-
در آیین تجلیل از تولیدکنندگان برگزیده صنعت و معدن استان تهران مطرح شد

«ناترازی» سرفصل مشکلات امروز تولید

همایش تجلیل از تولیدکنندگان برگزیده صنعت و معدن استان تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

«ناترازی» سرفصل مشکلات امروز تولید

آیین گرامیداشت صنعتکاران و معدنکاران برگزیده استان تهران روز چهارشنبه، ۲۴ مرداد با حضور محمد علی‌مهری معاون استاندار تهران، محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، علی توسطی دبیرکل اتاق اصناف ایران، محمدرضا پسندیده جانشین رئیس کل دادگستری استان تهران در ستاد اقتصاد مقاومتی و برخی فعالان حوزه صنعت و معدن استان تهران برگزار شد.

در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برگزیده صنعت و معدن استان تهران که به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران برگزار شد، مسئولانی از حوزه‌های صنعت و معدن و فعالان بخش خصوصی سخنرانی و ضمن تقدیر از تلاش تولیدکنندگان برتر استان تهران، بخشی از چالش‌های گریبانگیر تولیدکنندگان را مطرح کردند.

تحقق اهداف، نیازمند همراهی تمامی نهادهاست

به گزارش  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این مراسم با بیان اینکه درحال‌حاضر به‌واسطه مشکلاتی که در کشور وجود دارد، تولیدکنندگان گله‌ها و نارضایتی‌هایی دارند، اظهار کرد: حالا دیگر همه ما با کلمه ناترازی آشنا هستیم و این روزها به‌وفور آن را می‌شنویم؛ ناترازی برق، ناترازی تسهیلات، ارز و مواد اولیه. همه این مشکلات وجود دارد و تا حدودی شدت هم گرفته است؛ اما این وضعیت هم ما را ناامید نمی‌کند و با هم‌افزایی که با مدیریت استاندار تهران ایجادشده پیگیر رفع مشکلات هستیم. البته هم‌افزایی ایجادشده بین سه دستگاه اجرایی، قضایی و بخش خصوصی بار مشکلات را کم کرده و فضای کسب‌وکار را بهبود بخشیده است.

محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به برنامه‌های سازمان صمت استان تهران بیان کرد: ما در استان تهران محدودیت سرمایه‌گذاری داریم؛ چه در قالب قانون شعاع ۱۲۰، چه در بخش زیرساخت و چه در بخش منابع؛ اما استثنائاتی از جمله در زمینه دانش‌بنیان که یکی از اولویت‌های اصلی ما است نیز وجود دارد. البته شاید در خود تهران محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، اما در شهرستان‌های استان تهران ظرفیت‌هایی را شناسایی کرده‌ایم و از سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به دیگر موضوع مهم صنعتی در استان تهران اظهار کرد: یک موضوع مهم در حوزه صنعت، مربوط به صنایع موجود است. به‌هر حال سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده و واحدهایی در حال تولید هستند. طبیعی است که حفظ و نگهداشت این واحدها اولویت نخست ما است، اما در این زمینه چند موضوع مطرح است؛ نخست اینکه صنعتگران عموما با مسائلی درگیر هستند که بخشی از آنها اداری، برخی درون‌بنگاهی و برخی برون‌بنگاهی هستند که ما در کارگروه تسهیل که هر هفته و گاهی در قالب بازدید میدانی از واحدها برگزار می‌شود مسائل واحدها را پیگیری می‌کنیم.

تولید بدون کارخانه، شیوه نوین بهره‌وری بیشتر

سیجانی در ادامه در تشریح مسائل حوزه صنعت بیان کرد: یکی دیگر از اولویت‌های ما رسیدگی به وضعیت واحدهایی است که زیرساخت‌های اساسی ایجاد کرده‌اند، اما زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند. برای این دسته باید با تامین مواد اولیه، بازارسازی چه داخلی و چه صادرات، تامین نقدینگی و... ظرفیت‌های واحد تولیدی را به حداکثر رساند. در راهکاری دیگر که در یک سال اخیر ایجاد شده سرمایه‌گذار دیگری می‌تواند از ظرفیت‌های بلااستفاده واحدهای تولیدی استفاده کند که اکنون با عنوان «تولید بدون کارخانه» شناخته می‌شود.

وی بازسازی و نوسازی را از دیگر مسائل مهم صنعتی استان تهران دانست و ادامه داد: صنایع ما دارای قدمت بالا هستند و گاه افت تولید را تجربه می‌کنند؛ بر همین اساس، نوسازی ناوگان از اولویت‌های ما است که نتیجه آن کاهش آلایندگی، بهره‌وری انرژی، کالای باکیفیت و افزایش قدرت رقابت‌پذیری خواهد بود. توسعه واحدهای موجود هم دیگر مسئله مهمی است که باید جدی گرفته شود و معمولا هم در دوجهت انجام می‌شود؛ یا در جهت گسترش زنجیره تامین است یا عمق‌بخشی به ساخت داخل.

سیجانی افزود: از دیگر مسائل مهم صنعت احیای واحدهای راکد است که البته در تهران به‌واسطه محدودیت امکان سرمایه‌گذاری اگر واحدی کارش را تعطیل کند، بلافاصله شخص دیگری معمولا کارخانه را خریداری می‌کند؛ بر همین اساس کمترین تعداد واحد راکد در تهران وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ابراز کرد: در موضوع سرمایه‌گذاری علاوه بر اینکه دانش‌بنیان بودن موضوعی مهم است، دانش‌بنیان کردن واحدهای فعلی نیز برای ما مهم است که یکی از الزامات آن داشتن واحد تحقیق و توسعه است و برخی‌ها نیز به‌تازگی بر ضرورت داشتن واحد تحقیق و نوآوری تاکید می‌کنند.

موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که علاوه بر ۱۱ هزار واحد صنعتی موجود، حدود ۲ برابر این رقم با پروانه کسب صنفی در حال فعالیت هستند، اما مقیاس‌شان صنعتی است و نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت باشیم. این دسته هم در زنجیره تامین نقش دارند و هم صادرات انجام می‌دهند و هم اشتغال مناسبی ایجاد کرده‌اند و مهم‌تر از همه اینکه با تکنولوژی روز فعالیت می‌کنند. بنابراین در نظر داریم طی مدت ۵ سال پروانه صنفی واحدهای صادراتی این دسته را به صنعتی تبدیل یا دست‌کم حمایت‌هایی را که برای حوزه صنعت قائلیم برای این واحدها هم اعمال کنیم.

تامین زیرساخت برای معدنکاری آسان‌تر

سیجانی در ادامه با اشاره به حوزه معدن بیان کرد: در استان تهران به‌واسطه محدودیت جغرافیایی و سرزمینی با محدودیت‌هایی در زمینه فعالیت معدنی مواجهیم، اما از این بخش غافل نشده‌ایم؛ بنابراین مواد معدنی فلزی که ارزش‌افزوده بیشتری دارند را در اولویت قرار داده‌ایم و در بخش تامین مواد اولیه و سوخت و... معادن برنامه‌های حمایتی را اجرا کرده‌ایم.

این مقام مسئول در ادامه با گذری بر فعالیت سازمان متبوعش در حوزه تجارت اظهار کرد: بخش اصناف بخشی مهم برای ما است، چون هم در تولید نقش دارند، هم در توزیع و هم در خدمات و به‌نوعی یکی از پایه‌های تنظیم بازار ما اصناف هستند. در بخش تجارت خارجی نیز باید به صادرات که محرک تولید است توجه بیشتری شود، اما موضوع این است که برای تحقق صادرات نباید از واردات غافل شویم، زیرا لازمه صادرات، واردات مواد اولیه است، چون ما در برخی موارد مواد اولیه موردنیاز را نداریم یا مواد موجود کیفیت خوبی ندارند. من حتی معتقدم برای ایجاد انگیزه رقابت در تولیدکننده داخلی باید اجازه واردات محدود با تعرفه مشخص به محصول نهایی داده شود.

وی در پایان تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه برای بخش صنعت ۸.۵ درصد، معدن ۱۳.۵ درصد و صادرات غیرنفتی ۲۳ درصد رشد دیده‌ شده است. تحقق این اهداف نیازمند تامین زیرساخت، انرژی و منابع و ارز است. براین اساس مطالبه ما این است که همه کمک کنند اهداف یادشده محقق شود.

تولیدکنندگان افسران اقتصادی هستند

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در سخنانی بیان کرد: امروز در این مراسم از عزیزانی تجلیل می‌شود که همیشه برای کشورمان افتخار آفریدند، اشتغال به‌وجود آوردند، تولید کردند، ثروت آفریدند. من بر این باورم در شرایط امروز اگر قرار است تجلیلی از نمایندگان بخش خصوصی انجام شود، باید از همه تلاشگران عرصه تولید و صنعت تجلیل شود.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صنعتگران و تولیدکنندگان را افسران و فرماندهان اقتصادی خواند و گفت: تولیدکنندگان ما همیشه با نهایت تلاش و استفاده از تجربه‌شان همواره برای کشور ما افتخار آفریدند و باید به آنها دست مریزاد گفت. امروز نیاز است در بیشتر مسائل حمایت‌های منطقی که بتواند تسهیل در امور اقتصادی و تولیدی در کشورمان ایجاد کند را انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین