شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 97409
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1402/08/29 05:35
اولویت، پایداری انرژی و مدیریت مصرف است

رشد چشمگیر تولید انرژی برقابی

براساس جدیدترین گزارش ماهانه صنعت آب و برق، حجم آب ورودی به سدهای مخزنی در پایان مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۹.۹ درصد و نیز حجم آب موجود و خروجی مخازن سدهای کشور در همین بازه زمانی به‌ترتیب ۱۲.۳ و ۳۵.۷ درصد افزایش یافته است. استفاده از انرژی‌های پاک از جمله انرژی‌های خورشیدی، بادی، زیست‌توده و برقابی می‌تواند با کاهش وابستگی به منابع فسیلی همراه باشد که این امر خود عاملی موثر برای جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود.
رشد چشمگیر تولید انرژی برقابی

براساس جدیدترین گزارش ماهانه صنعت آب و برق، حجم آب ورودی به سدهای مخزنی در پایان مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۹.۹ درصد و نیز حجم آب موجود و خروجی مخازن سدهای کشور در همین بازه زمانی به‌ترتیب ۱۲.۳ و ۳۵.۷ درصد افزایش یافته است. استفاده از انرژی‌های پاک از جمله انرژی‌های خورشیدی، بادی، زیست‌توده و برقابی می‌تواند با کاهش وابستگی به منابع فسیلی همراه باشد که این امر خود عاملی موثر برای جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود. به‌گزارش وزارت نیرو، براساس آمارها، تولید انرژی نیروگاه‌های برقابی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۸.۴ درصد رشد یافته است. تعداد مشترکان آب در بخش شهری و روستایی نسبت به پایان شهریور ۱۴۰۱، به‌ترتیب ۲ و ۳ درصد افزایش را به‌ثبت رسانده و آب تولیدی (مجموع آب تولیدی زیرزمینی و سطحی) در بخش شهری و روستایی تا پایان شهریور ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به‌ترتیب ۱.۰۱ درصد افزایش و ۱.۵۶ درصد کاهش داشته است. این گزارش حاکی از آن است که ظرفیت آب تولیدی در بخش شهری تا پایان شهریور سال گذشته، برابر با ۳هزار و۷۴۳ میلیون مترمکعب بوده و این ظرفیت تا پایان شهریور امسال به ۳هزار و۷۸۱ میلیون مترمکعب رسیده است. همچنین، ظرفیت آب تولیدی در بخش روستایی تا پایان شهریور سال گذشته برابر با هزار و ۹۰میلیون مترمکعب بود و این ظرفیت تا پایان شهریور امسال به هزار و ۷۳ میلیون مترمکعب رسیده و روند کاهشی داشته است. در بخش دیگر گزارش معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو آمده است: ظرفیت اسمی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مدار نسبت به پایان شهریور سال گذشته ۲.۳۶ درصد افزایش یافته است و تعداد مشترکان فاضلاب نسبت به پایان شهریور ۱۴۰۱ رشد ۱.۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.

سومین خشکسالی پیاپی در استان تهران ثبت شد

محسن اردکانی در سومین قرارگاه رسانه آبفای استان تهران گفت: مطابق داده‌های ثبت‌شده و تجربیات پیشین، دوره‌های خشکسالی در استان تهران دوساله بوده و سپس چند سال ترسالی در این استان ثبت شده است، اما امسال شاهد سومین خشکسالی پیاپی در استان تهران هستیم و رژیم خشکسالی این استان تغییر یافته است.اردکانی بااشاره به اینکه ۷۵ درصد آب شرب استان تهران از منابع پشت سد تامین می‌شود، افزود: استان‌هایی مانند تهران که بخش عمده‌ای از تامین آب شرب‌شان وابسته به آب سطحی است، در خشکسالی‌ها آسیب‌پذیری بیشتر دارند.

وی افزود: با شروع سالی آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حجم ذخایر سدهای پنجگانه استان تهران ۵۷ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کسری داشته، در حالی که اکنون با گذشت ۲ ماه از پاییز، بارش‌ها شروع نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه برای تامین و توزیع آب در استان تهران هر اقدامی که ممکن بود، انجام دادیم و اکنون نوبت مدیریت مصرف است، افزود: مدیریت مصرف دارای ۳ رکن قانونی، ابزاری و فرهنگی است که فعالیت در حوزه فرهنگی، ظرفیت‌های بالایی دارد و این وظیفه روابط‌عمومی‌ها است که ظرفیت‌های جدید را شناسایی کنند.

اردکانی ادامه داد: باوجود اینکه امسال شاهد افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان آب در استان تهران بودیم، اما مردم تهران ۶۲ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کمتر مصرف کردند که از این میزان، ۲۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به مشارکت‌های مردمی و مدیریت مصرف آنها بوده است. وی تاکید کرد: اینکه با مدیریت فشار و مدیریت توزیع، تلاش کنیم که مردم آب کمتری مصرف کنند، نیاز سرکوب‌شده در جامعه ایجاد خواهد شد، باید تلاش کنیم تا با آموزش مردم و تغییر فرهنگ در جامعه، شاهد مشارکت خودجوش و مداوم مردم در مدیریت مصرف آب باشیم. مدیرعامل آبفای استان تهران در سومین قرارگاه رسانه که با حضور تمامی مدیران روابط‌عمومی‌های ستادی و زیرمجموعه این شرکت برگزار می‌شود، بر آموزش‌محوری تمامی فعالیت‌های فرهنگی روابط‌عمومی‌های این شرکت تاکید کرد و افزود: زمانی اقدامات ما در حوزه فرهنگ‌سازی اثربخش خواهد بود که با آموزش همراه باشد.

رشد ۶۰ درصدی تولید در نیروگاه‌های «برقابی»

به‌نقل از وزارت نیرو، جابر موسوی، مدیر امور بازار برق شرکت آب نیرو با بیان اینکه ظرفیت در اختیار شرکت آب نیرو و نیروگاه‌های برقابی در کشور حدود ۳ هزار و ۴۰۰ مگاوات است، گفت: اگر بخواهیم به ایجاد نیروگاه‌های برقابی هم اشاره کنیم، شرکت آب نیرو نزدیک به ۹هزار مگاوات از ۱۲هزار مگاوات ظرفیت برقابی ایجادشده کشور را احداث کرده است.

وی بااشاره به تغییرات ایجادشده از سال ۹۰ و فعالیت شرکت آب نیرو در حوزه بهره‌برداری، یادآور شد: اکنون ۳هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفیت برقابی در حال بهره‌برداری داریم.

مدیر امور بازار برق شرکت آب نیرو با بیان اینکه در پیک تابستان سال گذشته تولید کل نیروگاه‌های برقابی کشور ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است، ادامه داد: نیروگاه‌های برقابی شرکت آب نیرو ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته تولید بیشتری داشته‌اند.

وی در ارتباط با بحران خشکسالی و کم‌آبی و تاثیر آن بر نیروگاه برقابی کشور اظهار کرد: باتوجه به اینکه آب به‌عنوان انرژی اولیه برای راه‌اندازی چرخش نیروگاه‌های برقابی است، سد ساخته می‌شود تا بتواند آب را ذخیره کند و در مرحله بعد، انرژی برق از آن گرفته می‌شود. موسوی خاطرنشان کرد: باوجود ایجاد ظرفیت‌گاه‌ها برای نیروگاه برقابی، اگر بارش رحمت الهی نصیب ما نشود، نمی‌توان از تمامی این ظرفیت‌ها استفاده کرد؛ بنابراین تغییر اقلیم موضوع مهمی است. سال گذشته از لحاظ سال‌های آبی کمابیش سال نرمالی بود، امسال هم پیش‌بینی‌های هواشناسی و مرکز تحقیقات آب کشور این است که سال را به‌سمت نرمال و فرانرمال پیش‌بینی می‌کند، اما هر بار که جلوتر می‌رویم، نقشه‌ها تغییر پیدا می‌کند. وی یادآور شد: تقریبا دوماهه ابتدایی امسال در حوزه کارون و دز که ۷۰ درصد ظرفیت برقابی در آنجاها قرار دارد، حدود ۳۵ درصد افزایش آورد و بارش داشتیم و امیدواریم همین روند ادامه پیدا کند و بیشتر شود تا بتوانیم از آبی که ذخیره می‌شود، در پیک زمستان و تابستان استفاده کنیم.

تامین برق مطمئن برای زمستان انجام می‌شود

حبیب‌الله قراگوزلو، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: برق منطقه‌ای تهران، تامین برق استان‌های تهران، البرز و قم را برعهده دارد. در این ۳ استان، ۲۴درصد مشترکان، تحت‌پوشش برق منطقه‌ای قرار می‌گیرند که ۱۸درصد برق مصرفی کشور در این ۳ استان را تامین می‌کنیم.

قراگوزلو بااشاره به ناترازی برق در امسال توضیح داد: برای رفع ناترازی که در تولید وجود داشت، با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شد، توانستیم اوج بار مصرف را با شرایط خوبی پشت‌سر بگذاریم.به‌گفته این مقام‌مسئول، با تعامل خوب و مناسبی که با صنایع در کل وزارت نیرو داشتند، خوشبختانه بدون کاهش مصرف برق صنایع و با جابه‌جایی ساعت کار صنایع، توانستیم ناترازی را مدیریت کنیم.

وی بااشاره به اینکه اگر قطع برقی رخ داده، به‌دلیل حوادث بوده است، خاطرنشان کرد: با مدیریتی که انجام شد، هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده‌ای وجود نداشت و توانستیم برق موردنیاز صنایع را تامین کنیم و در بخش‌هایی مانند سیمان و فولاد افزایش مصرف داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه برق منطقه‌ای، چه برنامه‌ای برای سال آینده دارد، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای سال ۱۴۰۳ انجام شده است که بتوانیم برق را تامین کنیم. ۱۸۰ اقدام اساسی در حوزه وزارت نیرو برای گذر از اوج بار انجام شده که ۶۷ اقدام در حوزه شبکه‌های انتقال و به‌دلیل اهمیت بالای برق تهران ۱۰ اقدام آن مربوط به برق منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، ۲ پست انتقال ۴۰۰ کیلووات را وارد مدار کردیم و امسال هم ۴ پست را باید ایجاد کنیم، همچنین علاوه بر ۱۰ پروژه، ۲۷ پروژه دیگر در برق منطقه از تهران در خطوط انتقال تعیین کردیم که به تامین بهتر برق منجر خواهد شد. وی درباره برق مترو اظهار کرد: مترو حساسیت خاصی دارد؛ بنابراین، برق آن باید مطمئن و پایدار باشد. طی سال با رشد ایستگاه‌های مترو، تامین برق آن انجام شده است و مشکلی نداشته‌ایم. درخواست برق مترو پرند، سال گذشته انجام شد و برای اینکه تامین برق پایدار انجام شود، باید اقدامات زیرساختی انجام می‌شد. ۱۵مگاوات برق موردنیاز بود که برای تست به ۵ مگاوات احتیاج داشتیم. درحال‌حاضر برق ۵ مگاوات توسط پست سیار تامین شده است و از طرف برق منطقه‌ای، مشکلی از بابت تامین آن وجود ندارد.

قراگوزلو درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: خطوط انتقال در حومه شهرها به سال‌های بسیار دور مربوط می‌شود. طی سال‌های گذشته ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این حریم‌ها اتفاق افتاده است و جابه‌جا کردن این خطوط مشکلات زیادی از جمله هزینه فراوان و همچنین ایجاد حریم جدید را به‌همراه دارد.

وی درباره اوج مصرف بیان کرد: اوج مصرف ما ۱۲هزار و ۷۰۰ مگاوات بوده که رشدی معادل ۵ درصد داشتیم. این مقدار مصرف در فصل‌هایی مانند پاییز و زمستان به ۹ تا ۸هزار مگاوات کاهش پیدا می‌کند. در زمستان، مشکلی از بابت تامین برق مشترکان نداریم، اما تنها نکته، ناترازی گاز است. وقتی مصرف گاز بالاتر می‌رود، سوخت تحویلی به نیروگاه کاهش پیدا می‌کند.

قراگوزلو گفت: درباره «سوخت» برنامه‌ریزی فشرده‌ای بین شرکت پالایش و پخش و وزارت نیرو در حال انجام است. اگر میزان مصرف سوخت برای نیروگاه‌ها را ۲۲۰ میلیون مترمکعب در نظر بگیریم، ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن از سوخت گاز تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در زمستان باتوجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز، میزان گاز تحویلی به نیروگاه کاهش پیدا می‌کند و به حدود ۱۰۰میلیون مترمکعب می‌رسد. مجبور هستیم برای تامین این کمبود به‌سراغ سوخت دوم که عمدتا گازوئیل و پس از آن مازوت است، استفاده می‌شود. در نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ، اولویت سوخت گاز استفاده می‌شود و بعد به‌سراغ سوخت گازوئیل می‌رویم. سیاه‌بیشه هزارمگاوات نقش مهمی در تامین برق و کنترل فرکانس شبکه در تابستان داشت.

برنامه تعمیر نیروگاه در ابعاد ۱۳۲ هزار مگاوات در دستور کار

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران بااشاره به تمهیدات صنعت برق برای تامین انرژی پایدار پیک تابستان سال آینده، گفت: به‌منظور افزایش آمادگی واحدهای تولید برق بالغ بر ۱۲۳هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی، برقابی، اتمی و… در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۴۵هزار مگاوات از برنامه‌های این بخش آغاز شده است.

وی تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، باید برنامه‌های تعمیراتی یادشده به‌شکلی پیش برود که حداکثر ظرفیت تولید را برای تابستان سال آینده در اختیار شبکه سراسری برق کشور داشته باشیم تا مشکلی در تامین برق موردنیاز مشترکان ایجاد نشود.

سخنگوی صنعت برق در پایان گفت: همچنین برای پیک تابستان سال آینده، ۱۸۰ اقدام ویژه در بخش توسعه ظرفیت نیروگاهی، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف برق، توسعه شبکه‌های برق به‌ویژه در بخش انتقال و فوق توزیع، رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری شبکه سراسری و… در دستور کار قرار خواهد گرفت تا شبکه برق کشور در سال ۱۴۰۳ به‌صورت پایدارتر برای خدمات‌رسانی به مردم آماده باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gwdk5