شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 104959
تاریخ انتشار: 1402/12/02 05:53

رشد بهره‌وری‌ صنعت نفت به کمک دانش‌بنیان‌ها

سجاد اعیانی- کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی
رشد بهره‌وری‌ صنعت نفت  به کمک دانش‌بنیان‌ها

صنعت نفت به‌تازگی در راستای تقویت فناوری و کاهش وابستگی به خارجی‌ها در حوزه تجهیزات، بیشترین میزان قرارداد را در این حوزه با شرکت‌های فناورانه دانش‌بنیان داشته  و حضور شرکت‌های فناوری دانش‌بنیان در بخش نفت و گاز را با برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه، فعالانه ترویج کرده است. این شرکت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در بومی‌سازی تولید و تکمیل زنجیره ارزش صنعتی داشته‌اند. این رویکرد نه‌تنها بهره‌وری را در اقتصاد  افزایش داده، بلکه فرصت‌های جدیدی را در بازارهای نفت ایجاد کرده و درهایی را در بازارهای جهانی به روی صنعت نفت گشوده است. خش نفت و گاز ایران به‌عنوان یک نیروگاه مطرح‌شده که باعث رشد اقتصادی کشور در سه فصل اول امسال شده است. این بخش شاهد توسعه چشمگیری بوده و به یک بازیگر کلیدی در تجارت انرژی منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است. در واقع، بخش نفت و گاز ایران در سال ۱۴۰۲ نرخ رشد قابل‌توجهی افزون بر ۲۰ درصد را تجربه کرد که سهم اصلی رشد اقتصادی پایدار کشور را به خود اختصاص داد. این دستاورد نشان‌دهنده عملکرد استثنایی ایران در تجارت انرژی و همچنین توسعه ظرفیت استخراج نفت و گاز این کشور است. رشد و موفقیت بخش نفت و گاز ایران را می‌توان به عوامل متعددی نسبت داد. اولا، وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌ آنها به‌طور خاص در صنعت نقش حیاتی ایفا کرده و بسیار تاثیرگذار بوده است.
انباشت تخصص و دانش این شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بومی‌سازی و توسعه فناوری، برای دولت این طرفیت و توان را ایجاد کرده که با تقویت صنعت نفت به‌طور ویژه تجارت نفت خام خود را افزایش دهد و درنتیجه رشد بهره‌وری اقتصادی قابل‌توجهی داشته باشد. این پیشرفت در تولید روزانه نفت خام ایران که در تابستان از ۳.۵ میلیون بشکه در روز گذشت، منعکس شده است. علاوه بر این، ایران جایگاه قبلی خود را در اوپک بازیافته و اکنون سومین تولیدکننده بزرگ در میان کشورهای عضو است. این دستاورد گواهی بر تعهد این کشور به توسعه و گسترش تجارت نفتی خود است. در این میان نمی‌توان  نقش توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نادیده گرفت؛ چراکه نقش ویژه‌ای در این موفقیت داشته است. این پروژه با وجود ۲۴ ماه تاخیر در نهایت توسط پیمانکاران داخلی و با سرمایه‌گذاری از فناوری داخلی به بهره‌برداری رسید.
درنتیجه توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی تولید گاز ایران ۱۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. این پیشرفت نه‌تنها جایگاه ایران را به‌عنوان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی گاز تقویت می‌کند، بلکه توانایی آن را برای غلبه بر چالش‌ها و انجام موفقیت‌آمیز پروژه‌های در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد.
صنعت نفت به‌تازگی در حوزه تقویت فناوری و کاهش وابستگی به خارجی‌ها در حوزه تجهیزات، بیشترین میزان قرارداد را در این حوزه با شرکت‌های فناورانه دانش‌بنیان داشته و حضور شرکت‌های فناوری دانش‌بنیان در بخش نفت و گاز را فعالانه ترویج کرده است. این شرکت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در بومی‌سازی تولید و تکمیل زنجیره ارزش صنعتی داشته‌اند. این رویکرد نه‌تنها بهره‌وری را در اقتصاد خود افزایش داده ، بلکه فرصت‌های جدیدی را در بازارهای نفت نیز گشوده است.رشد چشمگیر و تحول بخش نفت و گاز ایران پیامدهای گسترده‌ای برای اقتصاد این کشور داشته است. عملکرد قابل‌توجه این بخش، رشد اقتصادی ایران را تقویت کرده و توجهات را هم در سطح منطقه و هم در سطح بین‌المللی به خود جلب کرده است.موفقیت ایران را می‌توان به تمرکز استراتژیک آن بر بهره‌برداری از منابع طبیعی و سرمایه‌گذاری بر پیشرفت‌های فناوری نسبت داد. ایران با استفاده از ظرفیت بخش نفت و گاز خود، خود را به‌عنوان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی انرژی معرفی کرده است.
در نهایت ابنکه بخش نفت و گاز ایران به‌عنوان یک نیروی محرکه در پشت رشد اقتصادی آن ظاهر شده است. با پیشرفت‌های اساسی در تجارت انرژی، توسعه ظرفیت استخراج نفت و گاز و تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه‌های بزرگ، ایران جایگاه خود را به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در چشم‌انداز انرژی جهانی مستحکم کرده است. ایران با اولویت‌بندی همکاری، تقویت شرکت‌های فناوری دانش‌بنیان و تضمین بومی‌سازی تولید، نه‌تنها به رشد چشمگیری دست یافته ، بلکه راه را برای توسعه اقتصادی پادار هموار کرده است. آینده برای بخش نفت و گاز ایران امیدوارکننده به نظر می‌رسد، زیرا همچنان به کمک قابل‌توجهی به شکوفایی اقتصادی کشور ادامه می‌دهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kxbmx