جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 99628
تاریخ انتشار: 1402/10/06 07:17
اجرای آخرین تکه پازل کریدور شمال- جنوب آغاز شد

توسعه تجاری با احداث خط ریلی رشت –آستارا

قرارگیری گیلان در شاهراه ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا این استان را به منطقه استراتژیک و راهبردی برای کشور تبدیل کرده است. همسایگی گیلان با کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه از یک سو و تکمیل‌کننده بودن پازل کریدور شمال به جنوب از سوی دیگر بر اهمیت این استان افزوده است.
توسعه تجاری با احداث خط ریلی رشت –آستارا

قرارگیری گیلان در شاهراه ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا این استان را به منطقه استراتژیک و راهبردی برای کشور تبدیل کرده است. همسایگی گیلان با کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه از یک سو و تکمیل‌کننده بودن پازل کریدور شمال به جنوب از سوی دیگر بر اهمیت این استان افزوده است. خط ریلی رشت – آستارا یکی از پروژه‌های مهم ریلی کشور است که کریدور شمال را به جنوب وصل کرده و ارتباط ایران با دنیا را توسعه می‌دهد. آستارا نمایشگر دورنمای اقتصادی و تجاری ایران است و آخرین تکه پازل کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود که در ایستگاه نخست قرار دارد.اگر بگوییم خط ریلی رشت - آستارا و اتصال کریدور شمال به جنوب احیاگر و شکوفا‌کننده اقتصاد ایران به ویژه گیلان است مبالغه نکرده‌ایم؛ با توجه به حجم قابل توجهی از بازار مغفول مانده در روسیه و کشورهای حاشیه خزر و همچنین وجود ظرفیت ترانزیتی دریایی، زمینی، ریلی و هوایی در گیلان با کشورهای منطقه به ویژه روسیه، گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی و تجاری تبدیل کرده است که می‌تواند اقتصاد مریض و بیمار این استان را احیا و شکوفا کند.

ریلِ شکوفایی اقتصاد ایران

از طرفی قرارگیری گیلان به عنوان استانِ معین ارتباط ایران با روسیه ظرفیت و قابلیت دیگری است که اگر درست و بهینه از آن استفاده شود می‌تواند اقتصاد، اشتغال و معیشت از دست رفته استان را تا سال‌ها بیمه می‌کند.با توجه به همه این ظرفیت‌ها و فرصت‌های احتمالی که تحقق آن دور از انتظار گیلان نیست، باید زیرساخت‌های این استان برای روابط تجاری مستمر و پایدار با کشورهای همسایه و ظرفیت سودزای «کریدور شمال به جنوب» فراهم شود، یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه روابط با کشورهای حاشیه خزر و پیش نیازهای این روابط، اتصال خط ریلی رشت – آستارا است که در مراحل مطالعاتی و آغازین کار قرار دارد.

استقبال روس‌ها از خط ریلی رشت - آستارا

اسدالله عباسی، استاندار گیلان که مجری سیاست‌های دولت سیزدهم در این استان است می‌گوید: گیلان ظرفیت‌های صادراتی و تجاری خوبی دارد که تحقق این امر مستلزم فراهم آوری زیرساخت‌های اولیه است. وی با اشاره به ظرفیت تجارت بندری و ریلی گیلان افزود: گیلان دارای 3 بندر مهم اقتصادی شامل کاسپین، انزلی و آستارا با ظرفیت صادرات کالا تا ۱۵ میلیون تن است که از این میزان حدود ۲۰ درصد استفاده می‌شود ضمن اینکه ظرفیت‌های صادراتی اعم از حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و فرودگاهی از طریق فرودگاه سردار جنگل رشت نیز باید افزایش یابد.استاندار گیلان با تاکید بر لزوم سرعت بخشی اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا بیان کرد: با راه‌اندازی خط ریلی رشت به آستارا و اتصال به سنت پترزبورگ و افزایش سهم صادرات، استان گیلان می‌تواند نقش کلیدی ایفا و دروازه تجارت بین ایران و روسیه باشد و در عین حال کالاهای مورد نیاز را وارد کند.

عباسی، ظرفیت‌های ریلی این استان بسیار مهم و ارزشمند برشمرد و با بیان اینکه خط ریلی رشت به کاسپین رو به اتمام است، اضافه کرد: مسیر ریلی رشت - آستارا نیز که منطقه قفقاز و کریدور شمال به جنوب را به طور کامل به هم متصل می‌کند و هم از نظر راهبردی بسیار مهم است در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

وی با بیان اینکه خط ریلی رشت به آستارا و ارتباط با کشورهای منطقه برای کشور و استان اهمیت دارد، گفت: در سفر به روسیه و مذاکرات انجام شده، مسئولان این کشور برای مطالعه مجدد این مسیر ریلی اعلام آمادگی کردند، توافقنامه‌ای با کشور ایران و روسیه منعقد شد که هر چه سریع‌تر این پروژه انجام شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه در مطالعات فعلی همه ضوابط و زوایای پروژه خط ریلی رشت - آستارا از جمله مسائل زیست محیطی، توجه به مردم و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی لحاظ می‌شود و مسیری با کمترین هزینه در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: ۲۵ دسامبر (چهارم دیماه) در سنت پترزبورگ توافقنامه‌ای بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا امضا خواهد شد که یکی از موارد آن مربوط به خط ریلی رشت - آستارا است.

آستارا دروازه تجارت با قفقاز، اوراسیا و روسیه

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه برای تکمیل زیرساخت‌های شهرستان مرزی آستارا تلاش می‌کنیم، گفت: این شهرستان با مزیت‌های فراوان تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و ظرفیت‌های بندری و جاده‌ای دروازه‌ای برای تجارت با منطقه قفقاز، اوراسیا و روسیه است.

عباسی سفر یک روزه به شهرستان آستارا بعد از بازدید پل مرزی بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان به ایرنا گفت: در این سفر مسائل و مشکلات این شهرستان از قبیل خسارت وارده به ابنیه پس از حادثه سیل آستارا، ساماندهی ورود و خروج کامیون‌ها در نقطه مرزی و رفع مشکلات ترافیکی ناشی از تردد آنها مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: ساخت پل مرزی آستارا که با شروع به کار این دولت در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن در دولت سیزدهم با حضور وزیر راه و شهرسازی و انعقاد قرار داد با جمهوری آذربایجان آغاز شد، در حال آماده‌سازی و بازگشایی است و به‌زودی ورود و خروج کامیون‌ها با افتتاح این مسیر برقرار می‌شود و ظرفیت‌ها به

 ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

استاندار گیلان اضافه کرد: عملیات اجرایی پل ورودی روگذر مسیر آستارا به اردبیل نیز در حال انجام است و سعی داریم کار سرعت بیشتری بگیرد؛ همچنین با اتمام و راه‌اندازی پروژه راه‌آهن رشت- کاسپین، با حضور وزیر راه و شهرسازی و در سفر رئیس‌جمهوری به گیلان، آغاز خواهد شد.

عباسی در مورد تردد مسافران از مرز آستارا نیز گفت: در روز افتتاح این پروژه با سفرای آذربایجان به گفت‌وگو خواهیم نشست تا در مورد ورود و خروج مسافران راه‌حلی پیدا کنیم.

بهره‌برداری از خط ریلی رشت – آستارا طی چهار سال

موسی فکور، سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار گیلان در گفت‌وگو با مهر به تشریح جزییات پروژه ریلی رشت – آستارا پرداخت و اظهار کرد: پروژه ریلی رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر کار مطالعاتی آن از سال ۸۲ الی ۹۳ انجام شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت ترافیک مسافربری خط ریلی رشت – آستارا به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد، افزود: ترافیک حمل و جابه‌جایی بار این مسیر ریلی ۷ میلیون تن در سال تخمین زده شده است. سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان با اشاره به جزییات اجرای پروژه راه‌آهن رشت- آستارا بیان کرد: این پروژه حدود ۷ میلیون متر مکعب عملیات خاکی داشته و ۲۷۰ هزار متر مکعب بتن ریزی پیش‌بینی شده است.

فکور با بیان اینکه پروژه ریلی رشت- آستارا باید چهار ساله به اتمام برسد، گفت: برای اجرای پروژه ریلی رشت -آستارا بیش از یک میلیارد یورو برآورد مالی شده است.

وی با بیان اینکه راه آهن رشت- آستارا کریدور شمال به جنوب را تکمیل می‌کند، افزود: پروژه رشت- کاسپین- آستارا کریدور شمال به جنوب را از مرز آبی و خاکی به هم پیوند می‌دهد و ظرفیت ترانزیتی خوبی برای گیلان فراهم می‌کند.

اجرای ۱۲ کیلومتر عملیات اجرایی از سمت آستارا

سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان با اشاره به مزیت‌های اتصال خطر ریلی رشت – آستارا بیان کرد: گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی و توسعه روابط بین‌المللی با کشورهای آسیای میانه، اوراسیا و اروپا، بهبود شبکه ترابری گیلان با اتصال به شبکه ریلی کشور، توسعه صنعت توریسم در منطقه، تکمیل ارتباط ریلی گیلان به پایتخت و برقراری تشکیلات ترابری بین آستارا و تهران تنها بخشی از مزیت‌های این پروژه ریلی است. فکور از اجرای ۱۲ کیلومتر عملیات اجرایی از سمت آستارا خبر داد و اضافه کرد: از ۱۶۲ کیلومتر پروژه خط ریلی رشت- آستارا ۱۲ کیلومتر آن از مسیر آستارا زیرسازی انجام شده و در مرحله ریل‌گذاری قرار دارد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد برای اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا با قرارگاه خاتم‌الانبیا افزود: ۱۴۰ کیلومتر زیرسازی، ۱۶۲ کیلومتر روسازی و احداث ایستگاه‌های مختلف در قالب ترک تشریفات به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده شده است.

گیلان مسیر ارزان و با صرفه برای روسیه

سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه این استان ارزان‌ترین و با صرفه‌ترین مسیر برای توسعه روابط تجاری در منطقه است، گفت: گیلان با تکمیل کردن پازل کریدور شمال به جنوب ظرفیت‌های ارزشمند اقتصادی و تجاری شرق آسیا را به اروپا متصل می‌کند.

فکور با اشاره به اهمیت پروژه ریلی رشت – آستارا بیان کرد: موانع پیش روی احداث خط ریلی رشت – آستارا برداشته می‌شود.

وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری به گیلان افزود: یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر دوم هیات دولت به گیلان تخصیص اعتبارات لازم و تامین مالی پروژه ریلی رشت – آستارا است.

آستارا از مرزهای مهم ترانزیت است

معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز مرز آستارا را یکی از مرزهای مهم ترانزیت و صادرت کالا از کشور دانست و افزود: مشکلات این پایانه در گذشته وجود داشت و باتوجه به قدمت ۲۰ ساله آن نیاز به بازنگری در این بخش داشت که انجام شد و با برگزاری جلسات و امضای تفاهمنامه‌هایی با کشور آذربایجان درخصوص گذر مرزی جدید اقدام می‌شود.

داریوش امانی اضافه کرد: درزمان حاضر زمینی به مساحت 5 .7 هکتار در این منطقه برای ایجاد پایانه جدید تملک شده و اکنون مراحل مقدماتی تعیین مشاور و پیمانکار را طی می‌کند؛ سال آینده اعتبار آن در بودجه پیش‌بینی می‌شود تا ساخت‌وساز پایانه جدید آستارا شروع شود.

به گفته وی، با افتتاح این پایانه ظرفیت ورود و خروج ۲ کشور بیشتر خواهد شد و سایت جدید به‌عنوان پایانه مرزی تجاری و باری و پایانه موجود مسافری باقی خواهد ماند.

استاندار گیلان امروز از روند اجرای احداث پل سیبلی لوندیل آستارا که در سیل اخیر تخریب شده بود و پل مرزی آستارا _ آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بازدید کرد.

سخن پایانی

این‌طور که به نظر می‌رسد حجم وسیعی از مبادلات تجاری ایران با روسیه و کشورهای حاشیه خزر و توسعه روابط تجاری و اقتصادی آسیا و اروپا و جذب بازار هدف در کشورهای آسیای میانه و اوراسیا معطل خط ریلی رشت - آستارا مانده است پروژه‌ای که با اتصال کریدور شمال به جنوب چراغ رشد اقتصادی و تجاری ایران و گیلان را روشن می‌کند. خط ریلی رشت - آستارا در حالی نمایشگر دورنمای اقتصادی و تجاری ایران و گیلان است که در ابتدای راه اجرا بوده و در معنایی دیگر آخرین تکه پازل کریدور شمال به جنوب در ایستگاه نخست قرار داشته و همه نگاه‌های تجاری و اقتصادی به این پروژه معطوف شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39b7y7