شکست رکورد اسقاط خودروهای فرسوده
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور ضمن اشاره به روند خوب اسقاط خودروها در کشور که افزایش ۳۰۰ درصدی را نسبت به سال گذشته، ثبت کرده، از اسقاط ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو طی هشتماهه امسال خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال رکورد بالاترین میزان اسقاط در کشور که مربوط به سال ۱۳۹۳ معادل ۳۳۰ هزار دستگاه بوده را خواهیم شکست.
در حاشیه بازدید خبرنگاران از یک مرکز اسقاط خودروهای فرسوده و تشریح فرآیند اسقاط، مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل در نشست خبری، ضمن ابراز خرسندی از اینکه از سال گذشته، مجدد موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها، موردتوجه قرار گرفته و مردم نسبت به این حوزه و از حقوقی و تکالیفی که دارند، مطلع شدهاند، اظهار کرد: نتیجه این آگاهی و توجه، این شد که در سال گذشته، با وجود اینکه در زیرساختهای لازم نیز بسیار ضعف داشتیم، اتفاقات خوبی مانند اجرایی شدن آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو رخ داد. به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: باوجود اینکه زیرساختهای لازم فراهم نبود، اما با استناد به قانون ساماندهی صنعت خودرو، خوشبختانه توانستیم حدود ۷۸ هزار دستگاه اسقاط را در سال گذشته انجام دهیم؛ از این تعداد، حدود ۱۰ هزار دستگاه در حوزه خودروهای فرسودهای بود که با خودروهای نو جایگزین شدند و 8 هزار دستگاه هم سهم تاکسیها بوده است.
سالاریه خاطرنشان کرد: سال گذشته به نسبت سالهای پیش از آن (در مقایسه سال ۱۴۰۲ با مجموع ۴ سال پیش از خودش)، ۲۵ درصد افزایش اسقاط را داشتیم. طی سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ که در مجموع ۴ سال میشود، ۵۷ هزار دستگاه، اسقاط خودروهای فرسوده را داشتیم؛ اما تنها در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۷۸ هزار دستگاه رسید؛ به عبارتی حدود ۲۵ درصد افزایش را شاهد بودیم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور، درباره جدیدترین آمار سال جاری، اعلام کرد: امسال، با وجود اینکه هشت ماه از سال میگذرد، تا روز یکشنبه هفتهای که گذشت (۲۷ آبان) ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است که در مقایسه با آمار سال گذشته خودمان (درحالیکه بهعنوان زیرمجموعه وزارت صمت، از ابتدای سال ۱۴۰۲، مسئولیت اسقاط را بر عهده گرفتیم) شاهد رشد ۳۰۰ درصدی اسقاط تاکنون نسبت به یک ساله ۱۴۰۲، بودهایم.
بعید نیست، رکورد ۱۸ ساله را هم بزنیم
وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم که این ۳۰۰ درصد را تا پایان سال بالاتر ببریم و چندین برابر شود. با توجه به آییننامه خوب و پیشرفته ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو بتوانیم، رکورد ۱۸ ساله گذشته را هم حتی رد کنیم. این مقام مسئول با بیان اینکه بالاترین رکورد تعداد اسقاط خودرو مربوط به سال ۱۳۹۳ معادل ۳۳۰ هزار دستگاه است، گفت: امیدوار هستیم که تا پایان سال به این عدد برسیم؛ البته محدودیتهایی در این حوزه وجود دارد که باید به آنها توجه کرده و محدودیتها را هم در نظر بگیریم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور درباره اقداماتی که در ستاد انجام شده، اظهار کرد: آماری که معمولا ارائه میشود، به صورت فصلی است و هر فصل به روز میکنیم که شامل آمار تعداد اسقاطهای صورت گرفته در کشور، میزان صرفهجویی مصرف سوخت، عواید حاصل از اسقاط که نصیب کشور شده و... را در نظر میگیریم و به صورت فصلی این گزارشها را ارائه میکنیم.
۲ میلیارد لیتر صرفهجویی مصرف سوخت با اسقاط افزون بر ۳۰۰ هزار دستگاه طی ۱۸ ماه
وی ادامه داد: طی سلسله گزارشهایی که در اختیار داریم، طی ۱۸ ماه عمری که از این ستاد میگذرد، افزون بر دو میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت داشتیم که اینها همه با محاسبات کارشناسی انجام شده و مربوط به ۱۸ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ است.سالاریه خاطرنشان کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال، ۱۵۰ هزار دستگاه از رده خارج کردهایم که به انضمام ۷۸ هزار دستگاه اسقاط شده در سال گذشته، طی این ۱.۵ سال منتهی به پایان شهریور امسال، ۲۲۸ هزار دستگاه خودرو فرسوده، اسقاط و از رده خارج شده است.
وی افزود: این میزان صرفهجویی در مصرف سوختی که محاسبه کردهایم که مربوط به ۱۸ ماهه و با احتساب ۱۵۰ هزار خودرو از رده خارج شده مربوط به همین ۶ ماهه نخست است؛ اکنون که 8 ماه از سال گذشته، ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است، بنابراین با یک حساب نسبی، از ابتدای سال گذشته تاکنون، بالغ بر سه میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت اتفاق افتاده است. نیاز است که جزئیات آن، کارشناسی شده محاسبه شود اما نسبت آن، همین عدد با درصدی تغییر، بالا و پایین شود. رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل تصریح کرد: از منظر ریالی، ۲.۸ میلیارد دلار از بابت خروج خودروهای فرسوده، آورده و عواید داشتهایم.سالاریه با بیان اینکه در خصوص طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، که اخیرا ما با شیوهای جدید آن را اجرایی میکنیم، (حدود دو ماه است که این موضوع آغاز شده) و شامل ۲۷ هزار نفر متقاضی است که اکنون در فرآیندهای جایگزینی خودروی فرسوده خود با محصولات ایرانخودرو و سایپا هستند، گفت: ویژگی این طرح به این صورت است که متقاضیانی که در این طرحها شرکت میکنند، در حقیقت، گواهی اسقاطشان به ذینفعی خودروساز، صادر میشود و از فاکتور فروشی که خودروساز صادر میکنند، مبلغی که باید برای اسقاط در نظر بگیریم، این مبلغ را کسر میکنند و مابقی صرفا توسط مالک خودرو یا شخص متقاضی طرح جایگزینی، تکمیل وجه شود. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این موضوع برای اولین بار است که انجام میشود؛ از ۲۷ هزار نفر، حدود یکسوم آنها (حدود 9 هزار نفر) فراخوان شدهاند. از این 9 هزار نفر هم، تاکنون پذیرش ۷۲۰۰ نفر در مراکز اسقاط کل کشور، قطعی شده است. وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه در طرح جایگزینی فعلی به نقطهای رسیدهایم که از نظر ریزش، این ریزش متقاضیان قابلقبول است، گفت: ممکن است که هر متقاضی به هر دلیلی، طی فرآیند اسقاط/جایگزینی، باز بماند و نتواند فرآیند را ادامه بدهد؛ اما در این فرآیندِ جدید (با توجه به طراحی که انجام شده) نسبت به اینکه گاهی تا 80، 90 درصد هم حتی ریزش داشتیم و همیشه برای ما جای تعجب و سوال داشت که چرا این ریزشها وجود دارد! درحالحاضر به نقطهای قابلقبول از ریزش رسیدهایم و کاهش داشته است.
اسقاط خودروهای فرسوده در دست اقدام
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور ضمن اشاره به تفاوت معنادار قیمت کارخانهای و قیمت بازار محصولات خودروها، تصریح کرد: باوجود اینکه در حال حاضر هنوز هم این جذابیت تفاوت قیمت برای متقاضیان وجود دارد، اما این ریزش اکنون به نهایتا حدود ۳۰-۲۰ درصد رسیده است.
وی ادامه داد: بنابراین واضح است که فرآیند بهدرستی کار میکند؛ البته ناگفته نماند که ما برای هر ریزشی، جایگزین خواهیم داشت و متقاضیان دیگری که در صف هستند، جایگزین خواهند شد و میتوانند فرآیند را ادامه بدهند.
سالاریه اعلام کرد: از ۲۷ هزار متقاضی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، در شرایط فعلی، حدود ۲۳ هزار نفر سهم ایرانخودرو و حدود ۴۰۰۰ نفر سهم شرکت سایپا هستند که از اینها، در مجموع 7 هزار و 200 نفر همانطور که اشاره شد، اکنون در حال طی مسیر و فرآیند هستند.
این مقام مسئول از فراخوان دوم در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: براساس هماهنگیهایی که با خودروسازان در حال انجام است، مرحله بعدی شروع خواهد شد و متقاضیهایی که در قسمت دوم هستند، میتوانند مراجعه کنند. در قسمت اول و در مرحله اول 9 هزار نفر فراخوان شدند که از این 9 هزار نفر 7 هزار و 200 نفر تا الان مراجعه کردند. از این ۷۲۰۰ نفر، حدود 6 هزار نفر به خودروسازان معرفی شدند و طبق برنامه سیستمی که در حال انجام است، خوشبختانه فرآیند بسیار پویا و خوبی صورت گرفته و این ۶۰۰۰ نفر برای تکمیل وجه در حال اقدام هستند. وی تصریح کرد: الباقی چنانچه مراجعه نکنند، حذف شده و ما مجبور هستیم که از لیست در انتظار، استفاده کنیم تا بتوانیم نهایتا ۲۷ هزار نفر، متقاضیانی باشند که تکتک آنها توانسته باشند، خودرو جایگزین دریافت کنند.
نوسازی ۳۱ هزار تاکسی تا پایان امسال
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل در ادامه، به تشریح برنامههای این ستاد، پرداخت و اظهار کرد: در حوزه برنامهها، نوسازی ۳۱ هزار دستگاه تاکسی برای امسال برنامهریزی شده که امیدواریم با منابعی که در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وجود دارد (بعد از اینکه گردش خزانهداری کل انجام میشود)، تخصیص به متقاضیانی که در فرآیند جایگزینی شرکت میکنند و منتظر دریافت تسهیلات هستند، صورت خواهد گرفت.سالاریه ادامه داد: این موضوع با اولویتبندی انجام میشود؛ با توجه به اینکه محدودیت منابع وجود دارد، مجبور هستیم که اولویتبندی کنیم و طبق اولویت نوسازی ۳۱ هزار دستگاه تاکسی را تا پایان سال بتوانیم انجام دهیم. از این ۳۱ هزار دستگاه تاکسی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسیهای بنزینسوز یا گازسوز یا دوگانه هستند و 6 هزار دستگاه هم برقی هستند که مربوط به چهار خودروساز کشور میشود. وی خاطرنشان کرد: در حوزه موتورسیکلت نیز نوسازی ۱۰۵ هزار دستگاه را در برنامه داریم که حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بنزینی هستند و مابقی (۵۰۰۰ دستگاه) برقی هستند؛ امیدواریم بتوانیم این عدد 5 هزار تا را کمی بیشتر کنیم؛ منابع جدیدی را هم در نظر داریم که اضافه کنیم. در حال حاضر در حال مکاتبه و رایزنی هستیم که بتوانیم قریب به سه همت (3 هزار میلیارد تومان) به منابع صندوق ما اضافه شود تا یک عملکرد قابل قبولی را ارائه دهیم. این مقام صنعتی تصریح کرد: موضوع خودروهای فرسوده، یک موضوع ملی است که از جنبههای مختلف هم قابل بررسی است؛ از جنبه مصرف سوخت که اشاره و آمار ارائه شد. از جنبه آلودگی هوا هم که طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، سهم خروج خودروهای فرسوده بالاترین سهم در کاهش آلودگی هواست؛ بنابراین اهمیت آن، از اینجا مشخص است و ما هم تلاشمان بر این است که بتوانیم با اولویت کلانشهرها، موضوع را دنبال کنیم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور ادامه داد: اهمیتی که ارکان دولت دارند، مهم است که با اولویت خودروهای برقی اعم از خودروهای سواری و موتورسیکلت، بتوانیم نوسازی را انجام دهیم؛ البته در حوزه خودروهای برقی، نیاز به زیرساخت هم هست اما ما در حوزههای مربوط به خود، سعی میکنیم که کار را پیش ببریم. بخشهای مربوط به زیرساخت هم که بسیار موثر در پیشبرد این هدف است، امید است محقق شوند و وزارتخانهها و دستگاههای مربوطه بتوانند در این حوزه اقدامات خود را داشته باشند.
در اسقاط خودروها، یکی از ارکان مهم، پلیس راهور است
سالاریه با بیان اینکه در حوزه خودروهای فرسوده و اسقاط، یکی از ارکانهای مهم، پلیس راهور فراجاست، اظهار کرد: ما بسیار از آنها، تشکر میکنیم؛ کارشناسان مربوطه آنها در اقصی نقاط کشور به مراکز اسقاط، خدمات ارائه میدهند. امیدواریم که این همکاریها ادامه داشته باشد و بهویژه از راهور فراجا انتظار داریم که در حوزه ارتباطاتِ سیستمی و بر خط، پیشقدم باشند و بتوانند بخشی از مشکلاتی که بر سر راه متقاضیان وجود دارد را بدین وسیله حل کنند.
وی خاطرنشان کرد: هر چقدر ما بتوانیم ارتباطات خود را هوشمندتر کنیم و فرآیند را کوتاهتر کنیم، اشتیاق مردم برای اینکه بخواهند خودروی فرسوده خود را از رده خارج و خودرو جایگزین دریافت کنند (به هر نحوی که تمایل دارند و ما هم کمک کنیم که این کار را انجام دهند) بیشتر خواهد شد.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با کمک همه ارکان، از جمله پلیس راهور فراجا این اتفاق مهم رقم بخورد؛ تا پیش از اینکه ستاد به موضوع اسقاط خودروها ورود کند، تقریبا در برخی موارد، هیچ ارتباطات بر خطی با راهبر فراجا نداشتیم اما خوشبختانه توانستیم قسمتی را ارتباطات بر خطی فراهم کنیم اما هنوز هم کافی نیست. براساس آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، باید ارتباطات گستردهتر باشد، ما نیز که در حال پیگیری موضوع هستیم امید است که این دوستان هم اهتمام داشته باشند تا این اتفاق بیفتد.