-

چالش های خرید و فروش مواد اولیه صنایع غذایی

یکی از بخش‌های بسیار مهم و متنوع در صنعت واردات و صادرات،خرید و فروش مواد اولیه محصولات صنایع غذایی می‌باشد.

چالش های خرید و فروش مواد اولیه صنایع غذایی

فروش مواد اولیه صنایع غذایی

یکی از بخش‌های بسیار مهم و متنوع در صنعت واردات و صادرات، خرید و فروش مواد اولیه محصولات صنایع غذایی می‌باشد .

همانطور که میدانید بازار خرید و فروش مواد اولیه صنایع غذایی پیوسته در جریان می‌باشد و حتی در شرایط بد اقتصادی، همچنان بازار خرید و فروش مواد اولیه صنایع غذایی رونق خود را داشته و به راحتی نمی‌توان بازار مواد اولیه صنایع غذایی را از چرخه خارج کرد .

کارخانه‌ها و برندهای معتبر و شناخته شده فروش مواد اولیه صنایع غذایی، جهت بالا نگه‌داشتن کیفیت تمامی محصولات خود سراغ مواد اولیه بسیار مرغوب می‌روند و آخرین چیزی که برایشان مهم می‌باشد، قیمت محصولاتشان است .

مراحل فروش مواد اولیه صنایع غذایی

فروش مواد اولیه صنایع غذایی با توجه به نوع مواد اولیه و نوع صنعت غذایی متفاوت است در کل، فروش مواد اولیه صنایع غذایی از طریق این مراحل صورت می‌گیرد :

تامین مواد اولیه: اولین مرحله در فروش مواد اولیه صنایع غذایی، تامین مواد اولیه است. این مواد می‌توانند از منابع طبیعی مانند کشاورزی، دام‌پروری یا صیادی به دست بیایند و یا از تامین کنندگان خارجی وارد شوند .

خرید و تحویل مواد اولیه: پس از تامین مواد اولیه، صاحبان کسب و کار صنایع غذایی برای خرید این مواد با تامین کنندگان توافق می‌کنند. در این مرحله، قیمت، کیفیت، مقدار و شرایط تحویل (مانند تاریخ انقضا) ازجمله عوامل مذاکره و توافق هستند .

ذخیره‌سازی و انبارداری:. در این مرحله، مواد اولیه در شرایط مناسبی نظیر دما، رطوبت و نور در انبار نگهداری خواهند شد .

فرآوری مواد اولیه: مواد اولیه برای استفاده در صنایع غذایی فراوری می‌شوند. این فرآوری شامل مراحلی نظیر شستشو، خرد کردن، پخت، بسته‌بندی و... است .

بازاریابی و فروش: پس از فرآوری، محصولات نهایی به مشتریان عرضه خواهند شد. این مرحله شامل تعیین قیمت، بسته‌بندی مناسب، تبلیغات، توزیع و فروش محصولات به مشتریان نهایی است .

خدمات پس از فروش: برخی مواد اولیه نیازمند خدمات پس از فروش مانند پشتیبانی فنی، آموزش استفاده و نگهداری محصول و.. می‌باشند .

در نحوه فروش مواد اولیه صنایع غذایی، شفافیت در شرایط تولید، کیفیت و امنیت غذایی، توافق مشتریان بر شرایط تحویل و بازپرداخت، رعایت قوانین و مقررات بهداشتی و دستورالعمل‌های صنعتی بخش‌هایی هستند که بر اساس آ‌نها تلاش می‌شود برقراری رابطه مثبت بین تامین کنندگان و خریداران صنعت غذایی در سراسر زنجیره، ایجاد شود .

در اینجا با چند نمونه از پر کاربرد ترین مواد اولیه محصولات صنایع غذایی و کاربردهای آنها آشنا خواهیم شد.

کاربردهای پروپیلن گلایکول

پروپیلن گلیکول یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای پروپیلن گلیکول عبارتند از :

* صنایع خودروسازی: پروپیلن گلیکول معمولا به‌عنوان سیال خنثی در سیستم خنک‌کننده موتورها و دستگاه‌های خنک‌کننده در موتورهای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد .

* صنایع مواد غذایی: پروپیلن گلیکول به‌عنوان یک ماده رقیق‌کننده در بسیاری از محصولات غذایی مانند نوشیدنی‌ها، کیک‌ها و دسرها استفاده می‌شود .

* صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی: پروپیلن گلیکول در اکثر موارد به‌عنوان یک ماده رقیق‌کننده در شامپوها، کرم‌ها، لوسیون ها و محصولات آرایشی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد .

* صنعت الکترونیک: پروپیلن به‌عنوان یک ماده محافظ در محصولات الکترونیکی مانند کابل‌ها و صفحات مدار چاپی استفاده می‌شود .

* صنایع دارویی: پروپیلن گلیکول به‌عنوان ماده حمل‌ونقل در فرآیندهای تولید داروها و به‌عنوان یک ماده حل‌کننده در ساختن قرص‌ها و اسپری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد .

* صنعت رنگ : پروپیلن در صنعت رنگ استفاده می‌شود. پروپیلن به‌عنوان یک تثبیت کننده رنگ شناخته شده و برای تثبیت رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد .

* سایر کاربردها: پروپیلن گلیکول در صنایع مختلف دیگر مانند پلاستیک، کف‌پوش‌ها، تمیزکننده‌ها، محصولات خانگی و ضدیخ‌ها استفاده می‌شود .

کاربردهای زانتان گام

* فرآورده‌های غذایی: زانتان گام در نوشیدنی‌ها، غذاهای منجمد، کنسروها، محصولات نانوایی، شیرینی‌پزی و ... جهت بهبود کیفیت مواد غذایی، ایجاد طعم و افزایش پایداری آنها از زانتان گام استفاده می‌کنند .

* صنعت: زانتان گام در صنعت کاربردهای فراوانی دارد. به علت مقاومت زیاد این صمغ در برابر pH های گوناگون و همچنین دما، جهت تولید انواع محصولات صنعتی همانند ( علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها، انواع چسب مواد شوینده و رنگ) به کار می‌رود .

آرایشی و بهداشتی: زانتان گام به‌غیراز فرآورده‌های غذایی در تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. زانتان گام سبب شده تا محصولات بهداشتی و آرایشی غلظت و قوام مناسبی پیدا نمایند و به‌آسانی از ظرف خود خارج شوند. زانتان گام در تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مانند انواع کرم، خمیردندان، شامپو، لوسیون بدن، ژل مو و ... کاربرد دارد .

کاربردهای لسیتین سویا

لسیتین سویا یک ماده طبیعی است که در بذر سویا موجود می‌باشد. لسیتین در صنایع مختلف استفاده خواهد شد .

برخی از کاربردهای لسیتین سویا عبارت‌اند از :

* صنایع غذایی لسیتین سویا یک عامل امولسیفیه است که به‌عنوان یک افزودنی مواد غذایی در صنعت‌های مختلف استفاده می‌شود. لسیتین می‌تواند به همراه مایعات روغنی و آبی مختلف تخمیر شود و سبب پایداری و امولسیون آنها گردد. لسیتین در محصولات خوراکی مثل سس و مایونز به‌عنوان یک امولسیفایر استفاده می‌شود .

* صنایع دارویی: لسیتین سویا به‌عنوان یک عامل پایدارکننده میکروبی در داروها و مکمل‌های غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ممکن است در برخی از داروها برای کمک به جذب مواد محدودکننده مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و نمک‌ها از لسیتین استفاده کنند .

* صنایع آرایشی و بهداشتی: لسیتین به‌عنوان یک عامل پایداری در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپوها، کرم‌ها و لوسیون های پوستی استفاده می‌شود .

* صنایع دام و کشاورزی: لسیتین به‌صورت افزودنی در جیره غذایی دام و طیور مورداستفاده قرار می‌گیرد. لسیتین به بهبود هضم و جذب مواد مغذی در دام و طیور کمک می‌کند .

* صنایع فناوری: لسیتین سویا به‌عنوان یک افزودنی در برخی از صنایع مانند چرم مصنوعی و رنگ‌های چاپ استفاده می‌شود .

* داروها: لسیتین در برخی از داروها به‌عنوان ماده محدود کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد .

به‌طورکلی لسیتین در صنایع مختلف، ازجمله صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، دام و کشاورزی و صنایع فناوری استفاده می‌شود .

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*