شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 94204
تاریخ انتشار: 1402/07/04 08:12
گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

سود آمریکا از یک توافق مهم / چه موانعی سر راه است؟

مجتهدی گفت: امریکا، از چند سال گذشته، به دنبال این ماجراست که ۲ کشور عربستان و اسرائیل به یک توافق اساسی دست پیدا کنند.
سود آمریکا از یک توافق مهم / چه موانعی سر راه است؟

توافق احتمالی عربستان و اسرائیل، بحث داغ و مهمی است که در قسمت اخبار بین‌الملل خبرگزاری‌ها مشاهده می‌کنیم. این توافق از جنبه هایی دارای اهمیت است که البته بیشتر برای امریکا سود خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل، بر این باور هستند که امریکایی‌ها مدت زمان بسیاری را در فکر به نتیجه رساندن این توافق بوده‌اند. قطعا کشور امریکا از جایی که می‌داند سود بسیار بالایی خواهد برد، دست بردار نخواهد بود و تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن توافق میان عربستان و اسرائیل خواهد کرد.

هر چند که بسیاری از کارشناسان معتقدند عربستان و اسراییل در طول سال‌های اخیر به صورت چراغ خاموش با یکدیگر رابطه داشته‌اند، اما طبق اعلام قبلی، سعودی‌ها ۳ شرط اصلی جهت عادی‌سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده‌اند. نخستین شرط آنها امضای یک توافق امنیتی جدید با امریکاست که علاوه بر حمایت نظامی و امنیتی واشنگتن از ریاض، محدودیتی را در قبال خرید تسلیحات عربستان از امریکا در بر نداشته باشد.

آمریکا-عربستان

آمریکا مدت زیادی به این توافق فکر کرده است

امیر مجتهدی، کارشناس روابط بین‌الملل، در ارتباط با بحث توافق عربستان و اسرائیل به گسترش نیوز گفت: امریکا، از چند سال گذشته، به دنبال این ماجراست که ۲ کشور عربستان و اسرائیل به یک توافق اساسی دست پیدا کنند. امریکا سعی داشت با تحت فشار قرار دادن دولت عربستان، هرچه زودتر این توافق صورت گیرد و در این راه اقداماتی را انجام داده است.

مجتهدی ادامه داد: امریکا منافع بسیاری را در راستای توافق میان عربستان و اسرائیل خواهد داشت و برای هرکدام دلیل خود را دارد. بعد از آنکه کشور چین، درگیری و تنش‌های میان ایران و عربستان را در پایتخت خود یعنی پکن برطرف کرد، پکن اعلام آمادگی کرد که ما بعد از عربستان و ایران، آماده‌ایم تا درگیری میان اسرائیل و فلسطین را نیز برطرف کنیم، این امر نشان دهنده نفوذ چین در حیات خلوت خاورمیانه بود که امریکا احساس خطر کرد و تصمیم گرفت تا به طور جدی بحث روابط عربستان و اسرائیل را دنبال کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: دلیل بعدی که سبب شد تا بحث روابط میان اسرئیل و عربستان دارای اهمیت بالایی برای امریکا باشد، امضای توافق صلح ابراهیم توسط ترامپ و جمهوری خواهان بود که این امر سبب شد تا دولت بایدن تحت فشار قرار بگیرد و سبب شد تا به دلیل مواردی که وجود دارد، توافقی مشابه صلح ابراهیم را انجام دهند. ضمن اینکه توافق اسرائیل و عربستان، می‌تواند تکمیل‌کننده توافق صلح ابراهیم باشد. یعنی در واقع این دولتی که درحال‌حاضر روی کار کشور امریکا است، با تکمیل این توافق قصد دارد آن را جزو دستاوردهای دولت خود معرفی کند.

امیر مجتهدی.mp3

وی افزود: بحث بعدی که در راستای چنین توافقی مطرح می‌شود، موضوع انتخابات امریکا است. درواقع باید گفت دولت بایدن قصد داشت تا سال آینده که انتخابات امریکا درپیش است، یک دستاوردی را برای خود به عنوان ابزار رای گیری در دست داشته باشد. پس باید گفت انتخابات پیش روی امریکا بسیار اهمیت دارد و دستیابی به یک توافق اساسی میان امریکا و اسرائیل می‌تواند برای کشور امریکا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

مجتهدی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: یکی دیگر از دلایلی که امریکا از این توافق ۲ جانبه منفعت بسیاری خواهد برد، مهار کردن کشور ایران است. باید گفت که امریکایی‌ها بر این باور هستند که توافق میان ایران و عربستان یک توافق شکننده‌ای است و ممکن است طول عمر آن بسیار کوتاه باشد. پس امریکایی‌ها قصد دارند که عربستان را به نوعی از دامن ایران جدا کرده و به سمت خود بکشانند. این نکته هم بسیار دارای اهمیت است که عربستان به نوعی به کشور چین وابسته شده است. این وابستگی به دلیل قراردادهای نظامی و تجاری است.

آمریکا قصد دارد چین و عربستان را از ایران دور کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: امریکایی‌ها قصد دارند با توافق میان عربستان و اسرائیل، عربستان را از ایران و چین فاصله دهند و به سمت خود بکشانند و درواقع یک محور دیگری در ایران شکل دهند. پس باید گفت که مهار ایران، یکی دیگر از دلایلی است که امریکا از توافق میان اسرائیل و عربستان سود خواهد برد.

وی گفت: دلیل بعدی بحث انرژی است. همانطور که می‌دانید، موضوع انرژی برای تمام کشورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امریکایی‌ها قصد دارند تا عربستان، تبدیل به همان گاو شیرده‌ای شود که چندی پیش ترامپ از آن نام برده بود. درواقع امریکایی‌ها قصد دارند با انجام این تواق، فشارهایی را روی امریکا بگذارند که بحث نفت عربستان را به راحتی کنترل کنند. خصوصا بعد ازجنگ روسیه و اوکراین که بحث انرژی و منابع انرژی بسیار دارای اهمیت شده است. پس درواقع امریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا یک نفوذی را به عربستان پیدا کنند تا بتوانند بحث انرژی را به راحتی تحت کنترل خود دراورند.

نتانیاهو-عربستان

مجتهدی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایلی که توافق میان عربستان و اسرائیل برای امریکا اهمیت دارد، بحث تامین امنیت اسرائیل است. بار روانی این قضیه، امنیت رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید گفت که ماموریت اول و آخر امریکا در منطقه تامین امنیت اسرائیل است. چنین اتفاقی می‌تواند مقدمه توافق پاکستان و اندونزی با اسرائیل باشد. عربستان بر روی این ۲ کشور نفوذ بسیاری بالایی دارد و اگر چنین توافقی صورت گیرد، می‌تواند منجر شود تا اسرائیل و اندونزی و پاکستان نیز به یک توافق دست پیدا کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که چه موانعی ممکن است پیش روی توافق میان عربستان و اسرائیل باشد به گسترش نیوز گفت: یکی از موانعی که ممکن است سد راه این توافق شود، درخواست عجیب عربستان از امریکا است. عربستان درخواست داشته ما به شرطی با اسرائیل توافق می‌کنیم که قوانینی که در کشور برای کشورهای عضو ناتو درنظر گرفته‌اید برای ماهم باید درنظر گرفته شود.

مجتهدی ادامه داد: طبق قوانین ناتو، اگر به کشوری که به عضویت ناتو درامده است، حمله‌ای شود، امریکا باید با تمام نیروی‌های نظامی، از آن کشور حمایت کند و نیروهای خود را در اختیار آن کشور قرار دهد. عربستان هم اعلام کرده تا اگر به خاک ما تجاوز شد باید تمام نیروهای امریکا در اختیار ما باشد و از ما حمایت کند.

عربستان قصد دارد تا آمریکا از کشورش حمایت کند

وی افزود: چنین پیشنهادی، از سوی بعضی کارشناسان از آن جهت عجیب به نظر می‌آید که این موضوع باید در کنگره به تصویب برسد و باید گفت که اکثریت کنگره در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد و دموکرات‌ها درصد کمتری را دارند. اما همین دموکرات‌ها نیز به دلیل بحث حقوق بشری عربستان، بسیار گلایه دارند و بعید است که چنین طرحی در کنگره به تصویب برسد.

بن سلمان-بایدن

وی گفت: یکی دیگر از مباحثی که در ارتباط با این توافق مطرح می‌شود، این است که عربستان اعلام کرده که ما به ابزار هسته‌ای از برای استفاده صلح آمیز نیازمندیم و امریکا باید این ابزار را در اختیار ما قرار دهد. امریکا ابزار‌های پیشرفته‌ای دارد و عربستان خواسته است تا امریکا این ابزار و تجهیزات را در اختیارشان قرار دهد. امریکا، یک جمع بندی نسبت به این ماجرا می‌کند و بر این باور است که اگر در اختیار عربستان، سلاح هسته‌ای قرار دهیم، ممکن است بسیار خطرناک باشد. امریکا از یک خاورمیانه هسته‌ای نگران است و اگر هم عربستان بخواهد به این تجهیزات دست پیدا کند، همه چیز بهم خواهد ریخت و یک بحران برای امریکا شکل خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: نگرانی بعدی امریکا درباره بحث هسته‌ای این است که این امکان وجود دارد تا یک سری اتفاقات سیاسی در عربستان شکل گیرد و این سلاح هسته‌ای در اختیار کسانی قرار گیرد که از ایران حمایت می‌کنند. در واقع بحث هسته ای، یکی از موانع مهم پیش روی این توافق است که امریکا می‌تواند با این موضوع مخالفت کند.

مجتهدی عنوان کرد: عامل بعدی که ممکن است با مخالفت امریکا مواجه شود و پیشنهاد عربستان را رد کند، بحث ۲ کشوری است. درواقع عربستان اعلام کرده است که ما درصورتی توافق خواهیم کرد که ۲ کشور از فلسطین و اسرائیل تشکیل شود. قطعا چنین موضوعی بسیار واضح است که اسرائیل با چنین موضوعی قطعا مخالفت خواهد کرد. رها کردن کشور فلسطین برای اسرائیل واقعا موضوع بسیار سختی خواهد بود.

وی افزود: مانع بعدی که در این راه وجود دارد، واکنش ایران است. توافق رسمی میان عربستان و اسرائیل می‌اتواند از سوی ایران واکنش هایی را به همراه داشته باشد. بعضی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که این واکنش می‌تواند مانند حمله موشکی که به آرامکو صورت گرفت باشد که این امر یک واکنش مستقیم است و یا می‌تواند از طریق حوصی‌ها و واکنش غیر مستقیم، فشارهایی را بر روی عربستان بگذارد. حتی اماراتی‌ها و بحرینی‌ها که در عربستان با اسرائیل صلح کردند، هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل را محدود کردند و فقط به همین صلح اکتفا کردند.

منبع:گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/396lr7