صنعت چاپ هم از آسیب فیلترینگ در امان نماند
جلال ذکایی-نایب رئیس اتحادیه چاپ دیجیتال و لیتوگرافی تهران
یکی از مشکلات جدی که در حال حاضر برای اعضای صنف ما پیش آمده، فیلترینگ فضای مجازی است که موجب از بین رفتن درآمد بسیاری از فعالان شده است. در واقع شرایط کنونی ضربه جدی به بازاریابی دیجیتال وارد کرده و هر روز ادامه این وضع، آسیبها را بیشتر میکند. اگر پلتفرمهای خارجی و داخلی برای سایر افراد اهمیتی سطحی دارد، برای صنف ما حکم مایه حیات دارد؛ برای مثال سالهاست که انتقال فایلهای گرافیکی ما از طریق پلتفرمهای خارجی صورت میگیرد. در حال حاضر باوجود بیش از ۵ پلتفرم داخلی هیچ یک از آنها پاسخگوی نیاز فعالان حوزه چاپ دیجیتال نیستند.
از سوی دیگر بسیاری از همکاران ما روی سیستمهای اپل فعالیت میکنند که هیچ یک از پلتفرمهای داخلی روی سیستمعامل این برند اجرا نمیشود. مدتهاست که فعالان این حوزه به استفاده از ایمیل روی آوردند که بسیاری از اوقات بهدلیل حجم زیاد فایل برگشت میخورد. در گذشته افراد فایلهای خود را از طریق پلتفرمهای مختلف از سایر استانها به تهران ارسال میکردند، اما اکنون چالش ما این است که با چه برنامهای قرار است فایل برای ما ارسال شود. اگر مسئولان بهمنظور حفظ امنیت دستور فیلترینگ را صادر میکنند، پیش از آن باید جایگزینی برای آنها در نظر بگیرند. همچنین دولت باید حمایتهای لازم را از یک پلتفرم داخلی انجام دهد تا آن برنامه به توسعه مطلوب برسد. دولت بهعنوان حاکمیت باید مدیریت و پلتفرمی را ایجاد کند که همه افراد بتوانند برای فعالیتهای خود از آن استفاده کنند. با این شرایط در فضای کاری هیچ مشکل امنیتی پیش نمیآید؛ بهویژه برای صنف ما که فعالان تنها میخواهند یک فایل گرافیکی را ارسال کنند. چین با جمعیتی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر دو پلتفرم داخلی دارد و برخی از پلتفرمهای خارجی در این کشور فیلتر هستند اما این دو پلتفرم داخلی بسیار خوب عمل میکنند و دولت نیز از آنها حمایتهای لازم را میکند. هرچند برخی از کشورها از جمله چین از اینترنت ملی استفاده میکنند اما زمانی که بحث ارتباطات بینالمللی برای مباحثی مانند تجارت مطرح است استفاده از پلتفرمهای جهانی مجاز است. در واقع دولتمردان چینی برای کمک به اقتصاد، استفاده از اپلیکیشنهای بینالمللی را مجاز دانستهاند. بسیاری از صنایع نیازمند واردات مواد اولیه هستند و با بسیاری از تامینکنندگان خارجی در بستر فضای مجازی ارتباط دارند. همچنین بسیاری از صنایع صادراتمحور برای صادرات، نیازمند بازاریابی هستند که عمده این اقدامات در بستر اینترنت بینالمللی انجام میشود. حال ممکن است برخی از کشورها از اپلیکیشنهای بومی استفاده کنند، اما زمانی که سخن از ارتباطات بینالمللی برای مباحث بازرگانی بهمیان میآید ناگزیر از ۳ پلتفرم بینالمللی مانند واتساپ، اینستاگرام و تلگرام استفاده میشود.