جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 96730
تاریخ انتشار: 1402/08/16 11:24

راه‌های درآمدزایی مشروع فوتبال بسته است/ حضور مافیا هزینه لیگ برتر را بالا می برد

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: لیگ ما آماتور نیست و یک لیگ حرفه‌ای است، ولی یک لیگ حرفه‌ای پر هزینه و متاسفانه پر از مافیا. وقتی لیگ‌های حرفه‌ای مافیا گرا شوند ،هزینه لیگ برتر یا لیگ فوتبال را بالاتر می برد.
راه‌های درآمدزایی مشروع فوتبال بسته است/ حضور مافیا هزینه لیگ برتر را بالا می برد

 کم‌تر از ۵ سال پیش برانکو ایوانکوویچ وقتی که ایران را ترک کرد هشدار داد لیگ برتر فوتبال ایران به سمت فوتبال آماتوری فرمان گرفته است و حالا دو مربی خارجی تیم‌های سپاهان و تراکتور هم هر کدام به بیانی دیگر این موضوع را مطرح کرده‌اند و بزرگ‌ترین دلایلش را نبود زیرساخت، بی‌توجهی به فوتبال پایه و پرداختی‌های فوتبال عنوان کرده‌اند. این‌ موارد البته که گوشه‌ای از دلایلی بود که برخی مربیان خارجی در وصف فوتبال ایران بیان کرده‌اند، در این‌باره ابتدا سراغ آقا معلم فوتبال ایران رفتیم، مجید جلالی اصولا بی رودربایستی صحبت می‌کند، هیچ‌وقت مشکلات را کادوپیچ بیان نکرده و شفاف و صریح از لیگ می‌گوید، لیگی که زمانی یکی از سرمربیانش بود و حالا هم به عنوان مشاور و کارشناس و مربی آکادمی‌اش کنار فوتبال مانده است. در ادامه نیز نظر عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم تا شرایط و چالش‌های پیش‌رو لیگ فوتبال ایران را بررسی کنیم که در ادامه خواهید خواند.

راه‌های درآمدزایی مشروع فوتبال بسته است

مجید جلالی  مربی اخلاق فوتبال ایران که سال‌ها پیش زنگ خطر بی‌کیفیت شدن لیگ را زده بود، در گفت‌وگو با تیتر کوتاه گفت: واقعیتش ما اصلا نمی‌توانیم وضعیت کشور خودمان را با کشور دیگر یا لیگ خودمان را با لیگ‌های دیگر مقایسه کنیم، ما چطور می‌توانیم لیگ خودمان را با لیگ ژاپن، کره، عربستان، استرالیا مقایسه کنیم در حالی که ما بسیاری از پارامترهایی که دارای قواعد حرفه‌ای هست را نداریم، به طور مثال در حوزه درآمدزایی تقریبا تمام راه‌های درآمدزایی مشروع فوتبال توسط قوانین بسته شده است و بنابراین اینجا در درجه اول فوتبال کاملا تحت نظر دولت اداره می‌شود و این خودش یکی از موضوعاتی است که ما را از اصول حرفه‌ای دور می‌کند و حالا ما یک پوشش ظاهری از یک‌سری جهات به آن دادیم که بگوییم نه فوتبال ما دولتی نیست ولی خب واقعیت چیز دیگری است.

مجید جلالی

کارشناس و تحلیل‌گر فوتبال ایران در ادامه تصریح کرد: موضوع بعدی همان‌طور که در سوال‌ اشاره کردی موضوع تحریم‌ها و وضعیت تیم‌های ملی است، به هرحال برگزاری مسابقات تحت تاثیر مسائل اجتماعی‌مان است که همه‌‌ی این‌ها دلایلی است که نمی‌گذارد لیگ ما در اختیار فوتبال باشد، می‌بینید که فدراسیون ما هم حتی در اختیار فوتبال نیست، باشگاه‌های ما دراختیار فوتبال نیستند، برنامه‌ریزی فوتبال‌مان دراختیار فوتبال نیست، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که مسابقات و لیگ ما کاملا در امتداد منافع فوتبال باشد، چراکه ما این‌جا در حال حاضر و باتوجه به شرایط موجود اولولیت‌های دیگری داریم که به‌نظر می‌رسد آن‌ها از منافع فوتبال اولویت و ارجحیت بیشتری دارد و بنابراین ما فعلا و شاید حتی در آینده نزدیک هم نباید چنین انتظاری را داشته باشیم.

ما پذیرفتیم اما مربیان خارجی اشراف ندارند

وی تصریح کرد: ما که اینجا کار می‌کنیم این‌ موضوع را می‌دانیم و پذیرفتیم ولی آن مربی خارجی که می‌آید مثلا مربی که از پرتغال یا اسپانیا می‌آید و لیگ و فوتبال ایران را با لیگ‌های خودشان مقایسه می‌کنند. خب به نتیجه نمی‌رسند و در نهایت می‌گویند این لیگ حرفه‌ای نیست و آماتور است ولی در هر صورت آن‌ها به محدودیت‌ها، چالش‌ها و مشکلاتی که ما داریم خیلی اشراف ندارند.

اشکالات هست و فقط مختص فوتبال ما نیست

احسان اصولی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه نظرات دو مربی خارجی را نشنیده است در پاسخ به خبرنگار تیترکوتاه گفت: البته که درباره‌ی مسائل مربوط به لیگ سازمان لیگ پاسخ می‌دهد ولی خب لیگ ما در سطح آسیا یکی از لیگ‌های خوب، حرفه‌ای و موفق غرب آسیا است و بر اساس مولفه‌هایی که AFC تعریف کرده جزو لیگ‌های قابل توجه و قابل اعتلای آسیا هستیم.

او که اشکالات و ایرادات را کتمان نمی‌کند، اضافه کرد: البته که همیشه اشکالات و ایراداتی هم بوده و همه جا ممکن هست باشد و مختص فقط کشور ما نیست و این‌که ما از لیگ حرفه‌ای دور می‌شویم حرف درستی نیست.

وی یادآور شد: در سازمان لیگ و با تاکید رئیس فدراسیون فوتبال، باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ‌های دیگر نواقص یکی یکی برطرف و مشکلات رفع خواهد شد تا بالاخره همین تعداد مشکلی هم که وجود دارد به نحوی از بین برود.

 

احسان اصولی

حق پخش، مهمترین چالش اقتصادی فوتبال‌ ایران

احسان اصولی اظهار کرد: معتقدم در مجموع لیگ موفقی چه از نظر کیفیت بازی و طرفدارهای فوتبالی که بازی‌های لیگ را مورد توجه قرار می‌دهند و چه از نظر استعدادها و بازیکن‌هایی که از دل این لیگ در سطح دنیا می‌درخشند، داریم، همچنین نتایجی که در سطح ملی و تیم‌های ملی بدست آمده نشان می‌دهد که لیگ موفقی داریم و در بخش لیگ در آسیا حرف زیادی برای گفتن داریم.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر بودجه به خاطر تحریم‌ها و یا نبود مدیریت اقتصادی صحیح، فدراسیون فوتبال استانداردهای داشتن یک فوتبال حرفه‌ای را دارد یا خیر، عنوان کرد: نه! مهمترین چالشی که در بخش اقتصادی فوتبال‌مان وجود دارد بحث حق پخش است و بعد بحث تحریم‌هایی که ظالمانه متوجه ما شده است. حق پخش بخش قابل اعتنایی از درآمدهای فوتبال در دنیا را تشکیل می‌دهد و خب این مشکل باید حل بشود که خداراشکر مجلس تصمیمات خیلی خوبی در این‌باره گرفته که در حال انجام است، همین موضوع حق پخش چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی حل و فصل شود می‌توانیم بگوییم که بخش اعظمی از مشکلات مالی باشگاه‌ها، فوتبال ما و حتی ورزش ما برطرف خواهد شد.

آماتور نیستیم اما به لطف مافیا پر هزینه ایم!

محمد وحیدی عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره گفت: لیگ ما آماتور نیست و یک لیگ حرفه‌ای است، ولی یک لیگ حرفه‌ای پر هزینه و متاسفانه پر از مافیا.  وقتی لیگ‌های حرفه‌ای مافیا گرا شوند در عمل همین ورود مافیا هزینه لیگ برتر یا لیگ فوتبال را بالاتر می برد.

وی با طرح یک پیشنهاد گفت: بعضی از تجربه‌های موفق کشورهای دنیا را باید دید و آن را به حوزه مدیریت ورزش فوتبال وارد کرد، به‌طور مثال کشوری مانند آرژانتین که لیگ حرفه ای دارد و ستاره‌های فراوانی را هم طی سال‌های مختلف تولید و به دنیا معرفی کرده است جزو ارزان‌ترین لیگ‌های دنیا است که درآمد خوبی هم برای کشورش داشته و دخل و خرج‌شان همدیگر را پوشش و درآمدزایی دارد ولی متاسفانه دخل و خرج در لیگ فوتبال ما با هم هم‌خوانی ندارد و این یک ضعف مهم است.
 

محمد+وحیدی

ضعف در مدیریت اقتصادی فوتبال

 عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی  خاطر نشان کرد: کشورهای آسیایی برای حرفه‌ای شدن فوتبال در حال خرج کردن هستند و لیگ حرفه‌ای ما کندتر از آن‌ها در حال حرکت است به نوعی لیگ ما شاید آن وجهه حرفه‌ایش یک مقداری دچار آسیب شده باشد که باید ترمیمش کرد ولی باید باور داشته باشیم که ما هم می‌توانیم لیگ حرفه‌ای بهتر از این داشته باشیم چرا که در وضعیت فعلی حتی با داشتن یک مربی داخلی میزبان جام جهانی را ۴ بر صفر می‌بریم، این نشان می‌دهد که این ظرفیت در لیگ فوتبال ایران هم از لحاظ مربی سازی و هم بازیکن سازی وجود دارد ولی متاسفانه گاهی سو مدیریت‌ها و تغییرات زودهنگام بعضی از روسای فدراسیون‌ها و یا گماردن بعضی از افرادی که بدون عملکرد درست حمایت می‌شوند و اعتماد نکردن به افرادی که در بخش مدیریت اقتصادی فوتبال کشور توانمندند، این وضعیت را سر فوتبال کشور آورد.

لزوم استفاده از افراد توانمند با فکر اقتصادی

وی در پایان با اشاره به صحبت مربیان خارجی در خصوص پیش‌رفتن به سوی فوتبال آماتور اظهار کرد: دراین‌باره باید بگویم حالا یک مربی ۴ سال پیش یک حرفی زده است، به حرف ۴ سال پیش برانکو که نمی توانیم استناد کنیم و در مورد نظر مربیان خارجی فعلی هم بعضی‌ها خیلی حرف‌ها می‌گویند و قرار نیست حرف همه را بپذیریم. باز هم می‌گویم معتقدم لیگ برتر یک لیگ حرفه‌ای است که می‌تواند بهتر از این اداره شود ولی همانطور که گفتم متاسفانه لیگ ما یک لیگ پرهزینه است که دخل و خرج آن به یکدیگر نمی‌خورد و به هر حال شاید بخشی‌اش هم محدودیت‌هایی در حوزه‌های حمایتی باشد ولی می‌توان لیگ حرفه‌ای را با مدیریت صحیح و با اعتماد به افرادی که فکر اقتصادی در ورزش دارند تقویت کرد.

منبع:تیترکوتاه


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4b5ld9