پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 19177
تاریخ انتشار: 1401/05/31 23:57

استاندارد GS1 و مزایای آن برای صنعت

معصومه فریدآتشگاه-کارشناس مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران

در نوشتار قبل، برخی نکات برای شفافیت در زنجیره ‌تامین صنعت پوشاک با رعایت استانداردها ذکر شد. شماره جهانی قلم تجاری کالا، شناسنامه یا کاتالوگ کالا و شبکه جهانی همزمان‌سازی داده‌ها، از آن جمله بود. در ادامه و در این راستا، نکات دیگری می‌آید.
کد شناسایی جهانی مکان (GLN)؛ یک کلید شناسایی بسیار کاربردی است که هم برای مکان‌ها و هم برای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌عبارتی کارکرد کدپستی و کداقتصادی را توأمان در سطح جهانی دارد. این کد می‌تواند شامل اطلاعات موقعیت جغرافیایی یک مکان و اطلاعات تجاری یک‌نهاد یا سازمان باشد.
تبادل الکترونیکی داده‌ها (EDI)؛ سازمان GS1 با نهادها و برندهای معتبری مانند Google Shop تفاهمنامه همکاری دارد که در یکپارچگی زنجیره تامین الکترونیکی بسیار اثرگذار است. تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در ایران می‌توانند با پیوستن به این شبکه از مزایای آن بهره‌مند شوند و راحت‌تر با طرفین تجاری خود در زنجیره تامین سراسر جهان به تجارت بپردازند.
همچنین با استفاده از کدهای GTIN می‌توان محصولات تولیدی یک بنگاه اقتصادی را به‌صورت عمومی با کمترین هزینه ردیابی کرد (Trace and Track). ردیابی به یک بنگاه تولیدکننده کمک می‌کند تا دقیقا و بدون هیچ خطایی و در سریع‌ترین زمان ممکن دریابد که هر یک از محصولات یا گروه مشخصی از محصولاتش از چه مواد اولیه‌ای با چه تامین‌کننده‌ای تولید شده، چه کسانی در خط تولید، انبار، مونتاژ و... برای تولید آن محصول فعالیت داشته‌اند. این امر در مدیریت بازار برای سیاست‌گذار هم بسیار دارای اهمیت خواهد بود.
از سوی دیگر، صنعت پوشاک جزو نخستین صنایعی بوده که از تکنولوژی کد الکترونیکی محصول (EPC/RFID) برای شناسایی و ردیابی در سطح قلم کالا و سطوح بالاتر استفاده کرده است. این فناوری روشی برای شناسایی خودکار اقلام با استفاده از تگ‌های الکترونیکی است که هر یک از عناصر زنجیره تامین را در جمع‌آوری و تبادل اطلاعات با استفاده از امواج رادیویی، توانمند می‌کند. شناسایی در سطح قلم کالا، این امکان را به این عناصر می‌دهد که متوجه شوند چه تعداد کالا و در کجای زنجیره تامین، انبارش شده است.
در دنیای مد و لباس امروزه که سرعت به‌وجود آمدن مدل‌های گوناگون از پوشاک بسیار بالا و بازه زمانی بین طراحی پوشاک، تولید، انبارش و فروش آن بسیار کوتاه است، حذف پیچیدگی‌های موجود در زنجیره تامین، یک عنصر کلیدی برای موفقیت در این تجارت است؛ بنابراین پیروی از استانداردهای یکپارچه و فراگیر GS۱ موجب خواهد شد موجودی فروشگاه‌ها در حالت تعادل قرار گیرد و انبارش کالا در فروشگاه زیاد و کم نباشد. همچنین این استانداردها باعث چابکی در فرآیندهای کسب‌وکار و ارتقای شفافیت از ابتدا تا انتهای زنجیره تامین می‌شود.
مطالبی که در بالا ذکر شد، تنها بخشی از خدمات GS۱ است که می‌تواند در بهبود زنجیره‌های تامین صنعت پوشاک، کارآمد باشد. استانداردهای GS۱ به‌طور مستمر در حال توسعه و بروزرسانی هستند که در رفع چالش‌های موجود در صنعت پوشاک موثر بوده و این صنعت بزرگ را بیش‌ازپیش شکوفا می‌کنند. استفاده از استانداردهای این سازمان، مزایای بسیاری برای همه اعضای زنجیره تامین به ارمغان می‌آورد؛ مزیت‌هایی همچون ردیابی کالا در طول زنجیره، مدیریت موجودی بهتر و کارآتر، ایجاد فروشگاه‌های هوشمند، در اختیار قرار دادن انواع و اقسام روش‌های خرید، افزایش فروش و.... همچنین میزان عرضه و تقاضای کالا در زنجیره را متعادل  و از انبارش بی‌جهت کالا جلوگیری می‌کند. این فناوری، هزینه تولید محصول را کاهش می‌دهد تا تولیدکنندگان بتوانند توان رقابت قیمتی نزدیک در بازارهای جهانی را بیابند و رضایت مشتریان خود را بیشتر جلب کنند. برای استفاده از این استانداردها نیاز نیست حتما یک شرکت، جزو برندهای برتر جهان باشد. هر شرکت و برندی با هر اندازه‌ای می‌تواند از این استانداردها استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aylwy