیچ گونه ضربه یا فشاری وارد نشود.

 پیاده روی آرام

پزشک بعد از گذشت 3 تا 7 روز از عمل جراحی توصیه می کنند که فرد فعالیت هایی نظیر پیاده روی بسیار آهسته را انجام دهد. این کار می تواند منجر به خون رسانی به بافت های بدن و از بین رفتن کبودی و تورم صورت شود. پیاده روی آهسته تنها فعالیتی است که مجاز به انجام آن هستید و دقت کنید که میزان این پیاده روی نباید بیش از 15 تا 20 دقیقه در روز باشد.

یوگا

بدیهی است که ورزشی نظیر یوگا که شامل فعالیت های محدودی است می تواند برای این دوران بسیار مناسب باشد و ذهن شما را نیز آرام کند. یوگا به دلیل ثابت بودن سر و نشستن فرد در حین انجام آن حرکات مربوط به آن می تواند بسیار مناسب باشد و به تمرکز و آرامش بیشتر شما نیز کمک کند. دقت کنید در انجام حرکات یوگا حرکاتی را که نیاز به خم شدن سر است را انجام ندهید و صرفا به انجام حرکاتی که سر می تواند به صورت مستقیم قرار بگیرد، بپردازید.

 تاثیرات ورزش های نیمه سنگین و حرفه ای

 زمانی که آتل بینی خود را باز کردید تا 24 ساعت نباید به انجام فعالیت های ورزشی روی بیاورید. پس از گذشت این زمان می توانید به فعالیت های ورزشی و بدنسازی بپردازید. توجه داشته باشید که برای شروع می توانید به سراغ دستگاه هایی نظیر تردمیل، استپ و پارویی بروید که بدن شما را برای انجام فعالیت های سنگین تر آماده می کنند. دقت کنید تا 21 روز پس از عمل مجاز به انجام فعالیت های شدید نخواهید بود و هر گونه افزایش جریان خون ، خونریزی را به دنبال خواهد داشت. در صورتی که به ورزش های گفته شده روی آوردید از مصرف آب غافل نمانید و نفس های عمیق بکشید.

 در صورتی که قصد انجام فعالیت های سنگین باشگاهی، که اکثرا با وزنه همراه هستند، را دارید توجه کنید که حداقل بعد از گذشت 4 تا 6 هفته بعد از عمل مجاز به انجام آن ها خواهید بود. در طی انجام فعالیت های سبک می توانید وزنه های بسیار سبک با تعداد دفعات کمتر را انجام دهید که البته توصیه ی ما این است که تا قبل از 6 هفته صرفا به انجام ورزش های گفته شده نظیر تردمیل، استپ و پارویی بپردازید و انجام فعالیت های سنگین را به بعد از 6 هفته موکول کنید.

After-care-of-rhinoplasty-02.jpg

 شنا و استخر

تمامی پزشکان استفاده از استخر، سونا و تمامی فعالیت های آبی را تا 6 هفته بعد از انجام عمل ممنوع می کنند. زیرا قرار گرفتن در آب می تواند ساختار بینی و شکل ظاهری آن را دچار مشکل کند و نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین قرار گرفتن در معرض بخار می تواند موجب خونریزی شود و بینی در طی تماس با باکتری های موجود در آب دچار عفونت شود. بنابراین بهتر است که انجام فعالیت های آبی را با تاخیری در حدود 6 هفته تا دو ماه انجام دهید و بعد از آن با مشورت و اجازه پزشک اقدام به انجام آن ها کنید.

آیا پس از عمل بینی ورزش هایی که در معرض آفتاب انجام می شوند را می توان انجام داد ؟

تمامی فعالیت هایی که در معرض آفتاب انجام می شوند نظیر فوتبال و والیبال ساحلی، برنزه کردن پوست و... تا حداقل 6 ماه بعد از انجام جراحی ممنوع است. زیرا آفتاب روند بهبود جراحات وارد شده بر بینی و کاهش ورم بینی را با اختلال مواجه می کند. همچنین توجه داشته باشید که در صورتی که در معرض آفتاب قرار می گیرید از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. ضد آفتابی مناسب است که دارای حداقل SPF 40 باشد.

 

منبع : کلینیک مدایران


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rapgy