-
در گفت‌وگو با فعالان صنایع معدنی مطرح شد

قطع معاملات در سایه محدودیت اینترنت

گسترش اینترنت در دهه‌های اخیر، زندگی ما را با تحولات عظیمی روبه‌رو کرده است.

مشتریان خارجی که از دست می روند

گسترش اینترنت در دهه ‌ های اخیر، زندگی ما را با تحولات عظیمی روبه ‌ رو کرده است. این تحولات در بخش ‌ های مختلفی از جمله کسب ‌ وکارهای تولیدی و تجاری قابل ‌ توجه بوده است. در شرایطی که شاهد روند رو به رشد و توسعه صنایع معدنی کشور هستیم، اینترنت توانسته میزان اثرگذاری خود را در این بخش ارتقا دهد. توسعه تولید در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن به منزله تقویت تجارت به ‌ ویژه در حوزه ‌ های فرامرزی است. در چنین شرایطی، اینترنت و پیام ‌ رسان ‌ ها به بستری اساسی برای برقراری تعاملات در سطح جهانی و همچنین شکل ‌ گیری قراردادهای تجاری بدل شده ‌ اند. در واقع تجار با استفاده از این فضا می ‌ توانند به بهترین شکل ممکن تعاملات خود را برقرار کنند. اما در شرایطی که کشور هر ازگاهی با محدودیت ‌ های جدی در فضای اینترنتی روبه ‌ رو می ‌ شود، عملا کارآیی این سازکار از دست می ‌ رود. محدودیت در اینترنت و فیلتر پیام ‌ رسان ‌ هایی که نقشی اساسی در مبادلات تجاری دارند، آسیب ‌ های غیرقابل جبرانی به صنعتگران تحمیل و علاوه بر این، وجهه صنعتگران و صادرکنندگان ایران را در بازار رقابت جهانی خدشه ‌ دار می ‌ کند. آسیب چنین اقداماتی درنهایت به ضرر صنعت، تولید و صادرات و به بیانی کلان ‌ تر به ضرر کل اقتصاد است. بنابراین انتظار می ‌ رود مسئولان ضمن توجه به اهمیت و اثرگذاری اقتصاد در جامعه و ضرورت ‌ های آن، در تصمیم ‌ گیری برای محدودیت ‌ های اینترنتی و همچنین فیلتر پیام ‌ رسان ‌ های مهم، با دقت ‌ نظر بیشتری عمل کنند.

لطمه به تولید و صادرات

آنوش رحام، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در گفت ‌ وگو با صمت اظهار کرد: دنیای تجارت بدون ارتباطات معنی ندارد و عملا کارآیی خود را از دست می ‌ دهد. چنانچه محدودیت ‌ های جاری ادامه داشته باشد، آسیب ‌ های غیرقابل جبرانی به عملکرد صنایع و همچنین روند تجاری تولیدکنندگان به ‌ ویژه در عرصه بین ‌ المللی تحمیل می ‌ شود.

وی افزود: در دنیای کنونی، برخی اپلیکیشن ‌ های پیام ‌ رسان در سطح دنیا با هدف توسعه صادرات عمومیت پیدا کرده ‌ اند. در گذشته بخش قابل ‌ توجهی از اطلاعات تجاری از طریق ایمیل مبادله می ‌ شدند، اما به مرور و به ‌ واسطه کارآیی بالاتر اپلیکیشن ‌ های پیام ‌ رسان، تمایل و رغبت عمومی به برقراری مبادلات تجاری در بستر پیام ‌ رسان ‌ ها بیشتر شد.

رحام با اشاره به ‌ شدت گرفتن تحریم ‌ های اعمالی علیه ایران در جوامع جهانی طی سال ‌ های اخیر، گفت: بسیاری از فروشندگان مواد اولیه، تجهیزات، قطعات و سایر محصولات وارداتی تمایلی به برقراری تماس ‌ های ایمیلی با شرکت ‌ های ایرانی ندارند، چراکه امکان شناسایی سریع این مبادلات و اعمال تحریم علیه آنها به سرعت فراهم می ‌ شود. این فعال صنعت فولاد گفت: با توسعه اپلیکیشن ‌ های پیام ‌ رسان، امکانی برای ارسال سریع داده ‌ ها با حجم بالا فراهم شد. به ‌ عنوان مثال در دوره ‌ ای که تلگرام فیلتر نبود، به سبب امکان انتقال داده با حجم بالا، این اپلیکیشن به بستری مناسب حتی برای انتقال نقشه ‌ ها و همچنین کاتالوگ ‌ های قطعات و تجهیزات بدل شده بود.

با فیلتر شدن تلگرام، واتس ‌ اپ جایگزین این اپلیکیشن در روند مبادلات تجاری شد. البته واتس ‌ اپ محدودیت ‌ هایی را در انتقال فایل ‌ های با حجم بالا دارد، اما همچنان گزینه مناسبی برای برقراری تعاملات تجاری در دنیا بود. به ‌ ویژه آنکه این پیام ‌ رسان از مقبولیت و عمومیت بالایی در سطح دنیا برخوردار است و درنتیجه بسیاری از تعاملات ما را ساده کرده بود.

رحام گفت: در طول هفته ‌ های اخیر با محدودیت ‌ های ایجادشده در اینترنت و به دنبال آن فیلتر برخی پیام ‌ رسان ‌ ها، عملا تبادلات تجاری ما با دنیا به ‌ شدت محدود شده است. این محدودیت لطمات قابل ‌ توجهی را به فرآیند تجارت میان ایران و سایر کشورها تحمیل کرده است. محدودیتی که آثار آن بر تولید و عملکرد صنایع نیز به سرعت آشکار می ‌ شود.

این فعال صنعت فولاد افزود: البته با پیگیری ‌ های انجام ‌ شده از سوی متولیان تجارت کشور، برای برقراری روابط تجاری با دنیا، اپلیکیشن اسکایپ رفع فیلتر شد. همین موضوع حکایت از آن دارد که مسئولان می ‌ دانند این محدودیت ‌ ها در برقراری تعاملات جهانی، چه ضربه جدی به اقتصاد کشور می ‌ زند. با این وجود، تمام مشکلات ما برطرف نشده ‌ اند. در واقع نقل و انتقال مداوم بستر ارتباطی میان صنایع ایران و دنیا، آسیب ‌ های غیرقابل جبرانی را به تولید و اقتصاد کشور تحمیل می ‌ کند.

وی تاکید کرد: در همین حال نباید از این غافل شد که اپلیکیشن ‌ های پیام ‌ رسان داخلی نیز از ظرفیت لازم برای برقراری تعاملات با دنیا را ندارند؛ بنابراین از مسئولان و سیاست ‌ گذاران انتظار می ‌ رود با چشم باز و همچنین شناخت دقیق از ظرفیت ‌ های داخلی اقدام به سیاست ‌ گذاری کنند.

رحام گفت: واحدهای تولیدی برای تداوم حیات خود به تامین قطعات، تجهیزات و همچنین مواد اولیه نیاز دارند. این محصولات از طریق تعامل با بازارهای جهانی تامین می ‌ شوند. یا گاها مشکلاتی در فرآیند تولید به ‌ وجود می ‌ آید که با برقراری تماس تصویری با شرکت ‌ های مشاور خارجی امکان رفع دارند؛ بنابراین حذف تعاملات یادشده به ‌ شدت آسیب ‌ زننده است.

این فعال صنعت فولاد اظهار کرد: در واقع چالش ‌ هایی که با یک تماس ساده قابلیت رفع دارد، به چالشی جدی و آسیب ‌ زننده بدل می ‌ شود. این دست مشکلات به هزینه ‌ بر شدن مشکلات صنایع منتهی می ‌ شود و عملا روند فعالیت تولید و تجارت را تحت ‌ تاثیر منفی قرار می ‌ دهد.

ارتباطات، گام نخست رشد اقتصادی

مجید سعیدیان، فعال صنعت فولاد در گفت ‌ وگو با صمت اظهار کرد: در دنیای کنونی تجارت جهانی و برقراری تعامل سازنده با دنیا از اثرگذاری بالایی بر رشد اقتصادی برخوردار است. علاوه بر این، ظرفیت ‌ های موجود در حوزه ‌ های ارتباطات و فناوری که به برقراری و ارتقای تعاملات در سطح بین ‌ المللی و جهانی شدن صنایع کمک می ‌ کند، اهمیت ویژه ‌ ای دارد.

وی افزود: تجارت همواره از نقش اثرگذاری بر تولید و به ‌ دنبال آن توسعه عملکردی صنایع برخوردار بوده است. هر کشوری دارای مزیت نسبی در تولید کالایی خاص است و می ‌ تواند آن را به تولید انبوه برساند. فعالیت و تولید در زنجیره معدن، صنایع معدنی و فولاد نیز جزو مزیت ‌ های نسبی کشور است. این صنایع می ‌ توانند محرک توسعه اقتصادی کشور باشند. برای تحقق این هدف نیازمند افزایش تجارت بین ‌ المللی برای ادامه روند جهانی شدن هستیم.

سعیدیان گفت: با این وجود، نه ‌ تنها اهداف یادشده محقق نمی ‌ شود، بلکه هر روز موانع جدیدی در مسیر تجارت جهانی صنعتگران ایرانی به وجود می ‌ آید. بروز اختلال در شبکه اینترنت، یکی از همین اختلالاتی است که عملا ارتباطات ما را با طرف ‌ های خارجی با محدودیت قابل ‌ توجهی روبه ‌ رو کرده است.

وی افزود: فیلتر پیام ‌ رسان ‌ های مهم و مطرح دنیا در ایران نیز این تعاملات را بیش از پیش با چالش روبه ‌ رو کرده است. صادرکنندگان برای فروش محصولات خود در بازار جهانی باید بسیاری شاخص ‌ ها را در قالب روزانه چک کنند و همکاری ‌ های لازم را با گمرک انجام دهند. اما در طول بیش از یک ماه گذشته، با بروز اختلال در اینترنت، عملا امکان برقراری تعاملات جهانی از بین رفته است.

سعدیان گفت: علاوه بر این، نگاه طرف ‌ های خارجی نیز با توجه به محدودیت ‌ های موردبحث به ما منفی می ‌ شود. کافی است تولیدکننده ایرانی که تحت ‌ شرایط تحریمی هم قرار دارد، از پس اجرای یک تعهد خود برنیاید تا خریداران خارجی محصولات خود را از دست بدهد.

وی افزود: متاسفانه این نخستین ‌ باری نیست که محدودیت ‌ های اینترنتی و فیلتر بر روند فعالیت صنعتگران ایرانی سایه انداخته است. چنانچه این محدودیت ‌ ها ادامه ‌ دار باشند، دیگر نمی ‌ توان به سادگی از کنار پیامدهای اقتصادی آن گذشت.

این فعال صنعت فولاد تاکید کرد: در طول سال ‌ های گذشته، اقتصاد ایران چالش ‌ های بسیاری داشته است. مشکلاتی که ضربات غیرقابل جبرانی را به صنعت و تولید کشور می ‌ زند. با توجه به محدودیت ‌ های یادشده از سیاست ‌ گذاران انتظار می ‌ رود فشار مضاعفی به بخش تولید تحمیل نکنند. تداوم فروش به منزله ادامه ‌ دار بودن تولید و اشتغالزایی در کشور است؛ بنابراین هر نوع آسیبی که تجارت و تولید را هدف قرار دهد، عملا بر زندگی و معیشت مردم اثرگذار می ‌ شود.

سعیدیان گفت: البته مشکلات صنعتگران در یک ماه گذشته، تنها به فیلتر پیام ‌ رسان ‌ ها محدود نبوده است. با قطع اینترنت برای حتی چند روز، بخش مهمی از فعالیت ‌ های تولیدکنندگان و تجار به تعویق می ‌ افتد. همین عقب ‌ ماندگی نیز زمینه بروز خطاهای انسانی و خسارات قابل ‌ توجه را فراهم می ‌ کند.

وی گفت: علاوه بر این، تعاملات داخلی میان صنایع مختلف، تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران نیز به ‌ شدت دشوار و کند می ‌ شود. یا کنترل تعاملات میان بخش ‌ های گوناگون یک واحد تولیدی از کارخانه، شرکت مرکزی و همچنین کارکنان به ‌ شدت دشوار می ‌ شود. همین موضوع مشکلات و لطمات غیرقابل جبرانی را به تولید و تولیدکننده تحمیل می ‌ کند؛ بنابراین اصلاح این شرایط ضروری به ‌ نظر می ‌ رسد.

سخن پایانی

برقراری تعامل سازنده با طرف ‌ های خارجی، رکنی مهم و اثرگذار بر فرآیند تولید به ‌ شمار می ‌ رود. در کنار این تعامل، فرصتی برای خرید مواد اولیه، قطعات و تجهیزات صنعتی فراهم خواهد شد و علاوه بر این، امکانی برای رشد تولید و فروش محصولات صنایع به خریداران خارجی و حتی داخلی مهیا می ‌ شود؛ بنابراین هر نوع اختلالی در بستر برقراری ارتباط میان صنعتگران داخلی با طرف ‌ های خارجی، آسیب ‌ های غیرقابل جبرانی به تولید تحمیل می ‌ کند و از اعتبار عملکردی صنایع می ‌ کاهد؛ بنابراین اصلاح شرایط ضروری به ‌ نظر می ‌ رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*