سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
کد خبر: 90294
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/04/28 04:37

چـراغ بـازار مـحـرم روشـن است

ماه محرم در حال آمدن است و عاشقان حسین(ع) در تکاپو برای مهیا کردن لوازم مورد نیاز هستند. نرخ اقلام خوراکی طی یک سال گذشته رشد زیادی داشته و بعضی اقلام در مقایسه با سال قبل چندین برابر گران‌ شده‌اند.
چـراغ بـازار مـحـرم روشـن است

بر اساس آمار، هزینه امسال عزاداران حسینی برای تهیه و توزیع غذاهای نذری نسبت به سال گذشته در بهترین حالت ممکن ۲ برابر شده است. در بین اقلام خوراکی تهیه غذای نذری می‌توان برنج را کم‌نوسان‌ترین کالای پرتقاضای سفره ماه محرم معرفی کرد که در مقایسه با محرم سال قبل کمتر از ۵۰ درصد رشد نرخ داشته است. شاید این موضوع به علت افزایش افسار گسیخته نرخ برنج در سال گذشته باشد. نرخ هر کیلو برنج ایرانی ۱۱۰ هزار تومان در محرم سال گذشته بود که برای خرید هر کیلو از همین کالا امسال باید ۱۵۰ هزار تومان هزینه کرد.همچنین نرخ دام زنده نیز بیش از ۲ برابر رشد داشته است. سال گذشته در این ایام برای خرید یک گوسفند زنده ۶۰ کیلویی ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه می‌شد و امسال این مبلغ برای همین وزن مشابه به ۱۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسیده است.

این روزها بازار لوازم محرم نیز از افزایش قیمتی که بر بقیه بازارها سایه افکنده بی‌نصیب نمانده، به طوری که به گفته فعالان این صنف، لوازم و ادوات عزاداری محرم امسال تا بیش از ۲ برابر نسبت به سال گذشته گرا‌ن‌تر شده است. در بخش ادوات و لوازم عزاداری محرم با وجود اینکه بیشتر محصولات این بخش در داخل تولید می‌شود و فقط ۲۰درصد از آنها از چین وارد می‌شود، افزایش قیمت‌ها، این بازار را نیز بی‌نصیب نگذاشته است، چراکه به گفته فروشندگان، افزایش نرخ دلار باعث افزایش نرخ آهن شده است و بیشتر این وسایل نیز از آهن ساخته‌ می‌شود. همچنین نرخ نخ، پارچه و رنگ نیز که معمولا وارداتی هستند افزایش یافته و درنهایت بر نرخ تمام شده تولید پارچه‌نویس‌ها و پوشاک مورد نیاز این ماه تاثیر گذاشته است.

همچنین علم یا علامت، یکی از شاخص‌ترین لوازم دسته‌های عزاداری به شمار می‌آید که براساس گزارش‌ها، در بازار تهران بیشترین نرخ را به خود اختصاص داده است. همچنین خرید یک بسته ۱۰۰ عددی ظروف یکب‌ار مصرف آلومینیومی حدود ۳۰۰ هزار تومان، یک بسته ۵۰۰عددی لیوان یک‌بار مصرف ۱۳۳هزار و ۴۰۰تومان و یک بسته ۱۰۰عددی قاشق ۴۹هزارو ۷۰۰تومان به‌فروش‌می‌رسد. در اصل قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش بسیاری را تجربه کرده است اما هرچند سفره‌های‌مان کوچک است، اما نمی‌گذاریم سفره امام حسین(ع) کوچک شود.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ya7ya