-
گزارش صمت از سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

اگر واگن‌ها برسد، شیرینی خواهیم داد

سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، صحبت‌هایی را در ارتباط با واگن‌های جدید مترو ارائه داد. چمران اعلام کرد، در صورتی که این واگن‌ها به کشور وارد شود، شیرینی خواهم داد.

اگر واگن‌ها برسد، شیرینی خواهیم داد

تیمی به چین می‌روند که واگن‌های مترو را تحویل بگیرند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یک تیم به کشور چین سفر می‌کنند تا واگن‌های مترو را تحویل بگیرند. بارگیری و اقدامات اولیه انجام شده است و امیدواریم هرچه زودتر، شاهد ورود این واگن‌ها به خطوط باشیم. اگر واگن‌ها برسد، شیرینی هم خواهیم داد.

مهدی چمران در حاشیه سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز دانشجو با بیان اینکه در این جلسه لایحه‌ای در رابطه با ثبت آثار فرهنگی و هنری بررسی می‌شود، اظهار کرد: افزایش سرمایه شرکت واحد با برگزاری مجمع عمومی آن در جلسه امروز انجام خواهد شد. مرتبا باید به این شرکت بودجه اختصاص یابد، چراکه درآمد آن یک‌پنجم هزینه‌ها را هم جبران نمی‌کند، بنابراین باید سرمایه آن افزایش یابد.

آرزو بر جوانان عیب نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره آرزوی خود برای واردات واگن به کشور، یادآور شد: آرزو بر جوانان عیب نیست؛ آرزوی ما عدد هزار و ۷۱ واگن است.

چمران با بیان اینکه برنامه‌ها برای خرید اتوبوس و واگن تنظیم شده است، یادآور شد: برنامه‌ها اجرایی هم شده است. دیدیم که واگن ساخت داخل پس از سال‌ها وارد خط شد. ما دست آنها را می‌بوسیم، اما به این میزان راضی نیستیم و انتظار ما تولید روزانه یک واگن است. شاید واگن‌های وارداتی برای وضع فعلی پاسخگو باشد، اما برای آینده کافی نیست.

وی درباره تردد تاکسی‌ها در خطوط ویژه، گفت: کسی که تاکسی برقی می‌خرد و زیر بار سنگین بدهی‌ها می‌رود، باید از امتیازاتی برخوردار شود. البته پیش از این مشهد نیز تردد برخی تاکسی‌ها را در خطوط اجرایی کرده و ما هم از تجربه آنها استفاده کردیم. اگر این فرصت داده شود که تاکسی‌های برقی یا حتی خودروهای برقی از خطوط ویژه تردد کنند، بسیار بهتر است تا اینکه خودروی مسئولان از این خطوط استفاده کنند. بنده با تردد خودروهای برقی در روزهای آلوده نیز موافقم.

اجرای طرح زوج و فرد باوجود فعالیت مدارس

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره اجرای طرح زوج و فرد باوجود فعالیت مدارس، خاطرنشان کرد: شورای‌عالی ترافیک درباره اجرای طرح زوج و فرد تصمیم می‌گیرد و فرصتی که ما هم روی آن تصمیم‌گیری کنیم، وجود ندارد. براساس مواضع، تصمیماتی اخذ شده که ممکن است در این شلوغی‌ها اشتباهاتی نیز رخ دهد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مصرف گازوئیل با سولفور بالا و گوگرد ۳۰ هزار در نیروگاه پرند و ری اظهار کرد: مصرف گازوئیل اتوبوس‌ها هم باید حداقل ۵۰ ppm باشد؛ هرچند گازوئیل مصرفی اتوبوس‌های تهران ۲۶ ppm است. وقتی میزان آلایندگی به آن اندازه بالا باشد، آلودگی به شهر آسیب می‌زند.

چمران همچنین تصریح کرد: متاسفانه ما عموما صحبت می‌کنیم و این صحبت‌ها در زمان آلودگی و مخمصه‌هاست، نه ابتدای بهار. این اتفاقات به نظم شهری و آموزش آسیب می‌زند.‌ مجبورند تعطیلی‌ها را اعمال کنند، اما باید به‌گونه‌ای عمل شود که این تصمیم را نگیرند. برای مثال باید خودروهای فرسوده از رده خارج شوند. امیدواریم در سال‌های آینده به شرایطی برسیم که کیفیت سوخت مصرفی خودروها و موتورسیکلت‌ها افزایش یابد.

وی بااشاره به آغاز ساخت دوچرخه‌های برقی، یادآور شد: به‌جای موتورسیکلت‌هایی که ۲۲ درصد آلایندگی دارند، می‌توان از دوچرخه‌های برقی استفاده کرد.

چمران در صحن شورا نیز با بیان اینکه اتفاق مبارکی رخ داد، اظهار کرد: به مردم تبریک می‌گویم که توانستیم قطار ساخت داخل را وارد خطوط کنیم. این اتفاقات نویدبخش ورود تدریجی قطارها به خطوط است. از واگن‌سازی، جهاد دانشگاهی و مپنا برای این اقدام دانش‌بنیان تقدیر می‌کنیم.

وی افزود: باید بتوانیم سالانه ۳۰۰ رام قطار بسازیم و وارد خطوط کنیم و اگر غیر از این عمل شود، باید شاهد آلودگی هوا باشیم. زمانی که می‌توانیم از سوخت پاک استفاده کنیم و خودروها را از سوخت بالای ۱۲ لیتر به توصیه رئیس‌جمهوری به کمتر از 5 لیتر برسانیم، باید این اقدام را انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: باید به کسانی که از سوخت پاک برای خودروهای خود استفاده کنند، امتیازاتی بدهیم تا با افزایش این خودروها، از آلودگی هوا جلوگیری کنیم. حتی باید در شورا این موضوع را تصویب کنیم که شهردار بعدی به‌عنوان قانون آن را دنبال کند.

 

روزی که شروع کردیم، واگن‌سازی تعطیل بود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از شهرداری تهران و تمام دستگاه‌های همکار برای تولید واگن‌های ساخت داخل تقدیر می‌کنیم، گفت: روزی که شروع کردیم، واگن‌سازی تعطیل بود و کارگران نسبت به بی‌توجهی به وضعیت شغلی خود اعتراض داشتند. امروز می‌بینیم که این کارخانه در 3 شیفت فعالیت می‌کند.

پرویز سروری در سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه روز دانشجو نمایش مقاومت، ایستادگی و آزادگی دانشجویان است، اظهار کرد: روز جمعه مراسم ازدواج ۱۱۴زوج معلول در برج میلاد برگزار شد که از مدیرکل سلامت شهرداری تهران برای برگزاری این مراسم تقدیر می‌کنیم.

وی بااشاره به خرسندی معلولان حاضر در این مراسم برای برگزاری آن، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم و بسیار حساس مدیریت شهری این است که شهر را برای شهروندان و تمام اقشار آماده کند. خدمات‌رسانی باید با زمینه‌سازی و مناسب‌سازی‌های علمی به‌گونه‌ای باشد که شهروندان معلول و جانباز از خدمات به‌نحو شایسته‌ای برخوردار شوند.

سروری به ورود 2 رام قطار ساخت داخل به متروی تهران اشاره کرد و افزود: این موضوع از جهتی حائزاهمیت است که توسط متخصصان داخلی ساخته شده و تا ۸۵ درصد بومی‌سازی شده است. یادمان باشد روزی که شروع کردیم، واگن‌سازی تعطیل بود و کارگران نسبت به عدم‌توجه به وضعیت شغلی خود اعتراض داشتند. امروز می‌بینیم که این کارخانه در 3 شیفت فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در اوایل دوره از واگن‌سازی بازدید کردیم، یادآور شد: در بازدید روز گذشته شاهد توسعه بسیار گسترده کارخانه واگن‌سازی بودیم. از تلاش‌های انجام‌گرفته در این مجتمع تقدیر می‌کنیم. هر واگنی که در این کارخانه ساخته می‌شود، ۵۰ درصد ارزان‌تر از واگن‌های وارداتی خواهد بود و از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد. از سوی دیگر، اشتغالزایی نیز انجام می‌گیرد و از همه مهم‌تر، شهروندان طعم خدمت را خواهند چشید. از شهرداری تهران و تمام دستگاه‌های همکار برای تولید این واگن‌ها تقدیر می‌کنیم.

 

قرارداد متروباس‌ها منعقد شده است

معاون شهردار تهران با بان اینکه ۱۰ روز دیگر نخستین محموله اتوبوس‌های بی.آر.تی وارد بندرعباس خواهد شد، گفت: قرارداد متروباس‌ها منعقد و از هفته گذشته تولید آن آغاز شده است. ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی هم به بندرعباس رسیده و از هفته آینده حمل آن به تهران را آغاز می‌شود.

آیین بهره‌برداری از ۲ رام قطار ساخت داخل شنبه ۱۵آذرماه ۱۴۰۴ در کارخانه واگن‌سازی تهران برگزار شد. این مراسم با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران؛ محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک؛ جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران؛ مسعود لطفی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران؛ نعمت‌الله فرزان‌پور، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه و علیرضا شیخ‌طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران همراه بود.

محسن هرمزی، معاون شهردار تهران در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران حاضر در پروژه، با تبریک روز زن و روز دانشجو اظهار کرد: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری شرکت واگن‌سازی هیچ پروژه‌ای در دست نداشت. همکاران اعتصاب داشتند و حال مجموعه خوب نبود.

توسعه مجموعه واگن‌سازی را به میزان ۴۴ درصد رسانده‌ایم

وی با بیان اینکه حتی تست قطاری که در پرند فعالیت می‌کند، گرفته نشده بود، گفت: امروز توسعه مجموعه واگن‌سازی را به میزان ۴۴ درصد رسانده‌ایم. توجه مدیریت واگن‌سازی باعث شد که ظرفیت افزایش پیدا کند. اکنون واگن تهران در مجموعه کشور به یک نقطه اتکا تبدیل شده است.

هرمزی با تاکید بر اینکه روزی که ما شروع کردیم، واگن ملی دچار مسائلی بود، ادامه داد: تلاش‌های بسیاری شد تا بتوانیم گواهی سیر ایمن را بگیریم. دولت شهید رئیسی بسیار کمک کرد.

معاون شهردار پایتخت بااشاره به مصوبه ۷۷ میلیون یورو برای تخصیص بهترین طرح، گفت: بعد از اینکه تست اول پروژه گرفته شد، متاسفانه پروژه دچار مشکل مالی شد. تزریق ۷۷ میلیون یورو جزو تکالیفی است که دولت باید کمک کند تا این امر پیش برود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: البته شهرداری پای کار بود و پایه‌ای براساس پلتفرم واگن ملی را در پیش گرفت. خواهش من از شورا این است که منابع پایدار این پروژه چه دولت، چه شهرداری مهیا بشود. این نیاز فوری است. ما اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که ظرفیت را می‌توانیم گسترش بدهیم. از هفته آینده، تحویل ۶۳۰ دستگاه نیز آغاز خواهد شد. بناست به ۸۵درصد تولید داخل برسیم و این نوید این را می‌دهیم.

وی با بیان اینکه برای موضوعات فنی و مهندسی نیاز به حمایت داریم، گفت: ۱۰روز دیگر نخستین محموله بی.آر.تی وارد بندرعباس خواهد شد، همچنین قرارداد متروباس‌ها منعقد شده و از هفته گذشته تولید آن آغاز شده است. به‌طوری‌که تا ماه آینده نخستین سری آن را به پایتخت حمل می‌کنیم. ۱۱۰دستگاه اتوبوس برقی هم به بندرعباس رسیده و از هفته آینده حمل آن به تهران را آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای دی‌ماه ایستگاه تختی را تحویل شهروندان می‌دهیم، خاطرنشان کرد: همه اینها با کمک مجموعه‌های مختلف انجام گرفته است که جای قدردانی از همه حامیان و دست‌اندرکاران دارد.

 

احداث فاز دوم بوستان بزرگ روددره فرحزاد

فاز دوم روددره فرحزاد در حالی رو به بهره‌برداری است که حفظ درختان ۵۰۰ساله، ایجاد مسیرهای جنگلی و ساخت برج پرندگان، جذابیت این تفرجگاه طبیعی را دوچندان می‌کند. این موضوع، موردتوجه مسئولان شهری بود و اکنون در مراحل نهایی شدن است.

داود گودرزی، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران در جریان بازدید از روند احداث فاز دوم بوستان بزرگ روددره فرحزاد بااشاره به پیشرفت چشمگیر عملیات عمرانی و محیطی، اظهارکرد: این فاز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. فاز دوم این تفرجگاه با وسعت حدود ۵۳ هکتار، از محدوده آبشار تا بوستان نهج‌البلاغه امتداد دارد و یکی از مهم‌ترین طرح‌های طبیعت‌محور در غرب پایتخت به‌شمار می‌رود.

گودرزی در تشریح اقدامات انجام‌شده در فاز دوم روددره فرحزاد گفت: در محدوده اجرای طرح، 2 درخت چنار ۵۰۰ ساله، یک قنات فعال و یک برکه طبیعی حفظ و در طراحی بوستان ادغام شده است.

به‌گفته وی، وجود بستر طبیعی روددره سبب شده این محدوده قابلیت آبگیر داشته باشد و این ویژگی در ساختار هیدرولوژیک بوستان موردبهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: در بخش‌های مختلف فاز دوم، مسیر پیاده‌روی جنگلی ایجاد شده و ساخت 2 پل چوبی در مسیرهای دسترسی در حال انجام است. همچنین فضاهای ویژه‌ای همچون برج پرندگان و مجموعه در حال احداث تپه و میدان‌گاه سنجاب در راستای تقویت تنوع زیستی و ارتقای تجربه بازدیدکنندگان طراحی شده است.

معاون شهردار پایتخت بیان کرد: در ارتفاعات شرقی و غربی بوستان، منظرگاه‌های تماشا ایجاد شده و در جنوب آبشار نیز میدان‌گاه تجمعی برای استفاده شهروندان شکل گرفته است.

وی همچنین مطرح کرد: در طراحی این فاز، 2 چشمه طبیعی به همراه 2 تصفیه‌خانه پیش‌بینی شده تا نیازهای آبی و زیست‌محیطی بوستان تامین شود. همچنین عملیات کف‌سازی و اجرای طرح کاشت گیاهی با محوریت گونه‌های بومی در حال تکمیل است. نصب نیمکت‌ها، سطل‌های زباله ، روشنایی‌ها، احداث سرویس‌های بهداشتی،  استقرار کلبه‌های چوبی و نمازخانه از دیگر اقدامات ثبت‌شده در این فاز است.

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران بااشاره به اهمیت دسترسی‌پذیری این بوستان تصریح کرد: فاز دوم دارای 3 ورودی اصلی از مسیرهای آبشار، اناران و خیابان کوهستان است و برای سهولت مراجعه‌کنندگان، پارکینگ بزرگی نیز در نظر گرفته شده است. همچنین میدان‌گاه کوهستان به‌عنوان یکی از فضاهای شاخص این مجموعه در بخش ارتفاعی بوستان جانمایی شده است.

گودرزی در پایان تاکید کرد: با ادامه روند مناسب اجرای عملیات، فاز دوم تفرجگاه روددره فرحزاد طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان امسال به افتتاح خواهد رسید و به یکی از نقاط مهم طبیعت‌گردی و فراغتی شهر تهران تبدیل می‌شود.

سخن پایانی:

نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، دغدغه‌ای اساسی برای حمل‌ونقل راحت شهروندان دارند و همواره تلاش می‌کنند تا وسایل حمل‌ونقل عمومی، مجهز شود. مترو، یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه عمومی است که نیاز به واگن‌های بیشتری دارد تا سهولت در حمل‌ونقل انجام گیرد و شهروندان تمایل بیشتری به استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین