سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 36651
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/12/15 05:07

آشنایی با هموروئید، علل، علائم و روش‌های درمان آن

حتما شما هم نام بیماری بواسیر را بارها و بارها شنیده‌اید. این بیماری در سال‌های اخیر بسیار شایع شده و حدود نیمی از بزرگسالان بالای ۵۰ سال آن را تجربه کرده‌اند
آشنایی با هموروئید، علل، علائم و روش‌های درمان آن

حتما شما هم نام بیماری بواسیر را بارها و بارها شنیده‌اید. این بیماری در سال‌های اخیر بسیار شایع شده و حدود نیمی از بزرگسالان بالای ۵۰ سال آن را تجربه کرده‌اند.

بواسیر یک عارضه رایج است، اما می‌تواند خطرناک بوده و عوارضی جبران ناپذیر به همراه داشته باشد. حال آیا این بیماری قابل درمان است؟ چه عوارضی دارد؟ علائم آن چیست؟ این سوالات پرتکرار در همان مرحله اول ذهن بیماران مبتلا به بواسیر را به خود مشغول می‌کنند.

در ادامه این مطلب قصد داریم توضیحات کامل و مفیدی درباره هموروئید، علل، علائم و روش‌های درمان آن ارائه نماییم. تا انتها با ما همراه بمانید. در صورت بروز هر نشانه‌ای از این بیماری، فورا به دکتر هموروئید مراجعه کنید تا از شدت آن پیشگیری نمایید.

 

 


 

هموروئید چیست؟

هموروئید یا بواسیر نوعی بیماری شایع و نسبتا خطرناک بوده که در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود‌. در قسمت تحتانی روده و مقعد رگ‌های خونی زیادی وجود دارد. در اثر بروز بواسیر این رگ‌ها دچار التهاب شده و ممکن‌ است‌ از مقعد بیرون بزنند. این رگ‌ها معمولا زمانی ملتهب می‌شوند که دچار کشیدگی شده یا تحت فشار بیش از حد قرار گیرند.

بواسیر انواع مختلفی داشته و هریک علل و علائم خاص خود را دارند. به طور کلی هموروئید را می‌توان جز عارضه‌های پرنشانه دانست. چرا که علائم فراوانی دارد و همین سبب می‌شود تشخیص آن به آسانی صورت گیرد. حتی بیمارانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند، با توجه به علائم و نشانه‌ها می‌توانند به راحتی متوجه بروز آن شوند.‌

مهمترین علائم ابتلا به هموروئید

بواسیر با علائم زیادی همراه است و نشانه‌های آن می‌تواند در هر یک از بیماران متفاوت باشد. به طور کلی مهمترین علائم این عارضه عبارت‌اند از:

خونریزی

اولین علامت بروز بواسیر خونریزی است. چرا که در اثر ابتلا به این بیماری رگ‌های ملتهب مقعد دچار پارگی شده و در مدفوع خون مشاهده می‌شود. اگر بواسیر در نوع خفیف باشد حجم خون کم و اگر از نوع حاد باشد نیز حجم خون بسیار زیاد و نگران کننده خواهد بود.

درد

دیگر علامت ابتلا به هموروئید درد شدید در ناحیه مقعد است. این درد هنگام نشستن شدیدتر شده و گاها می‌توان راه رفتن را دشوار سازد.

خروج ترشحات چسبنده

گاهی ممکن است رگ‌های ملتهب شده ناحیه مقعد ترشحاتی لجز و چسبنده را ترشح کنند. این ترشحات از قسمت مقعد خارج شده و این مورد نیز از دیگر نشانه‌های بروز بواسیر است‌.

بیرون زدگی‌های گوشتی

گاهی رگ‌های ملتهب شده به علت تورم‌ شدید از درون مقعد خارج‌ می‌شوند. متاسفانه این مسئله ممکن است باعث شود بیمار از مراجعه به پزشک نیز خجالت بکشد و خودداری نماید.

 

 

عدم دفع مدفوع

در اثر بروز هموروئید مدفوع به طور کامل دفع نشده و این می‌تواند سبب بروز احساسات ناخوشایندی در بیمار شود.

علل و دلایل ابتلا به هموروئید

ابتلا به بواسیر علل و دلایل متعددی دارد. مهمترین دلایل بروز آن عبارت‌اند از:

یبوست

یبوست اصلی‌ترین دلیل بروز این بیماری تلقی می‌شود. در اثر ابتلا به یبوست حرکت روده‌ها کند شده و همین سبب می‌شود هنگام دفع مدفوع فشار زیادی به ناحیه مقعد وارد گردد. در نتیجه رگ‌های خونی این قسمت دچار التهاب شده و فرد به بواسیر مبتلا می‌شود.

کم تحرکی

اگر افراد در طول روز تحرک کافی نداشته باشند، در عملکرد روده‌ها اختلال ایجاد می‌شود. همین اختلال می‌تواند بروز هموروئید را به همراه داشته باشد.

رابطه جنسی

پزشکان همواره توصیه می‌کنند زوجین از برقراری رابطه جنسی مقعدی خودداری کنند‌. حال یکی از عوارض رابطه مقعدی ابتلا به بواسیر می‌باشد.

کهولت سن

در اثر بالا رفتن سن عضلات ناحیه روده قدرت و توان اولیه خود را از دست می‌دهند. همچنین استحکام دیواره مقعد نیز کم شده و همین دلایل بروز بواسیر را به همراه خواهند داشت. در واقع به همین دلیل است که این بیماری در افراد میانسال شیوع بیشتری دارد.‌

سرطان روده

یکی دیگر از علت‌های بروز هموروئید سرطان روده بزرگ است‌. سرطان می‌تواند در عملکرد روده‌ها اخلال ایجاد کرده و به مرور فرد را به بواسیر مبتلا سازد.

اضافه وزن

افرادی که وزن بالایی دارند نیز بیش از سایرین دچار بواسیر می‌شوند. چون وزن بالا می‌تواند تحرک روده‌ها را کاهش داده و بواسیر را به همراه داشته باشد.

 

 

معرفی بهترین روش‌های درمان هموروئید

اگر علائم بواسیر را مشاهده می‌کنید، می‌بايست فورا برای درمان اقدام کنید. چرا که درمان زودهنگام در جلوگیری از پیشرفت این بیماری بسیار موثر است. در زیر به معرفی بهترین روش‌های درمان بیماری بواسیر پرداخته‌ایم:

دارودرمانی

اولین روش برای درمان بواسیر مصرف دارو است. اگر به این عارضه دچار شده‌اید، می‌توانید با مصرف داروهایی از قبیل شیاف، پماد و ... درد آن را کاهش دهید. اما توجه داشته باشید که دارودرمانی یک ‌روش قطعی نیست.

لیزر

یکی دیگر از بهترین و کم تهاجمی‌ترین روش‌ها، جراحی هموروئید با لیزر است. در این روش پزشک با استفاده از اشعه لیزر به ترمیم بافت عروق آسیب دیده مقعد پرداخته و ممکن‌ است‌ برخی از رگ‌های خونی ملتهب را نیز جداسازی کند. این روش نیاز به ایجاد برش نداشته و درد و خونریزی نیز به همراه ندارد. همچنین به صورت سرپایی انجام شده و نیاز به بستری نیز نخواهد بود.

جراحی

روش سوم درمان این عارضه جراحی است. در این روش از بی حسی استفاده شده و سپس برشی در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. در مرحله بعد پزشک به ترمیم رگ‌های ملتهب پرداخته و دوباره پوست قسمت مقعد را بخیه می‌زند. این روش نسبتا تهاجمی بوده و دوره نقاهت‌ طولانی دارد.

بستن حلقه

در روش چهارم پزشک حلقه‌ای پلاستیکی را به دور رگ‌های خونی آسیب دیده می‌بندد. این کار باعث قطع جریان خون این عروق می‌شود. در نهایت رگ‌های ملتهب به مرور خشک‌ شده و جدا می‌شوند.‌

میزان هزینه درمان هموروئید با لیزر

در درجه اول توصیه می‌کنیم برای جراحی هموروئید با لیزر به یک دکتر هموروئید با تجربه و متخصص مراجعه نموده و حتما تحت نظر پزشکان با تجربه این عمل را انجام دهید. حال معمولا هزینه درمان هموروئید با لیزر از مهمترین دغدغه‌های بیماران تلقی می‌شود. در این خصوص باید بگوییم هزینه لیزردرمانی نسبت به جراحی باز بسیار مناسب‌تر است‌.

اما هزینه درمان هموروئید با لیزر به عوامل مختلفی مثل شرایط جسمانی بیمار، میزان آسیب دیدگی عروق و .‌.. بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان هزینه مشخصی را برای آن در نظر گرفت. اما در حالت کلی میزان هزینه در همان جلسه اول مشاوره تعیین می‌شود.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی بیماری هموروئید و روش‌های درمان آن پرداختیم. اگر علائم و نشانه های بواسیر را در خود مشاهده می‌کنید، بلافاصله به یک دکتر هموروئید ماهر مراجعه نمایید. چرا که درمان زودهنگام می‌تواند از بروز عوارض بواسیر جلوگیری کند‌.

برگرفته از وب سایت کلینیک درمان هموروئید ماه درمان  https://mahdarman.com/


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48qnnl