فرصت مراجعه به مراکز اسقاط تمدید نمیشود
پذیرفتهشدگان طرح جایگزینی فقط تا ۲۰ آبان برای مراجعه به مراکز اسقاط فرصت دارند. بهگفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، پذیرفتهشدگان طرحهای جایگزینی دو خودروساز بزرگ که پیامک دریافت کردهاند، تنها تا ۲۰ آبان مهلت دارند ضمن ثبتنام در سامانه ستاد نوسازی به مرکز اسقاط مراجعه و پذیرش شوند. همچنین افرادی که پیامک دریافت کرده، اما در موعد مقرر پذیرش نشوند، اولویتشان حذف میشود.
مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل تصریح گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۷ هزار نفر مالکان خودروهای فرسوده در طرحهای جایگزینی ایرانخودرو و سایپا ثبتنام کرده و پذیرفته شدهاند. از این تعداد حدود ۲۴ هزار نفر در ایرانخودرو و ۳۰۰۰ نفر در سایپا پذیرش شدهاند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل تصریح کرد: از میان پذیرفتهشدگان برای ۹۵۲۵ نفر پیامک مراجعه به مرکز اسقاط ارسال شده که این افراد باید ضمن مراجعه به درگاه ستاد نوسازی ناوگان حملونقل به نشانی nnhk.ir و انتخاب مرکز اسقاط موردنظر خود، نسبت به مراجعه به مرکز اسقاط مربوطه و پذیرش در آن اقدام کنند.
وی افزود: از میان پذیرفتهشدگان طرحهای جایگزینی که پیامک دریافت کردهاند، تاکنون ۸۵۲۲ نفر به سامانه ستاد نوسازی مراجعه و ۴۴۵۰ نفر مرکز اسقاط خود را انتخاب کردهاند و تنها ۱۷۰۰ نفر به مرکز اسقاط مراجعه و پذیرش شدهاند و ۴۰۷۲ نفر هنوز مرکز اسقاط موردنظر خود را انتخاب نکردهاند.
سالاریه تاکید کرد: برابر اعلام قبلی، آخرینمهلت این افراد برای مراجعه به سامانه ستاد نوسازی و انتخاب مرکز اسقاط و مراجعه و پذیرش در مرکز اسقاط ۲۰ آبان ماه است.
بهگفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، درصورتیکه پذیرفتهشدگان طرحهای جایگزینی که پیامک مراجعه دریافت کردهاند تا ۲۰ آبان ماه در مراکز اسقاط پذیرش نشوند، اولویت آنها حذف و از «لیست در انتظار» متقاضیان جدید جایگزین میشوند و هیچ اعتراضی هم در این زمینه وارد نخواهد بود.
براساس اعلام ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل گفت: پذیرفتهشدگان طرحهای جایگزینی ایرانخودرو و سایپا که پیامک دریافت کردهاند تنها تا ۲۰ آبان مهلت دارند ضمن ثبتنام در سامانه ستاد نوسازی به مرکز اسقاط مراجعه و پذیرش شوند.
۲۷ هزار نفر پذیرفته شدهاند
سالاریه اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۷ هزار نفر مالکان خودروهای فرسوده در طرحهای جایگزینی ایرانخودرو و سایپا ثبتنام کرده و پذیرفته شدهاند.
وی با بیان اینکه از این تعداد حدود ۲۴ هزار نفر در ایرانخودرو و ۳ هزار نفر در سایپا پذیرش شدهاند، تصریح کرد: از میان پذیرفتهشدگان برای ۹ هزار و ۵۲۵ نفر پیامک مراجعه به مرکز اسقاط ارسال شده که این افراد باید ضمن مراجعه به درگاه ستاد نوسازی ناوگان حملونقل به نشانی nnhk.ir و انتخاب مرکز اسقاط موردنظر خود، نسبت به مراجعه به مرکز اسقاط مربوطه و پذیرش در آن اقدام کنند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل گفت: از میان پذیرفتهشدگان طرحهای جایگزینی که پیامک دریافت کردهاند، هشت هزار و ۵۲۲ نفر به سامانه ستاد نوسازی مراجعه و ۴ هزار و ۴۵۰ نفر مرکز اسقاط خود را انتخاب کردهاند و تنها یک هزار و ۷۰۰ نفر به مرکز اسقاط مراجعه و پذیرش شدهاند و ۴ هزار و ۷۲ نفر هنوز مرکز اسقاط موردنظر خود را انتخاب نکردهاند.
وی تاکید کرد: برابر اعلام قبلی آخرینمهلت این افراد برای مراجعه به سامانه ستاد نوسازی و انتخاب مرکز اسقاط و مراجعه و پذیرش در مرکز اسقاط ۲۰ آبان است.
وی تاکید کرد: درصورتیکه مراکز اسقاط به هر دلیلی از پذیرش این افراد خودداری کنند، تخلف است و متقاضیان میتوانند مراتب اینگونه تخلفات را به انجمن صنفی مراکز اسقاط با شماره تلفن ۸۸۶۵۱۷۳۴ و ۸۶۰۸۷۹۳۲ اطلاع دهند.
بهگفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، متقاضیانی که هنوز پیامک مراجعه دریافت نکردهاند باید منتظر پیامک خودروسازان باشند.
طرح تعویض خودرو فرسوده
طرح جایگزینی خودروی فرسوده یا همان طرح تعویض خودرو فرسوده از دهه ۱۳۸۰ با هدف کاهش آلودگی و بهرهوری مصرف سوخت به صورت جدی آغاز شد. این طرح ابتدا برای خودروهای سنگین و تاکسیهای فرسوده اجرا میشد اما بعد ماشینهای سواری نیز مشمول این طرح شدند.
در این سالها، دولتهای وقت تلاش کردند با ارائه تسهیلات و مشوقهای گوناگون، مالکان خودرو فرسوده را به شرکت در طرحهای جایگزینی و تعویض ترغیب کنند تا قدمی در راه بهسازی وضعیت خودروهای کارکرده بردارند.
طی سالهای اخیر کاهش اسقاط خودروها نگرانیهایی از قبیل تهدید محیطزیست، آلودگی هوا و بالا رفتن مصرف سوخت را به وجود آورده است. در همین سالها با کاهش ارائه گواهی اسقاط، ممنوعیت واردات خودرو، معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده، رفتهرفته مراکز اسقاط نیز تعطیل شدند و این طرح پس از گذشت سالهای طولانی نتوانست بهخوبی اثرگذار باشد. اما با مطرح شدن واردات خودروهای کارکرده و صفر به کشور، طرح اسقاط خودرو دوباره سرعت گرفته است.
بدون شک برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا، اسقاط خودرو فرسوده یکی از بهترین راهکارهاست. به صورت میانگین ۴۰ درصد از ناوگان حملونقل عمومی در سطح کشور فرسوده هستند. همچنین حدود ۷ میلیون خودروی فرسوده در حال تردد در خیابانها هستند و از ۱۳ میلیون موتورسیکلتی که تاکنون شمارهگذاری شده، حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده است. طبق ماده ۸ قانون هوای پاک، تمامی افرادِ دارای وسایل نقلیه موظف هستند، خودرو خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند. تردد وسایل نقلیه فرسوده در خیابانها، تا همین چند وقت پیش مانند نداشتن بیمه شخص ثالث خودرو از نظر قانونی مشمول جریمه بود. لغو این قانون در سالهای اخیر گلایه پلیس راهور را به همراه داشته است.
در ابتدای اجرای طرح خودرو فرسوده تنها معیار فرسودگی اتومبیل، سن آن در نظر گرفته میشد. با بررسی بیشتر، به این نتیجه رسیدند که سن خودرو بهتنهایی معیار مناسبی برای از دور خارج کردن خودرو نیست. ملاک دیگری برای اخذ معاینه فنی خودرو در نظر گرفته شد. طبق این معیار، درصورتیکه خودرویی، نمیتوانست برای دو دوره متوالی، معاینه فنی را پاس کند، فرسوده تلقی میشد. طبق این قانون، مالکانی که خودرو آنها به سن مرز فرسودگی رسیده است، موظفند در بازههای زمانی کوتاهتری به مراکز معاینه فنی، مراجعه کنند. بهاینترتیب و با بررسی دورههای بیشتر، هم آلودگی هوا و هم میزان تصادفات کاهش مییابد.
سخن پایانی
خودروهای فرسوده نهتنها مصرف سوخت بالایی دارند، بلکه در آلودگی کلانشهرها نیز بسیار تاثیرگذارند. به گفته مسئولان بیش از ۳ میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور در حال تردد هستند که باید نهادهای متعددی دستبهدست هم دهند تا در طرح اسقاط خودروهای فرسوده همکاری کنند.