-
رئیس هیات عامل ایدرو در آیین تربیت هزار مدیر تاکید کرد

حل ۲۰۰ چالش صنعتی با تربیت هزار مدیر توانمند

روز گذشته آیین آغاز رسمی طرح شناسایی و پرورش هزار مدیر با حضور جمعی از مدیران ارشد بخش‌های صنعت، معدن و تجارت برگزار شد؛ رویدادی که به گفته فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو، با هدف ایجاد نسل تازه‌ای از مدیران توانمند و مسئله‌محور طراحی شده است. در این برنامه که بیش از یکصد مدیر از شرکت‌ها و نهادهای مختلف شرکت داشتند، مقیمی توسعه مهارت‌های حرفه‌ای و تعریف پروژه‌های واقعی برای مشارکت‌کنندگان را از ویژگی‌های متمایز این طرح ملی دانست و تأکید کرد که پیوند یادگیری با مأموریت‌های واقعی سازمان، کشور را در مسیر حل دست‌کم ۲۰۰ چالش صنعتی یاری خواهد کرد. به گفته او، تجربه جهانی نشان می‌دهد که پرورش استعدادها از درون ساختارها، عامل ماندگاری دانش و پایداری مدیریت است. هم‌زمان قاسم خرمی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این مراسم با تأکید بر نگاه ملی به طرح، از آغاز دوره‌های جدید تربیت هزار مدیر خبر داد و گفت: تا پایان دولت چهاردهم، هزار مدیر شایسته و آموزش‌دیده وارد بدنه اجرایی خواهند شد؛ گامی که می‌تواند به بازآفرینی نسل تازه‌ای از مدیران کارآمد در ساختار اداری کشور بینجامد.

حل ۲۰۰ چالش صنعتی با تربیت هزار مدیر توانمند

رئیس هیات عامل ایدرو، روز گذشته در آیین افتتاح طرح ملی شناسایی و پرورش مدیران که با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با اشاره به اهمیت اجرای این طرح اظهار کرد: یکی از رویکردهای اصلی در این دوره‌ها، محول کردن پروژه‌های مشخص به شرکت‌کنندگان است؛ پروژه‌هایی که در بسیاری موارد مستقیما به حوزه پایان‌نامه و مسیر پژوهشی آنها نیز مرتبط می‌شود و می‌تواند به توسعه تخصصی و حرفه‌ای آنها کمک کند.

به گزارش صمت، فرشاد مقیمی با تأکید بر ضرورت نگهداشت استعدادها افزود: در این طرح تلاش شده مسئولیت‌هایی تعریف شود که علاوه بر ایجاد چالش، زمینه ارتقای شغلی، افزایش توانمندی و تقویت مهارت‌های تخصصی افراد را فراهم کند. شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر مایکروسافت نیز این الگو را با موفقیت دنبال کرده‌اند و ما نیز باید از این تجربیات بهره ببریم.

مقیمی با اشاره به اینکه یادگیری در کنار انجام مأموریت‌های واقعی سازمان از اصول مهم این طرح است، گفت: شرکت‌کنندگان باید مهارت‌های به‌دست‌آمده را مستقیما به مأموریت‌ها و نیازهای شرکت و سازمان خود گره بزنند. انتظار داریم خروجی این دوره‌ها حل دست‌کم ۲۰۰ مسئله مهم و چالشی در بخش صنعت، معدن و تجارت باشد؛ مسائلی که بر اساس نیازسنجی‌های دقیق شناسایی شده‌اند.

از شکست بیاموزیم

رئیس هیات عامل ایدرو در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فرهنگ یادگیری از شکست اشاره کرد و افزود: در کشور ما معمولاً شکست‌ها پنهان می‌شوند، در حالی که تحلیل درست شکست‌ها یکی از کارآمدترین روش‌های یادگیری در دنیاست. اگر فضای مناسب برای بررسی دلایل شکست فراهم شود، افراد می‌توانند نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و از آن درس بگیرند. ترس از شکست مانع تصمیم‌گیری بسیاری از مدیران شده است و این چرخه باید اصلاح شود.

مقیمی همچنین بر پایش مستمر روند حضور، مشارکت و یادگیری شرکت‌کنندگان تأکید کرد و گفت: اساتیدی که از ابتدای کار با ما همراه بودند، امروز به سطحی از مهارت رسیده‌اند که می‌توانند در دوره‌های آینده به‌عنوان مدرس حضور یابند. این موضوع نشان می‌دهد فعالیت‌ها باید دائما رصد و ارزیابی شوند تا کیفیت آموزشی حفظ و بروزرسانی شود.

وی با اشاره به هدف‌گذاری کلان این طرح عنوان کرد: هدف اصلی براساس تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌جمهور و رهبر معظم انقلاب، تربیت تعداد قابل‌توجهی از مدیران توانمند داخلی است. با همت جمعی می‌توانیم تعداد شرکت‌کنندگان را به سرعت به هدف اصلی یعنی هزار نفر نزدیک کنیم.

رئیس هیات عامل ایدرو در پایان ضمن قدردانی از اساتید، مدیران ارشد شرکت‌ها و تمامی دست‌اندرکاران اجرایی دوره گفت: پشتیبانی مدیران، همراهی دانشگاه‌ها و انگیزه بالای دانش‌پذیران، زمینه تحقق اهداف وزارت را فراهم خواهد کرد. امیدواریم با استفاده از تجارب مشترک، در مسیر توسعه صنعت و معدن کشور گام‌های مؤثری برداریم.

باکس با عکس حسینی

تدوین استراتژی توسعه صنعتی پس از ۴ دهه

سیدعباس حسینی، مشاور وزیر صمت و مدیرکل حوزه وزارتی صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور، پس از ۴۰ سال در اولین سال دولت چهاردهم تدوین و به تصویب هیات دولت رسید این استراتژی می‌تواند مسیر آینده صنعت کشور را مشخص کند و از پراکندگی‌ها بکاهد. این استراتژی مسیر درست صنعت را ترسیم می‌کند.

وی افزود: صنعت امروز با چالش‌های جدی در حوزه انرژی، هزینه‌ها و محدودیت‌ها روبه‌رو است، اما بدون تولید، اشتغال، پول و صادرات و ارز پایدار نخواهد بود. یکی از نتایج عدم‌تولید، مشکلات اقتصادی و نوسانات ارزی است که با افزایش تولید قابل‌حل هستند.

مدیرکل حوزه وزارتی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افتتاح پروژه انتقال آب دریا به فولاد گفت: ظرفیت فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن رسیده و نیاز است برای افزایش راندمان تولید چارچوب اقتصادی در حوزه زیرساخت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها تقویت شود تا هزینه‌ها و اهداف به‌صورت هدفمند صرف شوند.

وی افزود: هزینه مسئولیت‌های اجتماعی باید صرف توسعه زیرساخت‌ها شود، نه صرف مسائلی که حاشیه‌ای هستند و اصل نیستند. حسینی با بیان اینکه در حوزه حکمرانی و فناوری، اقدامات مربوط به هوشمندسازی داده‌ها و بهبود کیفیت خودرو انجام شده است گفت: از جمله افتتاح مرکز کارخانه و تضمین کیفیت خودرو صورت گرفته است اجرای این پروژه‌ها نیازمند نیروی انسانی ماهر، متخصص و متعهد است.

مشاور وزیر صمت افزود:رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال گذشته بر اهمیت تربیت مدیران کارآمد تأکید کردند و در نتیجه، برنامه‌ای برای تربیت و پرورش هزار مدیر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت که از طریق سازمان مدیریت صنعتی پیگیری می‌شود.

هدف طرح ارتقاء بهره‌وری و توسعه سازمانی است

مدیرکل حوزه وزارتی صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: این دوره‌ها شامل آموزش تجربیات مدیران موفق ملی و بنگاهی است و هدف آن ارتقاء بهره‌وری و توسعه سازمانی است. وی با تاکید بر اینکه در حوزه معدن، سهم این بخش در تجارت ۲۳ درصد است گفت: برای توسعه آن نیازمند ساخت زیرساخت‌ها و بهره‌وری هستیم. تربیت مدیر متخصص در حوزه معدن و تجارت منجر به بهره‌وری از ظرفیت‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تربیت مدیران در بخش‌های مختلف صورت گرفته، گفت: از مجموع هزار نفر، مدیرانی در حوزه اجرایی، در حوزه تجارت، در معدن و صنعت انتخاب می‌شوند. این نظام آموزشی با هدف تربیت مدیران برتر و بهره‌مند کردن صنعت کشور از بهترین نیروها طراحی شده است.

مدیرکل حوزه وزارتی صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: درصددیم در پایان دولت، هزار مدیر توانمند و متخصص تربیت و آماده خدمت باشند. این مدیران باید بتوانند کشور را از وضعیت فعلی خارج و به جایگاه‌های بالاتر در اقتصاد و صنعت برسانند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که اولین دوره این برنامه در ۶ ماه آینده به پایان برسد و نتایج آن در توسعه صنعت و اقتصاد کشور ملموس باشد.

باکس با عکس خرمی

با تربیت هزار مدیر نسل تازه مدیران وارد بدنه اجرایی کشور می‌شوند

قاسم‌خرمی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این آیین با اشاره به اینکه پرورش مدیران تازه نفس یک طرح ملی است و باید به مثابه یک فرصت ملی به آن نگریسته شود، گفت: باید مدیرانی پرورش یابند که مایل باشند در داخل کشور به خدمت ادامه دهند. دوره پایلوت این طرح از حدود پنج ماه قبل آغاز شده و دستاوردهای خوبی داشته است.

خرمی گفت: بنای ما این است که تا پایان دولت ۱۰۰۰ مدیر شایسته وارد بدنه اجرایی شوند تا با یک نسل تازه از مدیران آموزش دیده و آگاه مواجه باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: یک شورای راهبری برای پیش برد این طرح در نظر گرفته شد تا از تمام ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی در اختیار دولت به نحو بهینه در راستای تحقق اهداف طرح استفاده شود. همچنین یک هیأت علمی برای آموزش مدیران در نظر گرفته شد که به نظر می‌رسد چنین سطح علمی و تجربی در جایی غیر از سازمان مدیریت وجود نداشته باشد.

خرمی خاطرنشان کرد: سازمان در دوره کرونا برای ادامه حیات خود مجبور به فروش دارایی و املاک خود شد اما هیچ‌گاه زیر بار مدرک فروشی و تأیید مدارک بی‌اعتبار نرفت.

وی با اشاره به اینکه این دوره حدود هفت ماه طول خواهد کشید، گفت: باشگاه ۱۰۰۰ مدیر برای ایجاد شبکه ارتباطی این حوزه تشکیل خواهد شد. تاکنون ۲۰۰ نفر وارد این طرح‌شده‌اند و دوره دوم نیز در زمستان تشکیل خواهد شد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: توسعه پایدار بدون استفاده از مدیران توانمند امکان‌پذیر نیست. استفاده از مدیران زبده می‌تواند در تعیین بهینه مسیر حکمرانی مؤثر باشد.

 

سخن پایانی

 

 واقعیت این است که طرح ملی شناسایی و پرورش هزار مدیر، فراتر از یک دوره آموزشی، گامی بنیادین در مسیر بازسازی سرمایه انسانی و مدیریتی کشور است. این برنامه با هدف تربیت مدیرانی اندیشمند، آگاه به تحولات صنعتی و دارای مهارت حل مسئله طراحی شده تا شکاف میان نظر و عمل در مدیریت بخش‌های تولیدی و صنعتی کاهش یابد. در شرایطی که بسیاری از بنگاه‌ها با چالش‌های ساختاری و مدیریتی دست‌به‌گریبان‌ هستند، چنین طرحی می‌تواند به مثابه موتور حرکت جدیدی برای ارتقای بهره‌وری و تصمیم‌سازی هوشمندانه عمل کند. استمرار این حرکت تا رسیدن به هزار مدیر آموزش‌دیده بیانگر عزم جدی دولت برای احیای توان مدیریتی است. اگر این مسیر با ارزیابی مداوم، پشتیبانی سازمانی و هم‌افزایی دانشگاه‌ها همراه شود، می‌تواند به یکی از زیرساخت‌های کلیدی توسعه پایدار و تحقق سیاست‌های صنعتی کشور بدل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین