دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 41314
تاریخ انتشار: 1402/03/02 10:01

خطر تعطیلی در کمین واحدهای پایین‌دست

برآوردها نشان می‌دهد قطعی برق در سال‌های گذشته، ضرر چند میلیارد دلاری به شرکت‌های فولادی‌ها و سیمانی و تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی تحمیل کرده است.
خطر تعطیلی در کمین واحدهای پایین‌دست

برآوردها نشان میدهد قطعی برق در سالهای گذشته، ضرر چند میلیارد دلاری به شرکتهای فولادیها و سیمانی و تعدادی از شرکتهای پتروشیمی تحمیل کرده است. با اینحال داستان قطع برق هرسال با گرم شدن هوا و افزایش مصرف انرژی برق، تکرار میشود. امسال هم در تازهترین اخبار، قرار است شرکت توزیع نیروی برق طی ماههای خرداد تا مرداد امسال برق صنایع سیمان و فولاد را بر اساس سه برنامه پیشنهادی سهمیه بندی کند. براساس نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برنامه مدیریت بار مشترکین سیمان، فولاد و انرژی بر شرکتهای توزیع اعلام و از فعالان سیمانی و فولادی خواسته شده یکی از برنامهها را متناسب با فرآیند تولید مشترک انتخاب و موضوع را در سامانه جامع مدیریت پیک بار کشور ثبت کند. صمت در این گزارش به تاثیر سهمیهبندی و قطع برق بر تولید صنایع معدنی پرداخته است.

متضرران کمبود برق

هرساله با گرم شدن هوا و افزایش خاموشیها، قطعی برق صنایع کلیدی کشور به عنوان اولین راهکار مدنظر قرار میگیرد. غافل از اینکه در میان همه واحدهایی که با قطعی برق مواجه میشوند، دو صنعت فولاد، سیمان و پتروشیمی که اتفاقا جزو صادراتمحورترین صنایع کشور بهحساب میآیند، به شدت از این موضوع متضرر شده و زیان ناشی از آن سهامداران خرد و کلان بازار سرمایه را نیز متاثر میکند. از طرفی دولت و مجلس با هدف جبران منابع بودجهای و حرکت به سمت توسعه صنایع پاییندستی، سیاست افزایش قیمت خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی را نیز اعمال کرد، که زیان ناشی از این افزایش قیمتها و همچنین قطعی برق ضربهای جدی به این تولیدات وارد خواهد کرد.

قطع برق، نرخ سیمان را افزایش میدهد؟

بررسیها از بازار سیمان نشان از رشد فزاینده نرخ این محصول در شروع سال جدید دارد. چنانکه نرخ سیمان در هر کیسه به ۶۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که طبق اعلام فعالان صنفی در بخش تولید کمبودی وجود ندارد.همچنین انتشار اخباری مبنی بر ارائه برنامه سهمیه بندی برق و یا احتمال تکرار قطع برق صنایع باعث ایجاد نگرانیهایی مبنی بر احتمال افزایش نرخ سیمان شده است. در همین زمینه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: افزایش نرخ سیمان در سال جدید امری طبیعی است. چراکه هزینههای تولید افزایش یافت. بهعنوان مثال بالا رفتن حقوق و دستمزد و موارد دیگر تاثیر بسیاری روی نرخ تمامشده محصول نهایی میگذارد. عبدالرضا شیخان همچنین اظهار کرد: در سالی که گذشت تورم اقتصاد ایران به ۴۰ درصد رسید. نمیتوان با نادیده گرفتن این موضوع به تولید ادامه داد. ما باید از تولید حمایت کنیم تا بتواند به حرکت خود ادامه دهد.

تاثیر تولید و نرخ سیمان بر مسکن

او ادامه داد: سیاست دولت و تولیدکنندگان باید حفظ روند تولید باشد تا اشتغال نیز ایجاد شود. اگر یک کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا ۲۸ هزار تومان باشد، ۱۰ درصد بالاتر یا پایینتر از این نرخ تاثیر چشمگیری بر ساختوساز و پروژهها نمیگذارد. اما نبود آن باعث گرانی ساختوساز میشود. وی با تاکید بر حفظ روند تولید گفت: هر لطمهای که به تولید وارد شود به ضرر مصرفکنندگان خواهد بود.

او درباره قطعی برق صنایع نیز تاکید کرد: این اتفاق طبیعتا تاثیر منفی بر فضای تولید میگذارد. خوشبختانه وزارت نیرو با توجه به اتفاقات سالهای گذشته این تجربه را دارد که در سال جدید مدیریتشده حرکت کند. قطعی مدیریتشده بدین معناست که شبها برق بیشتری در اختیار صنایع قرار بگیرد. در روز نیز فقط به مقدار راهاندازی کوره برق اختصاص دهد. چراک فعالیت کوره ۲۴ ساعته است.

شیخان در پایان یادآور شد: احتمالا برنامههای برقرسانی به صنایع در سال جدید پیشبینی شده است. بنابراین با کاهش محدودیتها میتوان گفت قطعی برق صنایع تاثیر آنچنانی بر بازار نمیگذارد.

نگاهی به پیامدهای قطعی برق در صنعت فولاد

به دنبال افزایش شدید مصرف برق در تابستان و کمبود برق مورد نیاز کشور، متاسفانه مسئولان برای حل این مشکل راحتترین و دمدستیترین راهکار را در پیش گرفتند و قطع برق صنایع و به طور مشخص دو صنعت فولاد و سیمان را در دستور کار قرار دادند. این مسئله اگر چه در ظاهر صرفا به قطعی برق کارخانههای تولیدکننده فولاد و سیمان محدود است اما در واقع به تعطیلی بسیاری از صنایع و حوزههای بالا دستی و پایین دستی این دو صنعت نیز منجر شده است.مثلا در صنعت فولاد تعطیلی و کاهش شدید تولید، به تعطیلی و کاهش شدید تولید صدها واحد تولیدی کوچک که تامینکننده مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت فولاد هستند نیز منجر شده است. اکنون با تعطیلی و کاهش تولید صنعت فولاد به دلیل قطع برق، هزاران شغل غیرمستقیم که به واسطه فعالیت فولادسازان شکل گرفته نیز به تعطیلی کشیده شده و واحدهای پایین دست با آسیب جدی و خطر تعطیلی مواجه شدهاند. اگرچه قرار بود برای تداوم تولید محدود، بخشی از برق این صنایع تامین شود اما تازهترین گزارشها نشان میدهد بهدلیل کمبود برق، قطع برق این صنایع فراتر از آنچه تصور میشد اتفاق افتاده و همین موضوع روند تولید و عرضه این محصولات را در بازار با مشکل مواجه کرده و حتی منجر به افزایش نرخ سیمان و فولاد در بازار شده است.

کاهش عرضه و رشد قیمت

آنطور که اطلاعات موجود نشان میدهد قطع برق صنایع فولاد و سیمان منجر به کاهش شدید تولید و عرضه محصولات داخلی و حتی صادراتی شده است. این موضوع همچنین منجر شد هفته قبل یکی از عجیبترین هفتهها برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا رقم بخورد و عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا به یکسوم برسد.

احمد اشتیاقی، یک کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه معضل قطع برق یکی از مهمترین دلایل گرانی نرخ سیمان و فولاد است گفت: قطع برق کارخانههای سیمان و فولاد منجر به کاهش تولید و عرضه شد؛ بنابراین بهدلیل کمبود ایجاد شده و بهدلیل اینکه در بازار مصرف، نیاز متقاضیان سیمان برآورده نمیشود، قاعدتا افزایش نرخ طبیعی است. بهگفته او درصورتی که برق قطع نمیشد قطعا سیمان و فولاد در محدوده قیمتهای قبلی مصوب، کشف نرخ میشد.

شهباز حسنپوربیگلری، نماینده سیرجان در مجلس درباره اثر قطع برق بر صنعت فولاد گفت: گزارشهایی که دارم بهصورت شفاف و زنده نشان میدهد که ۱۹۱میلیارد تومان خسارت به بخش فولادی و صنعتی کشور از بابت قطعی برق وارد شده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قطع برق در فعالیت کل زنجیره فولاد تأثیرگذار است گفت: در کل میزان تولید در صنعت فولاد  ماهانه حدود ۲.۵میلیون تن است که عددی کمتر از ۱۰۰هزار تن در روز میشود، با قطع برق این میزان کاهش یافته و منجر به کاهش درآمد شرکتهای تولیدکننده فولاد و افزایش نرخ در بازار میشود.

سخن پایانی

به گفته برخی از کارشناسان اثر قطع برق بر صنعت فولاد حتی بیش از آثار قطع برق بر صنعت سیمان است. اطلاعات موجود نشان میدهد ایران ازجمله کشورهایی است که بهدلیل دریافت گاز و برق ارزان، به سمت احداث کورههای الکتریکی در صنایع فولادسازی رفته و ۸۰درصد فولاد را از طریق کورههای الکتریکی تولید میکند. این بهمعنای آن است که قطع برق هزینههای زیادی را به تولیدکنندههای فولاد تحمیل میکند. برخی برآوردها نشان میدهد که قطع برق روزانه بین ۱۰۰تا ۲۰۰میلیارد تومان برای صنعت فولاد هزینه دارد. اما اثر قطع برق تنها بر بازار داخلی نیست و گزارشهای موجود نشان میدهد قطع برق منجر به کاهش حجم صادرات فولاد ایران نیز میشود. حال وزارت نیرو قصد دارد با برنامهریزی سهمیهبندی از آثار این آسیب بکاهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nrmdk