-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->محمد انوشه‌ئیطرح احداث واحدهای ۲۵متری با موافقت و مخالفت‌های متعددی روبه‌رو شد

کشمکش بر سر طرحی جنجالی!

بازار مسکن در سال‌های اخیر با شوک‌های بسیاری روبه‌رو بوده و به‌دلیل افزایش نرخ مسکن همچنین متناسب نبودن عرضه و تقاضا در این حوزه، خرید یا اجاره مسکن برای بسیاری از خانواده‌ها به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها تبدیل شده است.

کشمکش بر سر طرحی جنجالی!

در شرایط موجود، کشمکش‌هایی درباره ساخت آپارتمان‌های کوچک‌متراژ (۲۵متری) وجود دارد. این در حالی است که اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران به‌عنوان مجری این طرح اعتقاد دارد که خانه‌های کوچک می‌تواند باتوجه به نرخ مناسب، نیاز اقشار پایین به تامین مسکن را برآورده سازد، از این‌رو در حال رایزنی با مجلس و دولت برای تحقق اجرای طرح واحدهای ۲۵متری است. در حالی که مخالفان اجرای این طرح، احداث و زندگی در واحدهای ۲۵متری را مغایر با فرهنگ ما می‌دانند و حتی رئیس شورای شهر بر عدم ‌ارائه مجوز شهرداری به احداث این واحدها تاکید دارد. صمت در این گزارش به ابعاد مختلف اجرای این طرح پرداخته است.

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

واقعیت این است که بازار خریدوفروش مسکن در چند سال گذشته تورم بی‌سابقه‌ای را پشت‌سر گذاشته است و اکنون مردم دیگر نه‌‌تنها قدرتی برای خرید خانه ندارند، بلکه تامین هزینه‌های مربوط به اجاره‌بها نیز هر روز برای آنها سخت‌تر می‌شود. در سمت دیگر نیز، سازندگان مسکن گرفتار تورم مصالح ساختمانی، رشد نرخ زمین و بروکراسی پیچیده دولت هستند. به‌دنبال طرح موضوع مسکن ۲۵متری، وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد که چنین برنامه‌ای در دستور کار این وزارتخانه نیست. شهرداری تهران هم از عدم‌صدور مجوز ساخت برای چنین پروژه‌ای خبر داده است. گروهی ساخت چنین واحدهایی را به آلونک و قفس تشبیه کرده و زندگی در این نوع آپارتمان‌ها را منجر به کاهش کیفیت زندگی دانستند. در سوی مقابل، برخی با استناد به اجرای چنین طرح‌هایی در سایر کشورهای جهان، تولید میکروآپارتمان را در تعادل‌بخشی به بازار مسکن موثر عنوان کردند.

مسکن کوچک‌متراژ، فرصت مغتنم خانه‌دار شدن

هاجر چنارانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به طرح ساخت مسکن کوچک‌متراژ گفت: واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ فرصت مناسبی برای رهایی از معضلات اجاره‌نشینی و خانه‌دار شدن جوانان است. باتوجه به تورم افسارگسیخته بازار مسکن و پایین بودن تمکن مالی جوانان برای خرید مسکن، ساخت مسکن کوچک‌متراژ فرصتی است تا جوانان ما بتوانند صاحب مسکن شوند و از شرایط سخت زندگی اجاره‌نشینی رهایی پیدا کنند. ساخت واحدهای مسکن کوچک‌متراژ به‌معنای حرکت به‌سمت ساخت مسکن براساس استانداردها و الگوهای جهانی است. به‌گزارش ساختمان‌آنلاین، وی در ادامه صحبت در واکنش به موضوع عملکرد دولت در طرح نهضت ملی مسکن نیز خاطرنشان ساخت: دولت قادر نشد به تعهدات خود در حوزه مسکن مبنی بر ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال عمل کند. البته باوجود گذشت ۲ سال و اندی از عمر دولت سیزدهم، دولت توانسته است در راستای اجرای تعهدات خود در طرح نهضت ملی مسکن، یک‌سری اراضی را شناسایی کند و این امر بیانگر آن است که دولت قادر شده به بخشی از تعهدات خود در حوزه مسکن عمل کند، اما این امر به‌منزله این نیست که از عملکرد دولت در حوزه مسکن راضی هستیم. نماینده مجلس تصریح کرد: دولت نسبت به وعده‌هایی که در بخش مسکن داده بود، عملکرد مثبتی نداشته است و امیدوار هستیم که در زمان باقی مانده، به تعهدات بازار مسکن عمل شود و شاهد نوعی رضایتمندی در بازار مسکن باشیم.

ساخت آپارتمان ۲۵متری خلاف ضوابط است

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به خبر ساخت میکروآپارتمان ۲۵متری در تهران گفت: نه در منطقه ۱۹ و نه در هیچ منطقه‌ای از شهرداری تهران، پروانه ساخت هیچ واحد مسکونی با این متراژ صادر نشده است و نخواهد شد.

وی اظهار کرد: از اساس موضوع ساخت میکروآپارتمان ۲۵متری در تهران، خلاف ضوابط صریح طرح تفصیلی است.

محمدخانی افزود: براساس قانون، سرانه هر مترمربع واحد مسکن در طرح تفصیلی برای هر فرد ۱۷.۵متر مربع است که برای یک زوج جوان برابر ۳۵متر می‌شود. البته که صدور پروانه‌هایی با این متراژ (حدود ۳۵ متر) نیز مطلقا در تهران متداول نیست و بلکه تنها در شرایط اضطرار آن‌هم در بافت فرسوده به‌ندرت احتمال دارد.

وی بااشاره به پروژه‌های انبوه‌سازی در قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران، تاکید کرد: در این پروژه‌ها نیز، چه آنها که توسط سازمان نوسازی ساخته می‌شود، چه آنها که با مشارکت شهرداری یا در تفاهم با دیگر دستگاه‌ها در حال ساخت است، هیچ واحدی زیر ۸۰ متر طراحی یا ساخته نشده است.

براساس گزارش روابط‌عمومی شهرداری تهران، محمدخانی در خاتمه ابرازامیدواری کرد: تداوم فعالیت‌های شهرداری در قالب قرارگاه جهادی مسکن، موجبات رونق صنعت ساختمان و رضایتمندی شهروندان تهرانی را فراهم آورد.

مسکن ۲۵متری ربطی به طرح‌های دولت ندارد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران به‌عنوان مسئول اجرای این طرح در واکنش به نظرات مختلف به طرح مذکور به صمت گفت: طرح مسکن اقتصادی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی یک ایده پردازش‌شده در بخش تعاون و محصول این اتحادیه بوده است و هیچ ارتباطی با طرح‌های مسکن دولت در وزارت راه‌وشهرسازی ندارد، بنابراین تکذیب یا تایید این موضوع در وزارت راه‌وشهرسازی برای‌مان قابل درک نبوده و نیست.

خشایار باقرپور درباره اعلام موضوع عدم‌صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری تهران نیز بیان کرد: در هیچ گزارش و مصاحبه‌ای از صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری تا این مرحله صحبت به‌میان نیاورده‌ایم. به‌عنوان یک مجموعه فعال در صنعت ساختمان به ضوابط صدور پروانه‌های ساختمانی آشنایی داریم و نکته مغفول در این میان، ابتکار اتحادیه در استفاده از موازین صدور پروانه ساختمان با کاربری هتل آپارتمان بوده است. در شرایط فعلی و منطبق بر ضوابط مندرج در طرح تفصیلی شهر تهران، برای احداث واحدهای آپارتمانی با متراژ ۲۵متر، تنها روش موجود توسل به استفاده از این ساختار است که هیچ منعی برای این اتحادیه ایجاد نمی‌کند.باقرپور پیش از آن نیز، با بیان اینکه ایده ساخت مسکن اقتصادی به‌زودی در پایتخت اجرایی می‌شود، گفته بود: پس از مطالعات تقریبا ۲.۵ساله روی طرح مسکن اقتصادی، در روزهای آینده قرارداد نخستین پروژه در این قالب در منطقه ۱۹شهرداری تهران منعقد و طی هفته‌های آینده به عملیات اجرایی می‌رسد. مساحت زمین این طرح ۱۱هزار مترمربع است که حدود هزار و ۸۰۰ واحد با مساحت ۲۵ تا ۳۵متر با هزینه کمتر از یک میلیارد تومان به‌ازای هر واحد احداث و به‌صورت مبله با اثاثیه کامل تحویل متقاضیان می‌شود.

سخن پایانی

با این اوصاف، مواضع دستگاه‌ها، ارگان‌ها و بخش‌های دخیل در این بخش به‌صورت شفاف مطرح شده است و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا طرح مسکن اقتصادی یا میکروآپارتمان آن‌طور که پیشنهاددهندگان این برنامه اعلام کرده‌اند، به مرحله اجرا می‌رسد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین