شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 109614
تاریخ انتشار: 1403/02/17 05:56

اصلاح قانون مالیات در راستای حمایت از تولید

میثم زالی- مدیر پیشین کارگروه رفع موانع تولید
اصلاح قانون مالیات در راستای حمایت از تولید

هر سال رهبر معظم انقلاب با انتخاب شعار سال به‌نوعی به برنامه‌های گوناگون در بخش‌های مختلف جهت می‌دهند. چند سالی است که تولید و حمایت از آن در راستای کمک به توسعه اقتصادی کشور و معیشت مردم در شعار سال پیگیری می‌شود. امسال هم جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است. این شعار نیز در راستای کمک به ارتقای تولید برای مردم و با کمک مردم است. اگر می‌خواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را تحقق ببخشیم، باید اتفاقات جدی و گسترده‌ای در اقتصاد کشور انجام دهیم. دولت و مجلس با سیاست‌گذاری‌های درست باید حاشیه سود بازارهای غیرمولد را به نحوی پایین بیاورند که بخش تولید جذابیت بیشتری پیدا کند.

یکی از محورهای کلیدی حمایت دولت نیز همین رویکرد در افزایش جذابیت بخش مولد اقتصاد با کاهش مالیات تولید و افزایش ریسک فعالیت‌های غیرمولد است که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به هر دو بخش پرداخته شده است. در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که در آن پیشنهاد کاهش ۴۰ درصدی مالیات تولید مطرح شده که اقدام درستی است. باید در راستای حمایت از تولید و هدایت منابع مردم به سمت تولید، به سمت جذابیت تولید حرکت کنیم که با کاهش مالیات تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد به این مزیت خواهیم رسید. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که تا این اندازه از بخش تولید مالیات اخذ شود. کاهش مالیات عملکرد تولید اقدام درستی است که می‌تواند به بهبود جایگاه این بخش در کشور منجر شود.متاسفانه در شرایط فعلی اقتصاد، بازارهای غیرمولد از جذابیت بیشتری نسبت به بخش تولید برخوردار هستند. به همین دلیل، افراد بسیاری ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بخش‌های غیر از تولید به کار بیندازند. هر سیاستی که بتواند به جذب سرمایه‌ها به بخش‌های مولد اقتصاد منجر شود، به نفع کشور است.

 باید با تکیه بر مالیات بر عایدی سرمایه و لایحه یادشده، به سمت کاهش جذابیت فعالیت‌های غیرمولد برویم. بخش‌های غیرمولد به لحاظ مالیات، تأمین اجتماعی و... محدودیتی برای سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌کنند. از سوی دیگر، سوددهی بالایی هم دارند. به همین دلیل، افراد تمایل زیادی به فعالیت در این حوزه‌ها دارندایجاد عوارض و مالیات برای بخش‌های غیرمولد که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده، روش خوبی است. به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در بازار خرید دلار حدود ۴۰ درصد سود دارد، اما هیچ تولیدی در این سطح سوددهی ندارد. در شرایطی که این سودها از مالیات معاف هستند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، مردم به سمت تولید رغبت داشته باشند. این موارد باید به‌صورت جزئی دیده شود.اگر می‌خواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را تحقق ببخشیم، باید اتفاقات جدی و گسترده‌ای در اقتصاد کشور انجام دهیم. دولت و مجلس با سیاست‌گذاری‌های درست باید حاشیه سود بازارهای غیرمولد را به نحوی پایین بیاورند که بخش تولید جذابیت بیشتری پیدا کند. یکی از محورهای کلیدی حمایت دولت نیز همین رویکرد در افزایش جذابیت بخش مولد اقتصاد با کاهش مالیات تولید و افزایش ریسک فعالیت‌های غیرمولد است که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به هر دو بخش پرداخته شده است.با توجه به پیشنهاداتی که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر کاهش ۴۰ درصدی مالیات عملکرد تولید و افزایش مالیات بخش‌های غیرمولد اقتصاد مطرح شده، می‌توان گفت این لایحه مهم‌ترین لایحه دولت در تحقق شعار سال می‌تواند باشد. البته به شرطها و شروطها و شرط آن هم این است که این لایحه تبدیل به قانون شود و در عمل این اتفاقات رخ دهد. به‌درستی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم دولت پیشنهاد داده اقداماتی در راستای افزایش حاشیه سود تولید و کاهش جذابیت بخش‌های غیرمولد اقتصاد به اجرا بگذاریم. نیاز است مجلس فعلی در آخرین روزهای عمر خود به بررسی این لایحه بپردازد و با تصویب آن، بستر را برای بهره‌مندی کشور از مزیت‌های حمایت عملی از تولید فراهم کند. اگر هدف حمایت واقعی از تولید است باید این مهم در بخش‌ها و در جنبه‌های مختلف عملیاتی شود. نخست باید موانع تولید به‌درستی و به دقت شناسایی شود و براین اساس گام برداریم، قطعا در این صورت موفقیت‌هایی حاصل خواهد شد و در نهایت می‌توانیم شاهد تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم و در واقع بخش خصوصی و تولیدکنندگان باشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nlvlx