سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 34803
تاریخ انتشار: 1401/11/18 07:36
کارنامه فولادسازان در سال ۲۰۲۲ منتشر شد

عبـور تولید فولاد ایـران از مرز ۳۰ میلیون تن

انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد مجموع تولید جهانی این محصول طی سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش ۴.۳ درصدی را به ثبت رساند.
عبـور تولید فولاد ایـران از مرز ۳۰ میلیون تن

انجمن جهانی فولاد در تازهترین گزارش خود اعلام کرد مجموع تولید جهانی این محصول طی سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش ۴.۳ درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که میزان تولید فولاد ایران شاهد رشد ۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی بود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، بر اساس آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد، ۶۴ فولادساز جهان از ابتدای ژانویه تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ میلادی یک میلیارد و ۸۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۴.۳ درصدی را نشان میدهد.

روند تولید فولاد در اغلب کشورهای دنیا در سال گذشته میلادی، آنقدرها هم روشن نبود. ۶۴ کشور فولادساز جهان طی دسامبر ۲۰۲۲ میلادی ۱۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که حاکی از کاهش ۱۰.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی است. این در حالی است که مجموع فولادسازان جهان طی سال ۲۰۲۲ میلادی درمجموع یک میلیارد و ۸۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول خام تولید کردند که نسبت به سال پیش از آن با افت ۴.۲ درصدی به ثبت رسید.

رشد ۸ درصدی تولید فولاد در ایران

ایران طی سال ۲۰۲۲ میلادی درمجموع ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۸ درصدی بود. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام ایران در دسامبر سال گذشته میلادی نیز با ۳.۳ درصد رشد نسبت به دسامبر ۲۰۲۱ میلادی به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن افزایش یافت.

چین کماکان در صدر تولید فولاد جهان

چین با تولید یک میلیارد و ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام (افت ۲.۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی) طی سال ۲۰۲۲ میلادی، بیشترین میزان تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داد. پسازآن، هند با تولید ۱۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام (رشد ۵.۵ درصدی)، ژاپن با تولید ۸۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن (کاهش ۷.۴ درصدی)، امریکا با تولید ۸۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن (کاهش ۵.۹ درصدی) و روسیه با تولید ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن (کاهش ۷.۲ درصدی) طی سال ۲۰۲۲ میلادی در رتبههای دوم تا پنجم جهان ایستادند.

این در حالی است که کره جنوبی با تولید ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام (افت ۶.۵ درصدی)، آلمان با تولید ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن (افت ۸.۴ درصدی)، ترکیه با تولید ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن (افت ۱۲.۹ درصدی)، برزیل با تولید ۳۴ میلیون تن (کاهش ۵.۸ درصدی) و ایران با تولید ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن (رشد ۸ درصدی) نیز در رتبههای ششم تا دهم جهان جای گرفتند.

زنگ خطر رشد تولید فولاد ایران بدون توسعه صادراتی

به گزارش معدننیوز انتشار آمار تولید فولاد در سال ۲۰۲۲ میلادی یکی از مهمترین اخباری بود که در طول هفتهای که پشت سر گذاشتیم منتشر شد. برخلاف روند نزولی تولید فولاد دنیا، آمار تولید فولاد ما در این سال، صعودی بود. بااینوجود شاهد افت صادرات فولاد کشور در بازه زمانی موردبحث بودهایم که نگرانکننده است.در سال میلادی که پشت سر گذاشتیم چین همچنان با تولید یک میلیارد و ۱۳ میلیون تن فولاد در جایگاه بزرگترین تولیدکننده این فلز استراتژیک قرار گرفت. میزان تولید این کشور همچنان ۵۳ درصد از کل تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است.

کاهش ۱.۱ درصدی صادرات فولاد ایران

باوجود روند رو به رشد تولید فولاد ایران در ماههای گذشته، میزان صادرات این محصول کاهشی بوده است. توجه به این نکته ضروری به نظر میرسد که رشد تولید فولاد در عین کاهش صادرات آن، بهمنزله تهدیدی برای تداوم فعالیت صنعت فولاد کشور است. بنابراین از سیاستگذاران انتظار میرود فکری به حال این چالش کرده و برای رفع آن برنامهریزی کنند. بر اساس آمار منتشرشده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مجموع صادرات فولاد کشور (فولاد میانی و محصولات فولادی) در ۱۰ ماهه امسال، ۸ میلیون و ۴۳۳ هزار تن برآورد شده است. صادرات فولاد میانی کشور با کاهش یکدرصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برابر ۵ میلیون و ۷۴۸ هزار تن گزارششده است. علاوه بر این صادرات اسلب نیز افت ۲۷ درصدی را از آن خود کرد. مجموع صادرات محصولات فولادی کشور در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، برابر ۲ میلیون و ۶۸۵ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۲ درصدی را نشان میدهد. صادرات مقاطع تخت فولادی نیز در این بازه زمانی با کاهش ۲۸ درصدی به ۳۵۷ هزار تن رسیده است. گفتنی است در ۱۰ ماهه امسال صادرات آهن اسفنجی ۷۴۴ هزار تن بوده که کاهش ۲۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد.البته در مواردی شاهد رشد صادرات فولاد و محصولات فولادی بودهایم. بهعنوانمثال در ۱۰ ماهه امسال صادرات بیلت و بلوم ۱۱ درصد افزایشیافته است. از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار تن برآورد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۴ درصد بیشتر شده است. صادرات میلگرد نیز در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶ درصد افزایشیافته و به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسیده است.

سخن پایانی

از مجموع موارد یادشده میتوان اینطور برداشت کرد که روند رو به رشد تولید فولاد ایران و از آن مهمتر ظرفیتسازیهای گسترده انجامگرفته در این صنعت، چالشهای بزرگی هستند که در آینده عملکرد صنعت فولاد ما را تحت تأثیر منفی قرار میدهد. چراکه همزمان با تولید فولاد به بسترسازیهای صادراتی برای این صنعت توجه کافی نشده است. همین موضوع نیز آینده صنعت فولاد کشور را با چالشهای جدی روبرو خواهد کرد. بر همین اساس نیز تجدیدنظر در سیاستهای حاکم بر زنجیره فولاد کشور ضروری به نظر میرسد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48qx7l