پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 37810
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/12/27 12:32

کاربرد چسب پلی اورتان در صنایع خودروسازی

چسب پلی اورتان یکی از پرکاربردترین انواع چسب‌ها است که در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد.
کاربرد چسب پلی اورتان در صنایع خودروسازی

کاربرد چسب پلی اورتان در صنایع خودروسازی

از این چسب می‌توان در صنایع خودروسازی، بسته‌بندی، چوب، ساختمان‌سازی و در بخش‌های مختلف استفاده کرد. در صورتی ‌که قصد اطلاع از قیمت چسب پلی اورتان دارید می‌توانید به سایت رایمند تجارت مراجعه کرده و از میان انواع چسب‌های صنعتی موجود، قیمت محصول مورد نظر خود را بررسی کرده و برای خرید آن اقدام کنید.

در سایت رایمند تجارت انواع چسب‌های پلی اورتان در ابعاد و برند و قیمت‌های مختلف برای خرید وجود دارند که هر فرد متناسب با نیاز خود می‌تواند خرید آن را داشته باشد. بهتر است بدانید که کاربرد این چسب بسیار بالاست، اما در این محتوا قصد داریم به طور خاص پیرامون استفاده از چسب پلی اورتان در صنعت خودروسازی صحبت کنیم.

کاربردهای مختلف چسب پلی اورتان 

کاربرد در صنعت خودروسازی

می‌توان گفت بالای 6 الی 7 سال است که استفاده از چسب پلی اورتان در صنایع مختلف، مخصوصاً صنعت خودروسازی به چشم می‌خورد. به ‌طور کلی این چسب در انواع رنگ‌های مختلف سفید، طوسی و مشکی بوده که چسب پلی اورتان مشکی به‌ شکل تخصصی در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این چسب بیشتر به‌ منظور اتصال و درزگیری شیشه اتومبیل، احیا درزگیری بدنه خودرو و موارد این چنینی استفاده می‌کنند.

کاربرد در صنعت بسته‌بندی

علاوه ‌بر این ‌که از این چسب در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود، شاهد حضور و کاربرد چسب پلی اورتان در صنعت بسته‌بندی نیز هستیم. به‌ طوری ‌که اتصالاتی بسیار مقاوم و نفوذناپذیر در مقابل رطوبت، آب، گرد و خاک را می‌توان با چسب پلی اورتان به وجود آورد.

کاربرد در صنعت ساختمان سازی

بیشترین و متداول‌ترین کاربرد چسب پلی اورتان در صنعت ساختمان‌سازی و به‌ منظور درزگیری و آب‌بندی است. این چسب مقاومت خوبی در مقابل رطوبت و آب داشته و همچنین اتصالات آن دوام و استحکام بالایی دارد. به ‌طوری ‌که در طولانی ‌مدت دچار ضعف در چسبندگی نمی‌شوند.

چگونه از چسب پلی اورتان در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود؟

چسب پلی اورتان مصرفی در صنعت خودروسازی به دو دسته سوسیسی و کارتریجی تقسیم‌بندی می‌شود. دو نوع سوسیسی و کارتریجی تفاوت چندانی از نظر مواد اولیه مصرفی در ساختار خود نداشته و فرق عمده بین آن‌ها در نحوه بسته‌بندی چسب‌ها است. افزون بر این، میزان سختی چسب پلی اورتان (Shore A) هر اندازه بیشتر باشد، قابلیت چسبندگی بیشتری داشته و در حقیقت به عنوان چسب به کار گرفته می‌شود. از طرف دیگر، هر اندازه میزان سختی آن پایین‌تر باشد، به عنوان درزگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از هر یک از نمونه‌های سوسیسی و کارتریجی بر حسب سلیقه مصرف‌کننده و محل کاربرد، استفاده می‌شود. در ادامه چند نمونه از کاربردهای چسب پلی اورتان خودرویی در خودروسازی را با هم بررسی می‌کنیم:

اتصال شیشه

از آن‌ جایی ‌که چسب پلی اورتان در مقابل آب، نفوذ رطوبت و به طور کلی درزگیری بسیار مقاوم است، عملکردی عالی از خود نشان می‌دهد. از این چسب برای اتصال شیشه‌های خودرو استفاده می‌کند که رنگ مشکی آن سبب ایجاد ظاهری بهتر می‌شود.

لکه گیری

از این چسب می‌توان برای پر کردن سوراخ پیچ‌ها و دوجداره کردن شیشه و لکه گیری‌های مختلف و... در بخش‌های متفاوت خودرو استفاده کرد.

استفاده در نما

استفاده از پلی اورتان مشکی هم به‌ صورت سوسیسی و هم به ‌صورت کارتریج در قسمت نمای اتومبیل نیز یکی از کاربردها و موارد استفاده از آن است.

موم‌کشی خودرو

موم پلی اورتان در بدنه خودرو و داخل کاپوت یا زیر درب به منظور کاهش صدای ایجاد شده در اثر برخورد قطعات فلزی با یکدیگر و افزایش میزان مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  ویژگی‌های چسب پلی اورتان

ویژگی‌های مثبت و منحصربه ‌فرد چسب پلی اورتان سبب استفاده و کاربرد آن در بخش‌های مختلف نظیر خودروسازی شده است که در ادامه این ویژگی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

مقاومت بالا

مقاومت و استحکام چسب پلی اورتان در مقابل فشارهای مکانیکی بسیار زیاد بوده و به دنبال وارد شدن ضربه و فشار نمی‌شکند یا چسبندگی خود را از دست نمی‌دهد.

مقاومت در شرایط محیطی مختلف

یکی از ویژگی‌های مثبت این چسب عدم تغییر به ‌دنبال تغییرات آب ‌و هوایی و شرایط محیطی است. به ‌طوری‌ که گرما و سرمای شدید از قدرت چسبندگی آن نمی‌کاهد.

طول عمر و دوام مناسب

طول عمر این چسب‌ها بسیار بالاست و در صورتی‌ که تحت شرایط سخت قرار نگیرند می‌توانند مادام‌العمر نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند.

مقاومت در مقابل نفوذ

چسب‌های پلی اورتان در مقابل نفوذ آب، گرد و غبار و انواع دیگر آلودگی‌ها مقاوم هستند.

مقاومت در مقابل حلال‌ها و مواد شیمیایی

چسب‌های پلی اورتان در مقابل بسیاری از مواد شیمیایی و حلال‌ها مقاوم بوده و در ارتباط با آن‌ها دچار سستی و ضعف چسبندگی نمی‌شوند.

قدرت چسبندگی بالا

قدرت چسبندگی چسب پلی اورتان به‌ قدری بالاست که توانایی اتصال سطوح مختلف حتی با وزن‌های بالا را نیز دارد.

کاربرد آسان

چسب پلی اورتان در مدت زمان کوتاهی خشک می‌شود و استفاده از آن نیاز به دانش و مهارت یا  تجهیزات خاصی ندارد و تمامی افراد حتی به ‌طور شخصی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. در استفاده از این چسب دقت کنید که حتماً سطح موردنظر شما باید کاملاً خشک و عاری از هرگونه آلودگی، چربی، گرد و غبار و ...باشد. همچنین اگر سطح دارای ناهمواری و پستی بلندی است ابتدا آن را به کمک ابزارهایی نظیر سمباده و کاردک کاملاً صاف و یکدست کنید تا چسبندگی خوبی از چسب خود داشته باشید. هنگام کار نیز استفاده از دستکش توصیه می‌شود تا چسب با پوست دست تماس مستقیم پیدا نکند.


 

کاربرد صنعتی

این چسب به واسطه ویژگی‌های مثبتی که دارد تنها در بخش ساختمانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه شاهد حضور پررنگ چسب پلی اورتان در انواع فعالیت‌های کارگاهی و صنعتی و در مقیاس بزرگ هستیم.

از کجا چسب پلی اورتان خودرویی بخرم؟

در صورتی‌ که قصد اطلاع از قیمت چسب پلی اورتان دارید می‌توانید به صفحه مربوط به این چسب در سایت رایمند تجارت مراجعه کنید. در این سایت انواع مختلفی از چسب‌های پلی اورتان به‌ خصوص چسب پلی اورتان خودرویی وجود دارد که در ابعاد، برند، حجم و نمونه‌های مختلف موجود هستند و هر فرد می‌تواند به صورت اینترنتی چسب مورد نظر را انتخاب و خریداری کند.

به‌ طورکلی قیمت چسب پلی اورتان به عوامل مختلفی بستگی دارد که ازجمله این عوامل می‌توان به برند تولیدی اشاره داشت. هر چه این برند نام آشناتر و معروف‌تر باشد قیمت محصولات آن بیشتر می‌شود. البته که این افزایش قیمت به دلیل ویژگی‌های مثبت است. مواد و متریال به‌ کار رفته در تولید چسب نیز بر روی قیمت آن مؤثر هستند. از دیگر عوامل موثر بر روی قیمت می‌توان به خواص فیزیکی و شیمیایی چسب نظیر سرعت خشک شدن، قدرت چسبندگی و موارد این‌ چنینی اشاره داشت.


 

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4je8vl