شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 1196
تاریخ انتشار: 1400/06/13 14:21

طالبان برای آمریکا خط و نشان کشید

سخنگوی طالبان با بیان اینکه زنان افغان می‌توانند با حجاب به کار و تحصیل بپردازند، به آمریکا هشدار داد که سعی نکند فرهنگ افغانستان را تغییر دهد.

«محمد سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در مصاحبه با فاکس نیوز، خطاب به آمریکا گفت: ما برای تغیر فرهنگ شما تلاش نمی‌کنیم، شما هم نباید در تلاش برای تغییر فرهنگ ما باشید.

وی افزود: به جای تلاش برای تغییر، باید روی امکان همکاری سازنده با دو کشور تمرکز کنیم.

شاهین همچنین مدعی شد که زنان در افغانستان در دولت جدید از حقوق خود محروم نخواهند شد و هیچ مشکلی در زمینه کار و تحصیل آنها، نخواهد بود.

این درحالی است که نیروهای طالبان، با زنانی که روز جمعه در کابل خواستار برخورداری از حقوق خود شده بودند، برخورد کرد.

سهیل شاهین همچنین گفت که طالبان با نظرات غربی مبنی بر «تحصیل زنان بدون حجاب» مخالف است.

وی گفت: این تغییر فرهنگ است. آنها (زنان) می‌توانند با حجاب آموزش ببینند و کار کنند.

شاهین در مورد روابط آینده با ایالات متحده نیز گفت: ما باید تمرکز کنیم که چگونه می‌توانیم با هم به نحو مثبت و سازنده‌ای کار کنیم که به نفع هر دو طرف است.

شاهین همچنین خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را بستن یک فصل در تاریخ این کشور توصیف کرد.

وی به فاکس نیوز گفت: «ما یک فصل را پشت سر گذاشتیم. برای ما این اشغالگری بود. ما به آن پایان دادیم و مقاومت کردیم. اما اکنون این فصل تمام شده است. ما باید بر آینده‌ای تمرکز کنیم که برای آنها و برای ما بهتر است.

اظهارات شاهین در روز جمعه در حالی منتشر شد که گزارش‌هایی مبنی بر اعلام دولت موقت جدید به زودی در کابل منتشر شد. منابع به رویترز گفتند ملا عبدالغنی برادر، بنیانگذار طالبان، مسئولیت آن را بر عهده خواهد داشت.

یک منبع نزدیک به طالبان گفت که دولت موقت فقط شامل اعضای طالبان، ۲۵ وزارتخانه و یک شورای مشورتی از ده‌ها دانشمند مسلمان خواهد بود.

منابع متعدد نیز گفتند که در سطوح عالی، ملا محمد یعقوب، پسر ملا عمر-بنیانگذار طالبان، به برادر ملحق می‌شود.

یک مقام طالبان در حالی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: همه رهبران ارشد به کابل وارد شده‌اند  و مقدمات برای اعلام دولت جدید در مراحل پایانی است.

 

منبع: فارس

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45ram2