شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 101896
تاریخ انتشار: 1402/10/13 11:12

پیش بینی وزیر صمت تا پایان سال؛ قیمت‌های بازار خودرو به قیمت‌های کارخانه نزدیک می‌شود

به گفته وزیر صمت، به طور متوسط قیمت بازار خودروی تولید داخل از ابتدای سال جاری حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است که پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو، عملاً بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های پایانی سال شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه باشیم.
پیش بینی وزیر صمت تا پایان سال؛ قیمت‌های بازار خودرو به قیمت‌های کارخانه نزدیک می‌شود

 عباس علی آبادی در جلسه علنی روزگذشته (سه شنبه ۱۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، گفت: ایران را باید صنعتی کنیم و بدون شک تولید، تنها راه پیشرفت کشور است.

وی ادامه داد: سال‌های متمادی است که رهبر انقلاب با هوشمندی در شعار سال مفهوم و کلمه تولید را مطرح می‌کنند. رهبری شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» عنوان کردند و مهار تورم از مسیر رشد تولید ماندگار، عزت بخش و اشتغال آفرین است.

وزیر صمت تصریح کرد: صادرات و واردات هوشمندانه بازار را تنظیم می‌کند، تولید را رونق می‌بخشد، رقابت سالم را شکل می‌دهد، فناوری را ارتقا می‌دهد، ما را بین‌المللی می‌کند و پای ما را به بازارهای جهانی باز می‌کند. تولیدکننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت و از دست قاچاقچیان در امان است، اما یله و رها هم نیست بلکه باید تولیدات خود را رشد و ارتقا دهد و با کیفیت باشد و قیمت تولیداتشان مناسب باشد.

واردات باید منطقی باشد

علی‌آبادی با بیان اینکه برای رسیدن به چنین جایگاهی تولید باید رونق داشته باشد، افزود: اگر تولید سودده نباشد، در این بخش تشکیل سرمایه شکل نمی‌گیرد و سرمایه‌ها به سمت دلالی و واسطه گری و سفته بازی می‌رود چراکه در تولید ریسک‌های فراوان و سود کم وجود دارد. نه تنها واردات باید منطقی باشد بلکه همزمان باید تولید را نیز مورد حمایت قرار دهیم.

وزیر صمت تصریح کرد: در وزارت صنعت مبتنی بر برنامه‌ای که در ابتدای خدمتم تقدیم مجلس شد، ۸ اصل بنیادین را شناسایی و در دستورکار قرار دادیم که مهم‌ترین کار تعریف ۱۴ پروژه پیشران و تحول آفرین مثل خودروی برقی، موتور هواپیما و موتور کشتی بود که منجر به تغییر ریل و زمین بازی جدید می‌شود. از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و این تولیدات اکنون از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است. علاوه بر این، ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۶ درصد رشد برخوردار است.

برنامه‌های دولت برای رشد تولید خودرو به ثمر نشست

وی اظهار کرد: در مدت یاد شده حدود ۲۸ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین و۴۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۷ درصد رشد برخوردار است. در ۹ ماه ابتدای سال حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با پارسال حدود ۹۶ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم به ثمر نشسته و در حوزه تولید خودرو رشد داشته است.

علی آبادی با بیان اینکه پس از چند سال توقف بالاخره در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازی های کمی، کیفی و سلیقه‌ای واردات از سر گرفته شده است، گفت: آمار واردات خودرو به سرعت در حال تغییر و رو به رشد است. تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار عدد است. کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر، افراد منصرف شده ۳ هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار ۴۳۳ نفر و افراد تعیین تکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه فرایند واردات خودروی نو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برندها اعم از چینی و غیره نظم گرفته و روال پیدا کرده است، گفت: امیدوارم ملت شریف با صبوری مراقب باشند و فریب دلالان را نخورند. درباره واردات خودرو تاکنون ۲۳ شرکت مطابق ضوابط مجوز گرفتند و ما برای صدور مجوز بیشتر هیچ منعی نداریم و معتقدم که باید به سمتی برویم که افراد خودشان بتوانند برای خودشان خودرو وارد کنند.

علی آبادی درباره وضعیت واردات خودروهای کارکرده به کشور، گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی، آئین نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شد و این آئین نامه پس از طی بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب شد و به زودی ابلاغ خواهد شد که با ابلاغ این آئین‌نامه، واردات خودروهای کارکرده نیز نظام پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: دو عارضه مزمن کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروی ناقص و توقف واردات و تلاطم بازار کالایی کشور که در بازار خودروی کشور طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، امروز بر اساس برنامه‌های اجرا شده، مدیریت شده است. در تولید داخل امسال هم مانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را خواهیم داشت. با حذف تلاطم‌های بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجه هستیم.

وزیر صمت بیان کرد: به طور متوسط قیمت بازار خودروی تولید داخل از ابتدای سال جاری حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است که پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو، عملاً بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های پایانی سال شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه باشیم.

علی آبادی تاکید کرد: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان می‌دهد که با خارج شدن خودرو از فهرست کالاهای سرمایه‌ای جامعه، غالب خودروها با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده است. در برخی از خودروسازان کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان در سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قرارداد کردند و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵۹ درصد بوده است.

وی اظهار کرد: استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین در صنعت خودرو نظیر برقی سازی و انتقال پذیری می‌تواند زمینه ساز تحولی در صنعت خودرو کشور باشد. سال جاری روی هدف شتاب‌دهی به برقی سازی حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و فرهنگ سازی روی واردات خودروهای برقی متمرکز شدیم و تولیدات داخلی را هم در دستور کار قرار دادیم. در سال آینده ۴ نمونه خودروی برقی با کیفیت به نحوی که بتوانند با خودروهای خارجی رقابت کنند، عرضه خواهد شد.

منبع:عصر اقتصاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457oy9