-
بررسی وضعیت بازارها در زمان تحویل به دولت چهاردهم

چشم‌انتظار تغییر شاخص‌ها

اقتصاد بیمار؛ مشکل بزرگی که مدت‌هاست با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و مثل معروف «دندان روی جگر گذاشتن» را روزی هزار بار تجربه می‌کنیم تا کاسه صبرمان لبریز نشود، اما با دیدن هر مناظره انتخاباتی و با شنیدن هر وعده از سوی مسعود پزشکیان، امید به درمان این اقتصاد بیمار بیشتر و این امیدواری منجر به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب شد.

چشم‌انتظار تغییر شاخص‌ها

 اکنون که دولت چهاردهم آغاز به کار کرده است، باید منتظر ماند و دید چقدر از اهداف بیان‌شده پیش از انتخابات محقق خواهد شد. بی‌شک بزرگ‌ترین خواسته مردم، بهبود اوضاع معیشتی است که باید محقق شود، اما برحسب تجربه، نگران از یاد بردن وعده‌های رئیس‌جمهوری منتخب نیز هستیم؛ چه کنیم، آدمی است و فراموشی!

در این گزارش  به بررسی آخرین وضعیت بازارهای مالی پیش از تحویل دولت به مسعود پزشکیان پرداخته‌ایم تا هیچ‌گاه اعداد و ارقام را از یاد نبریم.

طلا و سکه

در ابتدا سری به بازار سکه و طلا بزنیم که اطلاع روزانه از نرخ آن یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، البته نه برای خرید! مدت‌هاست که مردم توان خرید طلا و سکه ندارند، اما هر روز نرخ آن را چک می‌کنند، چراکه در نهایت دلیل گرانی میوه در مغازه سر کوچه نیز، گرانی طلا و سکه بیان می‌شود.

طبق نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر تهران ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با آغاز دوره ریاست‌جمهوری شهید رئیسی، نرخ سکه تمام طرح قدیم ۱۰میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و نرخ سکه تمام طرح جدید امامی ۱۱میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود.

نیم‌سکه، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شد، نرخ ربع‌سکه و نرخ سکه یک گرمی نیز به‌ترتیب ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

همچنین در بازار طلای ۱۲مرداد ۱۴۰۰ نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار و ۲۳۰ تومان نرخ خورد. در ادامه به بررسی نرخ طلا و سکه در زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان می‌پردازیم.

هر قطعه سکه طرح جدید ۹ مرداد امسال، ۴۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان معامله شد که حباب این سکه ۸ میلیون و ۵۰۶ هزار تومان است. همچنین نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در ۹ مرداد ۱۴۰۳ با افزایش 100 هزار تومانی، ۳ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ خورد.

دلار

در تاریخ ۱۲مرداد ۱۴۰۰، نخستین نرخ معاملاتی دلار در بازار آزاد ۲۵هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شد، همچنین نرخ خرید هر یورو در صرافی‌های بانکی نیز در همان تاریخ، ۲۸هزار و ۹۵۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۹هزار و ۴۲۵ تومان بود.

در ادامه به بررسی نرخ دلار در زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان می‌پردازیم.

در تاریخ ۹مرداد ۱۴۰۳ نخستین نرخ معاملاتی دلار در بازار آزاد ۵۹هزار و ۱۵۰ تومان بود، همچنین ۹ مرداد امسال، نرخ یورو در بازار آزاد به ۵۳ هزار و ۹۹۱ تومان رسید.

مسکن

در مرداد ۱۴۰۰ متوسط نرخ فروش یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی شهر تهران معادل ۳۰ میلیون و ۹۷۰هزار تومان بود.

در مرداد سال ۱۴۰۰ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۸.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در ماه موردگزارش، متوسط نرخ خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ادامه به بررسی نرخ مسکن در زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان می‌پردازیم.

براساس آخرین اعلام اطلاعات بانک مرکزی: در خرداد ۱۴۰۳، متوسط نرخ یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده که این مقدار نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین در مرداد ۱۴۰۳ نیز بیشترین میانگین نرخ آپارتمان مربوط به منطقه یک با نرخ ۱۶۶میلیون و ۳۹۲هزار تومان برای هر مترمربع بوده است.

تورم

براساس اعلام مرکز آمار، نخستین ماه از دولت سیزدهم یعنی مرداد ۱۴۰۰، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۵.۲درصد رسید، همچنین بررسی بیشتر گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات به ۵۷.۱ درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ۳۹.۶ درصد رسیده است.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به‌ترتیب ۴۴.۵ درصد و ۴۸.۷ درصد است که برای خانوارهای شهری ۰.۸درصد و برای خانوارهای روستایی ۱.۴درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ۱۴۰۰ به عدد ۴۳.۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طورمیانگین ۴۳.۲ درصد بیشتر از مرداد ۱۳۹۹ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. در ادامه به بررسی نرخ تورم در زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان می‌پردازیم.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در تیر ۱۴۰۳ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۳۵.۵درصد رسیده که نسبت به همین بازه زمانی در ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است. همچنین در تیر ۱۴۰۳ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۲.۲ درصد بوده؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طورمیانگین، ۳۲.۲ درصد بیشتر از تیر ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه تیر ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل، ۰.۳ واحد درصد افزایش داشته است.

در تیر ۱۴۰۳ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲.۲ درصد محاسبه شده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۱.۶ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۵ درصد بوده است.

نقدینگی

رشد نقدینگی و پایه پولی در 12ماهه منتهی به پایان مرداد ۱۴۰۰ به‌ترتیب ۳۹.۱‌ درصد و ۴۲.۱ درصد بوده است. این میزان رشد، گرچه در مقایسه با رکوردهای تیر کمتر بوده، اما کماکان نزدیک به بالاترین سقف تاریخی در دهه گذشته است.

در ادامه به بررسی آخرین آمارهای پولی در زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان می‌پردازیم.

بانک مرکزی آخرین آمارهای پولی را به‌تصویر کشیده است که نشان می‌دهد عمده متغیرهای پولی به زیر ۳۰ درصد نزول کرده‌اند. براساس این آمارها، نرخ رشد پایه پولی در اسفند سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۸.۱ درصد رسیده است. رشد نقطه به نقطه نقدینگی که در پایان سال قبل به ۲۴.۳ درصد رسیده بود، در فروردین به سطح ۲۳درصد کاهش یافته است. براساس آمارهای بانک مرکزی، آخرین آمارها حاکی از آن است که رشد پول در میانه فروردین‌ به سطح ۱۶درصد رسیده است. رشد پول بیشترین همبستگی را با نرخ تورم دارد و نزول آن به زیر ۲۰ درصد، می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که نرخ تورم، توان نزول به زیر ۲۰ درصد را دارد.

برنج

هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به مرداد ۱۳۹۹ در مجموع ۱۸درصد رشد داشته که بر این اساس نرخ هر کیلوگرم آن از ۲۰هزار و ۷۸۵ تومان در مرداد ۱۳۹۹ به ۲۴هزار و ۵۱۳ تومان در مرداد ۱۴۰۰ رسیده است.

قیمت برنج تایلندی نیز در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به مرداد ۱۳۹۹ در مجموع ۵۰ درصد رشد داشته و از هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۳۳۳ تومان در مرداد ۱۳۹۹ به ۱۵هزار و ۵۱۰ تومان در مرداد ۱۴۰۰ افزایش یافته است. برنج ایرانی هاشمی درجه یک نیز در مرداد ۱۴۰۰ با نرخ ۴۸هزار و ۹۰۰ به‌فروش می‌رسید.

در ادامه به بررسی نرخ برنج در زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان می‌پردازیم. قیمت برنج ایرانی در مرداد ۱۴۰۳ در بازار بین ۷۰ تا ۱۳۰هزار تومان متغیر است که البته درباره برنج‌های ایرانی خاص که میزان تولید و عرضه آنها کم است، متفاوت بوده این بازه به کیلویی ۱۸۰هزار تومان نیز می‌رسد.

گوشت و مرغ

پس از بررسی بازارهای پولی در ادامه گزارش به نرخ کالاهای اساسی می‌پردازیم.قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله از ۷۹هزار و ۳۵۰ تومان در مرداد ۹۹ به 100هزار و ۲۰ تومان در مرداد ۱۴۰۰ افزایش یافته، همچنین نرخ گوشت گوسفندی در بازه زمانی یادشده، ۳۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین نرخ هر کیلوگرم مرغ نیز در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به مرداد ۱۳۹۹ در مجموع ۵۳ درصد افزایش داشته و نرخ هر کیلوگرم مرغ ۱۷هزار و ۶۰۰ تومان در مرداد ۹۹ به ۲۷هزار و ۴۰۰ تومان در مرداد ۱۴۰۰ رسیده است. در ادامه به بررسی نرخ گوشت و مرغ در زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان می‌پردازیم.

در تابستان ۱۴۰۳، ران ممتاز گوسفندی با نرخ ۹۱۹هزار تومان و ماهیچه گوسفندی به‌ازای هر کیلوگرم ۶۵۰ هزار تومان در سطح بازار خریداری می‌شود، همچنین گوشت خورشتی بدون‌استخوان و چربی با نرخ ۶۵۵ هزار و ۳۱۰ و شقه گوسفندی به‌ازای هر کیلوگرم ۷۵۹هزار تومان در سطح بازار معامله می‌شود.همچنین هر کیلو مرغ کشتار در بازار با نرخ ۷۹ هزار و ۳۴۷ تومان به‌فروش می‌رسد.

سخن پایانی

روزگاری پیش از انتخابات ۱۴۰۰ در مناظره‌های انتخاباتی، نه‌تنها وعده‌های زیبایی داده شد، بلکه عملکرد ریاست‌جمهوری دولت قبل موردتمسخر واقع شد، اما در نهایت شاهد روزهایی هستیم که شاخص‌های قیمتی، رکوردهایی جدید و ترسناک را ثبت می‌کنند. در نهایت این مردم هستند که روز به روز قدرت خرید آنها کاهش می‌یابد. آقای پزشکیان در این گزارش از بازارهای مختلف مالی گفتیم و آن را ثبت کردیم و حال چشم‌انتظار هستیم تا بهبود اوضاع را در دولت چهاردهم شاهد باشیم. آقای رئیس‌جمهوری اوضاع اقتصادی ایران خوب نیست و امیدواریم هرچه سریع‌تر وعده‌های شیرین شما محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین