پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 3342
تاریخ انتشار: 1400/07/21 17:43

دلایل گرفتگی انواع لوله ها و روش رفع آن

گرفتگی لوله معمولا برای تمام خانه ها و ساختمان ها اتفاق می افتد.لوله های آب، لوله فاضلاب و خیلی از لوله های دیگر که در ساختمان ها به کار رفته است.

گرفتگی در لوله های گرم بیشتر از لوله های سرد است.

این گرفتگی ها به علت رسوب مواد مختلط در لوله و کم شدن قطر لوله با گذشت زمان رخ می دهد.

مواد معدنی و آلی مختلف مانند سولفات کلسیم، سولفات منیزیم و کربنات کلسیم بیشتری رسوب را در لوله ها مخصوصا لوله آب دارند.

این مشکل میتواند در شهر های مختلف متفاوت باشد.

مثلا در شهرهای شمالی و جنوبی به علت تفاوت دما و یا تفاوت در املاح موجود در اتفاق بیافتد.

پس باز کردن لوله ها در شهر های مختلف میتواند متفاوت باشد.

مثلا لوله بازکنی در تبریز با شهر تهران قطعا متفاوت خواهد بود.

روش های رفع گرفتگی لوله: 

رفع رسوب و گرفتگی لوله آب با تکنولوژی پالس الکتریکی

روش پالس الکتریکی برای رفع گرفتگی لوله‌های آب گرم بدون استفاده از نمک و مواد شیمیایی مانع رسوب گذاری آب در لوله‌ها می‌شود. این فناوری که بیشتر پیشگیرانه بوده مسیر ورودی آب در لوله را از رسوبات نشست کرده پاکسازی و مانع تجمع رسوبات در لوله می‌شود.

امکان نصب این دستگاه روی لوله‌های آب با هر جنسی وجود داشته و رفع گرفتگی لوله‌های مختلف از موتور خانه گرفته تا لوله‌های منتهی به حمام و ظرفشویی را انجام می‌دهد.

روش تصفیه الکتریکی برای رفع گرفتگی لوله آب

در این روش واکنش‌های شیمیایی مدیریت شده توسط دستگاه ماهیت مواد تشکیل دهنده رسوبات را تغییر می‌دهد. با این کار تجمع رسوبات ناشی از جریان آب در لوله به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

 استفاده از محلول های شیمیایی: 

یکی از روش‌های متداول برای رفع گرفتگی لوله آب گرم استفاده از محلول شیمایی مخصوص به این کار است. این محلول‌ها با نفوذ در مسیر لوله آب رسوبات ایجاد شده را در خود حل کرده و مسیر ورود آب را پاکسازی می‌کنند.

برای استفاده از این روش حتما دستور کابرد محلول را مشاهده و به اندازه کافی در مسیر لوله بریزید. رفع گرفتگی لوله آب گرم با محلول‌های خانگی کم خطر مثل نمک، سرکه و جوش شیرین و آب روشی مقرون به صرفه بوده و درصد آسیب رسانی آن به لوله‌ها بسیار کم است.

نکات مهم: 

۱. در این روش اگر از محلول های اسیدی استفاده می کنید توجه داشته اگر جنس لوله ها فلزی باشد استفاده بیش از حد محیول اسیدی ممکن است باعث سوراخ شدن و خورده شدن لوله ها شود.

۲. حتما این ماد شیمیایی را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

۳. هنگام باز گردن لوله ها با مواد شیمیایی حتما مراقب گازهای خارج شده باشید. این گاز ها بسیار سمی بوده و میتواند به سلول های تنفسی آسیب برساند.

منبع: رپورتاژ

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rolz2